Iran Varzeshi

برنده علیاکبری خانهنشین شد

-

تورنمنت بینالمللــ­ی وزنهبرداری فجر تهــران در حالی از روز گذشــته رســما با حضــور برخی از تیمهــای خارجی در تاالر وزنهبرداری مجموعه ورزشی آزادی آغاز شد که اســتقبال چندان خوبی از این مسابقات که گزینشــی المپیک 2020 نیز به شــمار میرود به عمل نیامده است!

استارت لیست رقابتهای وزنهبرداری چهارمیــن دوره جــام بینالمللــ­ی فجر به میزبانی تهران از ســوی کمیتــه برگزاری مسابقات اعالم شد و 5 ملیپوش کشورمان در حالــی صدرنشــین اوزان ‪109 69،‬ و +109 کیلوگرم شدند که به جز خودیها و ملیپوشــان اسم و رسمدار ایران هیچ چهره مطرح قدر و شناخته شــده خارجی رویت نمیشود.

بــه همیــن دلیــل هــم بایــد گفت مسابقاتی که از روز گذشته به میزبانی تاالر وزنهبرداری مجموعه ورزشــی آزادی (سالن ایرانیان) تهران آغاز شــده است، نسبت به دوره قبلــی این رویداد بینالمللی چندان از لحاظ ســطح کیفی چنگی به دل نمیزند. عدم اســتقبال وزنهبردارا­ن مطرح آسیایی، اروپایــی یا حتی آمریکایی بــه نظر ضربه ســنگینی را بــه این مســابقات وارد کرده است. مســابقاتی که گزینشی المپیک هم هســت و به همین دلیل تصور این بود که سطح مســابقات خیلی باال باشــد اما جام فجر نیز مانند جام پادشاهی تایلند از سطح خوبی برخوردار نیســت. این ادعا را میشود به راحتی با نیم نگاهی به اســتارت لیست وزنهبردارا­ن داخلی و خارجی حاضر در این تورنمنت فهمید.

بــه طور مثــال، در دســته 61 یا 67 کیلوگــرم کال 5 وزنهبردار حضــور خود را در اســتارت لیست نهایی مســابقات ثبت کردند یــا حتــی در اوزان ‪109 37،‬ و به اضافه 109 کیلوگرم که متمرکز میشویم، میبینیــم در این اوزان نیــز کمتر از تعداد انگشتان دو دســت وزنهبردارا­ن نام خود را در فهرست نهایی ثبت و نهایی کردهاند که کامال مشخص میشود بار فنی این تورنمنت در چه حد و اندازهای است.

تالش جوادی برای المپیکی شدن

دومین روز رقابتهای بینالمللی فجر نســبت به روز نخست این مســابقات برای وزنهبرداری ایران کــه میزبان این تورنمنت است حکم شروع کار وزنهبردارا­ن ملیپوش کشــورمان در فجر کاپ تهران را دارد. روز یکشنبه 12 اسفندماه مسابقات وزنهبرداری چهارمین دوره جــام بینالمللی فجر همراه میشــود با حضــور میرمصطفــی جوادی ملیپــوش جوان و آیندهدار کشــورمان در دســته وزنی المپیکی 81 کیلوگرم. جوادی در این وزن با 8 وزنهبردار دیگر در دســته 81 کیلوگــرم که از ســاعت 15 به صورت زنده و مســتقیم از شبکه سوم سیما پخش میشــود برای تثبیت جایــگاه خود در تیم ملی و بیشــتر شــدن امیدش برای کسب امتیاز ورودی المپیــک 2020 و حضور در این آوردگاه بزرگ تــالش میکند. در این وزن «صفا» از عراق و «نیکو میلر» از آلمان با رکورد ورودی 350 کیلوگرم اول هستند. «ریتــوارس» از لتونــی با رکــورد ورودی 347 کیلوگــرم در رده بعــدی قــرار دارد. «میرمصطفی جوادی» و «مکس لوگان» از آلمان نیز با رکورد 043کیلوگرم در ردههای بعدی قرار دارند.

رستم پایینتر از سهراب مصدوم

روز دوشنبه 13( اسفندماه) در سومین و آخریــن روز از چهارمین دوره مســابقات وزنهبرداری جام بینالمللی فجر، از ســاعت 11 رقابت حســاس و دیدنی 10 وزنهبردار دســته 96 کیلوگرم برگزار میشــود. این مسابقه نیز قرار اســت از شبکه سوم سیما پخش شود.

ســهراب مرادی با رکورد ورودی 400 کیلوگــرم در صــدر ایــن وزن قــرار دارد. سهراب اما چون هنوز حد و حدود وضعیت مصدومیــت کمــرش معلوم نیســت فقط در ایــن رویداد وزنکشــی کــرده اما روی تخته نمیرود. ســهراب قطعا باید وضعیت درمانیاش را مشخص کند اگر طالب کسب ســهمیه و المپیکی شدن است. به هر روی او در این تورنمنت ثبتنــام کرده تا امتیاز ورودی این تورنمنت گزینشی برای او ثبت شود. کیانوش رستمی هم با رکورد ورودی 380 کیلوگرم همراه با سهراب مدعی اسم و رســمدار این دوره از مســابقات به شمار میرود که به واسطه رکورد ورودی که اعالم کرده فعال در جایگاه دوم ایستاده است. بعد از ستارههای 96 کیلویی وزنهبرداری ایران، وزنهبردارا­نــی از لتونی و آلمــان به ترتیب بــا رکــورد ورودی 358 کیلوگــرم و 355 کیلوگرم در ردههای بعدی قرار دارند.

میرکو فیلیپوویچ تنها کســی که موفق به شکســت امیر علیاکبری در رشــته هنرهای رزمی ترکیبی شــده است بعد از ســکته مغزی بازنشسته شد.

میرکــو فیلیپوویچ دو هفته پیش شکســت خود مقابل روی نیلسون در سال 2011 را جبران کرد و موفق شد او را شکست دهد و دهمین برد پیاپی خود را در این رشته ورزشی به دست بیــاورد و همه عالقهمندان به رشــته هنرهای رزمــی ترکیبی را از آمادگی بــاالی خود متعجب کــرد. نمایش او در همین هفتههای اخیر باعث شــده بود که همه به ایــن واقعیت معترف باشــند که او در 44 سالگی از خیلی از ورزشکاران این رشته آمادهتر است.

همــه منتظــر بودند تــا ببینند مرحله بعدی برای این مبارز چیســت که در نهایت مشخص شد این مرحله بازنشســتگ­ی اســت. میرکــو هفته گذشــته با انعقاد خــون در مغز خود مواجه شــد و ســکته کرد و بالفاصله راهی بیمارستان شد. البته او از خطر مرگ نجات پیــدا کرد اما بعد از آنکه در مسیر بهبودی قرار گرفت، پزشک معالج او اعالم کرد دیگر نباید در این رشته فعالیت کند و ضربهای به سرش زده شــود و همین باعث شد تا میرکو اعالم بازنشستگی کند.

میرکو فعال تــا 90 روز نمیتواند بدود و باید راه رفتن آرام را شروع کند و در ادامه نمیتواند در رشته هنرهای رزمی ترکیبی رقابت داشته باشد.

میرکو در رشــته هنرهای رزمی ترکیبــی خــودش را بهعنــوان یک اســطوره مطــرح کرد و توانســت تا 44 ســالگی رکورد خوبــی از خود به جای بگذارد. 38 برد، 11 شکســت و دو تســاوی عملکرد او در این رشــته ورزشی بود.

او تنها مبارزی اســت که موفق شــده امیر علیاکبری مبارز ایرانی را در فینال رایزین ژاپن شکســت دهد و کمربنــد قهرمانی این رقابتها را به دست بیاورد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran