Iran Varzeshi

این‌چهار‌مربی‌برای‌قهرمانی‌م‌یجنگند!

اکبری‌و‌عطایی‌پرافتخارتر­ین‌مربیان‌نیم ‌هنهایی

-

لیگ‌برتر‌والیبال‌از‌عصر‌امروز‌وارد‌مرحله‌نیمه‌نهایی‌م ‌یشود.‌چهار‌تیم‌راه‌یافته‌به‌این‌مرحله‌از‌امروز‌رقاب ‌تشان‌را‌برای‌رسیدن‌ به‌فینال‌آغاز‌می‌کنند‌تا‌در‌نهایت‌تکلیف‌فینالیس ‌تها‌مشخص‌شــود.‌در‌ی ‌کطرف‌این‌مرحله‌تیم‌صدرنشین‌شهرداری‌ورامین‌ به‌مصاف‌پیام‌خراســان‌می‌رود‌و‌کاله‌با‌ســایپا‌رقابت‌خواهد‌کرد.‌تی ‌مها‌برای‌صعود‌به‌فینال‌در‌این‌مرحله‌هم‌باید‌به‌دو‌پیروزی‌ از‌سه‌مسابقه‌دســت‌پیدا‌کنند.‌به‌این‌ترتیب‌در‌بازی‌های‌امروز،‌شــهرداری‌ورامین‌و‌کاله‌مازندران‌میزبان‌هستند‌و‌بازی‌های‌ برگشــت‌در‌تهران‌و‌خراسان‌برگزار‌م ‌یشود.‌در‌صورت‌مشخص‌نشدن‌فینالیست،‌ورامین‌و‌آمل‌یک‌بار‌دیگر‌میزبان‌خواهند‌بود.

مرحله نیمهنهایی لیــگ برتر والیبال عصــر امروز با دو مســابقه آغاز میشــود. مرحلــهای که صرف حضور هم برای برخی تیمها موفقیت خوبی به حســاب میآید و برای دیگر تیمها بخشــی از مسیر قهرمانی اســت. در این میان شاید بد نباشد در ابتدا به کارنامه چهار مربی حاضر در این مرحله بپردازیم. مربیانی که حــاال به نیمه نهایی رسیدهاند اما کارنامه متفاوتی در تاریخ لیگ برتر دارند.

جوان و پر افتخار

عنوان پــر افتخارترین مربی حاضر در این مرحله به پیمان اکبری میرسد. مربی کــه در عین جوانی کارنامــه پرباری دارد. کارنامــها­ی که البته همگی با تیم پیکان به دســت آمده. اکبری بالفاصله پس از پایان دوران بازیگــری در پیــکان، روی نیمکت این تیم نشســت و در همــان لیگ ۹۸ در نخستین تجربه قهرمان لیگ برتر شد. او در مجموع ۰۱ ســال اخیر ۶ بار بهعنوان مربی تیمش را به جمع چهار تیم برتر رســانده و دو قهرمانــی، دو نایب قهرمانی و دو عنوان سومی در کارنامهاش دارد.

اون تنها در سال ۲۹ نتوانست تیمش را به جمع چهار تیم برتر برســاند و در آن ســال در جایگاه پنجم قرار گرفت. او البته فصل گذشــته هم در میانه فصل از پیکان جدا شد و نمیتوان حضور این تیم در نیمه نهایی را به حساب او نوشت.

بازگشت دوباره امپراتور

ســالهای ابتدایی دهه نود، سالهای اوج قدرت و افتخار برای بهروز عطایی بود. عطایی که از ســال ۷۸ مربیگــری را آغاز کرد، در سال ۸۸ کاله را با قهرمانی در لیگ دسته اول به لیگ برتر آورد و در سال دوم کاله را در نخستین حضور روی سکوی سوم لیگ نشاند.سال ۹۸ هم برای کاله و عطایی با عنوان سومی به اتمام رسید اما او در سال ۰۹ به ســالها ســلطه پیکان در لیگ برتر پایان داد و با بودجه قابل توجه و بازیهای خوب تیمش، بهعنوان قهرمانی رسید. یک قهرمانی دیگر در ســال ۱۹ و عنوان دومی در سال ۲۹ با شکست برابر متین در فینال، دیگر افتخارات عطایی در لیگ برتر است.

او با دو قهرمانی، یک نایب قهرمانی و دو عنوان سومی با اختالف اندک نسبت به اکبری در رده دوم پــر افتخارترین مربیان لیگ قرار دارد و در مجموع در ده سال اخیر پنج بار توانسته تیمش را به جمع چهار تیم برتر بیاورد.

باتجربه و مربی انحصاری خراسان

نام جبار قوچاننــژا­د بیش از هر کس دیگری با والیبال خراســان گــره خورده. مربی باتجربهای که سالهاست در والیبال خراســان و ایران فعالیــت میکند و در ده ســال اخیر، این ســومین باری اســت که تیمش را به جمع چهار تیم برتر میفرستد. او نخســتینبا­ر میزان را در سال ۲۹ به این مرحله آورد کــه در تقابل با قدرتهای آن ســال والیبال یعنی متین و کاله شانســی برای قهرمانی نداشــت. او در سال ۴۹ هم با ثامن بــه نیمه نهایی آمــد و حاال برای ســومینبار باز هم یکی دیگر از نمایندگان خراسان یعنی پیام را به نیمهنهایی آورده.

پله پله با مربی با دانش و جوان

زمانــی که بــه جای مرحــوم معدنی دستیار اول تیم ملی والیبال شد، انتقادهای بســیاری از او مطرح شــد. اســم و رسم چندانــی در والیبــال نداشــت و در صف مدعیــان دســتیاری کواچ، شــاید یکی از آخرینها بود. با این حال شناخت سرمربی تیم ملی از او و عملکردش در گذشته باعث شــد در روزهای اوج والیبال ایران در لیگ جهانی و رقابتهــای قهرمانی جهان روی نیمکت بنشــیند و این تورنمنتهای بزرگ را از نزدیکترین جای ممکن تجربه کند.

رحمــان محمدیراد پــس از آن یک دوره هم ســرمربیگر­ی در هــاوش گنبد را تجربه کرد اما به موفقیت چندانی نرســید. او پس از آن ســال به تیم سرمایه آمد، تیم پرمهره و مدعی اصلی قهرمانی در سالهای گذشــته آمد و دســتیار مصطفی کارخانه شد. او با سرمایه بهعنوان دستیار، قهرمانی در لیــگ برتر را تجربه کــرده اما در قامت

برنامه دیدارهای رفت مرحله نیمهنهایی:

شهرداری‌ورامین‌-‌پیام‌خراسان کاله‌آمل‌-‌سایپا‌تهران سرمربی کارنامه پرباری ندارد.

با تمام اینها سیستم حرکت و انتخاب و تصمیمهــای رحمــان محمــدیراد در ســالهای گذشــته، او را به جایگاه امروز رســانده تا روی ســکان اصلیترین شانس قهرمانــی لیگ برتر بنشــیند. از یک طرف هم توانسته جایگاهی را به دست بیاورد که مدیران این تیم تمام هزینههایشـ­ـان را به هدایت و ســرمربیگر­ی او بسپارند و هم در عمل نشان داده که از پس این مسوولیت به خوبی برمیآید.

در مجمــوع، عواملی که در رقابتهای این مرحله تاثیرگذار اســت، سوای تجربه و کارنامه مربیان، ابزار و بازیکنانی هســتند که آنهــا در اختیار دارند. به این ترتیب که رحمان محمــدیراد اگرچه کمترین تجربه و افتخــار را در کارنامه دارد اما بهترین تیم لیــگ را در اختیــار دارد و بهروز عطایی و پیمان اکبــری با مالک قــرار دادن نتایج مرحله مقدماتــی، ضعیفترین تیمها را. با این حال نتایج مرحله قبلی پلیآف نشــان داده که هیچ تیمی از قبل برنده نیســت و بالیی که بر ســر پیکان آمد، ممکن اســت گریبان تیمهای دیگر را هم بگیرد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran