Iran Varzeshi

جرقـه قهرمانـی

بازی رفت با اورتون، بردی که لیورپول را راه انداخت

- دامینیک گینگ ‪Dominic King‬

درست سه ماه قبل، 11 آذر را به خاطر بیاورید تا حال و هوای دربی مرســی ســاید دستتان بیاید. لیورپول در جدول لیگ برتر با پنج امتیاز اختالف نسبت به منچسترسیتی در رده دوم بــود و چهــار روز قبل در لیگ قهرمانــان به پاریســنژر­من باخته بود. به قــول یورگن کلــوپ، تیم پــرواز نمیکرد. اورتــون اما در هفت بــازی آخرش تنها یک شکســت داشــت و مطمئن بود که میتواند برای نخســتین بار بعد از سپتامبر 1999 در آنفیلد به پیروزی برسد اما در ششمین دقیقه وقتهای تلفشده، ویرجیل فاندایک توپی را روی دروازه فرســتاد کــه دیووک اوریگی روی اشــتباه جوردن پیکفورد گل زد. آنفیلد گلهای بزرگ زیادی در زمان کلوپ دیده اما هیچ یک چنین جــوی را ایجاد نکرده بود و مربی آلمانی به خاطر دویدن به داخل زمین برای شادی گل جریمه شد.

آن برد آغاز روند هشت پیروزی متوالی قرمزها و ســقوط آبیها شــد تــا جایی که جایگاه مارکو ســیلوا مربی این تیم به خطر افتــاد. کلوپ میگوید: «آیــا یک گل فصل را تغییر میدهــد؟ مطمئن نیســتم اما آیا میتواند حال را عــوض کند؟ مطمئنم. این گل به تیم خودباوری داد، واقعا مهم بود. آن بازی و مسابقات بعدی باورنکردنی بود.»

امــا زیبایــی فوتبال به همین اســت، کســانی که مســابقهای را میبازند، فرصت جبران دارند. کلوپ شــاید فکر کند میداند در گودیســون پارک چه چیــز انتظارش را میکشــد اما نباید خیلی مطمئن باشد. این مهمترین دربی لیورپول بعد از آوریل 2001 است، زمانی که تیم به دنبال سهگانه داخلی و ســهمیه لیــگ قهرمانان بود امــا اورتون فرصت دارد از تیمی که چنین بالیی سرش آورده، انتقام بگیرد.

اورتون از اکتبر 2010 لیورپول را نبرده و از بین بردن ایــن رکورد منفی نه تنها آن ناکامــی را جبران میکند بلکــه برای مربی پرتغالی زمان میخرد. سیلوا میگوید: «اعداد همیشه هستند ولی تغییر میکنند. این بازی خاصی اســت و فرصتی برای سه امتیاز، این همه چیزی است که میخواهیم.»

البته اعداد چندان رضایتبخش نیست. در هفت دربی خانگی آخرشــان، تنها هفت دقیقه از حریف پیش بودهاند؛ نوامبر 2013 که بازی 3 بر 3 تمام شد.

کلوپ ادامه داد: «آســان اســت که به بازیکنان انگیزه بدهی و بگویی: زود باشــید بچهها، االن نوبت ما اســت، مــا تیم بهتری هســتیم اما ما به اورتون احترام میگذاریم، من به ترکیب احتمالی آنها نگاه کردم و واقعا باکیفیت است، باید با آن مواجه شویم.»

فقط ترکیب اورتون نیســت، اگر هفته قبل اولدترافور­د جوی خصمانه داشــت، این هفته اوضــاع بدتر خواهد بــود. خبر خوش برای لیورپول اینکه روبرتو فیرمینو میتواند بــازی کند. مهاجــم برزیلی کــه در جریان تساوی بدون گل با منچستریونا­یتد مصدوم شــده بود، بازگشت سریعی داشــته: «بابی حسی مثبت و وضعیت خوبی دارد.»

سادیو مانه در برد 5 بر صفر چهارشنبه مقابل واتفورد دو گل زد: «او یکی از بهترین و باثبات ترین بازیکنان ما بوده و واقعا سطح باالیی دارد. امیدوارم تا آخر فصل همینطور باشد.»

لیورپول با پیروزی در این بازی میتواند به نخســتین قهرمانی لیــگ انگلیس بعد از فصل 1989-1990 یک گام نزدیکتر شود.

ترنت الکساندر آرنولد و اندی رابرتسون دو مدافع کناری لیورپول در برد چهارشــنبه شــب در دو سر زمین درخشیدند و روی هر پنج گل موثر بودند. این نشــان میداد آینده خوبی در انتظارشان اســت و از طرف دیگر ســبک بازی لیورپول و به طور کلی فوتبال تغییرات زیادی داشته.

کلوپ گفــت: «فوتبال مــدرن همین است. اگر از پسران جوان عالقهمند به فوتبال بپرسید، پســت مورد عالقهات چیست، فکر نمیکنم تعــداد زیادی بگویند مدافع کناری اما فوتبال تغییر کرده، آنها اهمیت بیشتری پیــدا کردهاند، من خودم بخشــی از دوران بــازیام را مدافع کناری بودم اما حاال خیلی متفاوت شده.»

رابرتســون اسکاتلندی یکی از بازیکنان کم نام و نشــان تیم پرســتاره کلوپ بود که حاال به اندازه شایســتگیا­ش مورد تمجید و تحسین قرار گرفته. منبع: دیلی میل

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran