Iran Varzeshi

جباری: مثل کیروش مربی سختگیری میشوم

حاشیهها به استقالل لطمه نزند، قهرمان است

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

ورود جباری به عرصه مربیگری از آن منظر مهم است که او با سابقه سالها بازی در ترکیب استقالل در آینده میتواند یکی از گزینههای جدی مربیگری در این تیم باشــد. جباری اما رفتن به کالس مربیگری را مقدمهای برای طی مسیری طوالنی میداند و اعتقاد دارد که باید کارش را از تیمهای پایه شروع کند. حرفهای جباری دقیقا برخالف آن تصوراتی است که پس از حضور او در تمرین استقالل و احتمال دستیاری وینفرد شفر به وجود آمد. جباری فعالیت در تیمهای پایه را هدف قرار داده و قصد دارد در این حوزه مشغول به کار شود. او تاکید میکند که هیچ عجلهای برای نشستن روی نیمکت تیمهای بزرگسال ندارد. شماره 8 رویایی سابق باشگاه استقالل هیچ ابایی از یاد دادن الفبای فوتبال به نوجوانها و جوانها ندارد و این کار را بنیادین و موثر میداند. حرفهای جباری پس از ماهها ســکوت مجذوب مان میکند.

چه شــد که تصمیم گرفتــی به کالس مربیگری بروی؟

من به کار مربیگری عالقه دارم و دوســت داشتم در کالسهای مربیگری شرکت کنم. البته خیلی قبلتر از اینها منتظر تشــکیل کالس بودم که به خاطر یکســری تغییرات نشستن در کالس درس کمــی عقب افتاد. به هرحال هر طور بود در این دوره شــرکت کردم. تجربه خوبی بود و نکات قابل توجه و مهمی را از آقای سنجری، مدرس این کالس یــاد گرفتیم. قصد دارم در آینده باز هم در کالسهای مربیگری شرکت کنم تا به آن نقطهای که مدنظرم است برسم.

در دورانــی که بــازی میکــردی به موفقیتهای بسیاری رسیدی. تصور میکنی این فضا برای تــو در عرصه مربیگری فراهم باشد؟

حقیقت این است که فضا برای موفقیت در مربیگری محدودتر است. بازیگری داستان جدایی اســت و مربیگری هم جدا اما کسی که به کارش عالقه داشته باشد قطعا موفق میشود.

نقطه آرمانی که در این دایره برای خودت تصویرکردها­ی کجا است؟

قطعا دوست دارم پیشرفت کنم و به مدارج باال برســم اما حقیقتا عالقــه دارم از تیمهای پایه شروع کنم.

با این همه ســابقه اما میتوانی از همین حاال برای مربیگری در تیمهای بزرگســال استارت بزنی.

حتما میشــود اما من برنامه خودم را برای مربیگری دنبال میکنــم و اعتقاد دارم که باید از پایه شــروع کرد. اســاس همه تیمها از پایه است و اگر کســی بتواند در این حوزه موفق باشد قطعا درآینــده در تیمهای بزرگســال هم موفق خواهد بــود. ضمن اینکه فوتبال مــا در بخش پایه ضعف دارد و کسی به آن توجهی نمیکند. همیشه برای من ســوال بوده که چرا به تیمهای پایه رسیدگی نمیشــود؟ شــما اگر به تیمهای بزرگ نگاه کنید میبیند که باشــگاهها­ی موفق همگی در ردههای پایه شرایط بسیار ایدهآلی دارند و کارهای دقیقی در آن انجام میشود. من هم دوست دارم فعالیتم را از آنجا اســتارت بزنم و بــروم با بچهها کارهای تکنیکــی انجام بدهم و هرچه در این ســالها یاد گرفتم را به آنها یاد بدهم. شاید بعضیها بخواهند از همان ابتدا بروند و یک تیم بزرگســال را بگیرند و بازیکنان را مدیریت کنند اما من دوســت دارم به نوجوانها و جوانها روپایی زدن، ســانترکرد­ن، بغل پا زدن و همه تکنیکهای فوتبال را یا بدهم؛ هرچه خودم یاد گرفتم.

اما همه مربیان فوتبال این ویژگی را که خودشان وســط گود به نوجوانها آموزش بدهند را ندارند.

بله، در همین کالسهای مربیگری افرادی بودند که درکنار ما نشســته بودند و نمیتوانستن­د یک بغل پای ســاده به توپ بزنند. اینها به نظر من مشــکل ایجاد میکند. مربی وقتی خودش جلوی شاگردانش همه فنون فوتبال را انجام میدهد این در نتیجه گرفتنش تاثیر بیشــتری میگذارد. این ویژگی تســلط مربیان را باالتر میبرد و از نظرمن اینکه یک مربی کارکردن با توپ را بلد باشد حسن بســیار بزرگی اســت. هر چند که در کنارش باید مسائل دیگر هم باشد.

همانطور که گفتــی در فوتبال ایران به تیمهای پایه کمتر توجه میشود. با توجه به شرایط حاکم در فوتبال ایران آن فضایی که مد نظرت اســت در این بخش برای فعالیتت فراهم میشود؟

تا زمانی که جای مناسبی برای کار نداشته باشــم وارد این حوزه نمیشوم. شرط من برای کار این اســت که اوال در جایی متمرکز شــروع کنم و اینکــه امکانات مناســب بــرای فعالیت در کنار جوانها وجود داشته باشد. با امکانات کم و محدود نمیشود کار را به نتیجه رساند. همه اخالق من را میدانند. سختگیریهای خاص خودم را دارم. من میخواهم کاری که انجام میدهم نتیجه داشــته باشد.

به سختگیریهای­ت اشــاره کردی، یاد زمانی افتادیم که در همین استقالل بازیکن بودی و به بسیاری از جزییات توجه میکردی و حتی گاهی تنشهایی هم ایجاد میشــد. رفتاری که داشــتی بیشــباهت با رفتاری نیســت که کارلوس کیروش داشت. ممکن اســت برای موفقیت در مربیگری سرمربی سابق تیم ملی را الگوی کاریات قرار بدهی؟

من اصرار کیروش برای گرفتن یکســری امکانات را میپسندیدم. مربیگری به نوعی مبارزه هم هســت. کیروش برای رســیدن به یکســری امکانــات خیلی زحمت کشــید و زمان زیادی هم وارد چالش شــد اما در نهایت خروجی عملکردش در تیم ملی خوب بود. من هم مثل کیروش مربی ســختگیری خواهم شد و اصال دوســت ندارم در فضایی کار کنم که فاقد امکانات باشد.

رفتن به دنیای مربیگــری در تیمهای پایه تو را از رســیدن به مدارج باالتر محروم نمیکند؟

من هیچ عجلهای برای رســیدن به تیمهای بزرگسال ندارم. دوست دارم از کار در تیمهای پایه سیراب شــوم و کسب تجربه کنم، بعد به تیمهای بزرگسال بروم. به مربیگری در استقالل هم فکر میکنی؟

به هرحال مربیگری در اســتقالل به آنهایی کــه در این تیم بازی کردهاند، میرســد و من هم دوست دارم در این موقعیت قرار بگیرم اما باز هم تاکید میکنم که هیچ عجلهای برای این کار ندارم و پله به پله جلو میروم.

بازیهای اخیر استقالل را چطور ارزیابی میکنی؟

بازی با فوالد خیلی مهم بود که اســتقالل برد. وقتی یک تیم خــوب و مدعی را در خانهاش میبری یعنی تواناییهای بیشتری داری. استقالل با بازیکنان جدید راه افتاده و یک اتفاقی که در تیم رخ داده و بیشــباهت به فصل قبل نیست، جذب بازیکنان تاثیرگذار خارجی در نیم فصل دوم است. فصل پیش هم استقالل با یکسری خریدها در نیم فصل دوم تیم بهتری شــد و حاال هم همان اتفاق رخ داده است. این تیم ظرفیت قهرمانی دارد؟

فکــر میکنم اگــر اســتقالل تمرکزش را از دســت ندهد و وارد حاشیهها نشــود، قهرمان میشود. این استقالل پتانسیل قهرمانی را دارد اما باید بتواند این وضعیت را حفظ کند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran