Iran Varzeshi

نخستین تجربه آسیایی ترابی و بودیمیر

-

مهدی ترابی، ماریو بودیمیر و ســعید کریمی در لیگ قهرمانان آســیا بازی نکردهاند که البته ترابی به خاطر حضور در تورنمنتهای ملی، با مختصات فوتبال آسیا و همچنین کیفیت تیمهای این قاره آشناست.

تا پیــش از بازی با صنعتنفــت، ترابی و بودیمیر فقط انتقاد میشــنیدند. انتقادهایی بجا که سرمربی پرسپولیس تنها یک پاسخ برایشان داشت: «تازهواردها نیاز به زمان دارند.»

حق با برانکو بود. به قول او، آنها برای هماهنگ شدن با تیم باید بیشتر بازی میکردنــد که تاثیر این بازی کــردن را مقابل صنعتنفت آبادان دیدیم. جایی که مهدی ترابی بهعنوان مهمترین خرید زمستانی پرسپولیس، سرانجام ظرفیتاش را نشان داد. او که در 6 بازی قبلی در دام ناهماهنگی با پرسپولیس و مشکالت خط میانی گرفتار آمده بود، در بازی با صنعتنفت آبادان بهترین بازیکن این تیم در فاز حمله بود و قدرت حمل توپ و تخریبی خود را بارها به رخ کشید. ترابــی با کارهای ترکیبی و فرارهای ســریع خود خط دفــاع تیم آبادانی را بههم ریخت و سهم عمدای در خلق موقعیتهای تیمش داشــت. او بارها به صورت انفرادی به قلب دفاع حریــف زد و توپ را آنقــدر پیش برد که یا موقعیت بســازد و یا خطا بگیرد و بدشــانس بود که نتوانســت گل بزند. ضربه ایستگاهی او یک بار تیــر افقی دروازه حریف را لرزاند و بار دیگر دریس شوتش را مهار کرد.

مهدی ترابی حاال یکی از ستارههای درخشان پرســپولیس اســت که میتواند برای مدتها در ترکیــب اصلی این تیم به میــدان برود. نکته مهم بازی او مقابل صنعتنفت، حضورش در پست اصلی یعنــی بال چپ بود و او بــا آمادگی باال و عملکرد خوبش حاال میتواند امیدوار باشد که در دیدارهای آینده پرسپولیس هم بهعنوان بازیکن ثابت و در پســت تخصصی خود بازی کنــد. جایی که تا پیش از این و در نیمفصل نخســت، در اختیار امید عالیشــاه بود که او هم عملکرد مثبتی داشت و یکی از بهترین پاسورهای لیگ لقب گرفت اما ترابی نشان داد که رقیب سرسختی برای عالیشــاه خواهد بود و شانس حضورش در ترکیب اصلی بازی با پاختاکور هم بیشتر است.

البته برانکو بارها به این موضوع اشاره کرده که در این فصل بازیهای زیادی برای پرسپولیس وجود دارد و همه بازیکنان باید در مقاطعی به میدان بروند و در مقاطع دیگر اســتراحت داشته باشند. با این حال بعید به نظر میرسد که مربیان پرســپولیس به ســادگی از کنار میزان آمادگی باالی مهــدی ترابی عبور کنند و عالیشاه یا هر بازیکن دیگری را به او ترجیح بدهند.

ماریــو بودیمیر هم دقیقا همینقدر خوب و موثــر بازی کرد. او در نیمه اول بازی با صنعتنفت یک پاس گل داد و یک بار هم با شوتی دیدنی دروازه حریف را تهدید کرد که دریس این موقعیت را از پرسپولیس گرفت. مهمترین نکتهای که در بازی مهاجم کروات به چشم آمد، همکاری او در کارهای ترکیبی و هماهنگیاش با علیپور بود. هر چند نتوانست همکاری دوطرفه با علیپور را تبدیل به گل دوم کند و برای گل کردن پاس عرضی علیپور، یک قدم کم آورد.

بودیمیــر بازی خوبش را با یک گل زیبا و تــا حدودی انفرادی تکمیل کرد که مشخص نشد داور به چه دلیلی این گل را مردود خواند اما این دلیل نمیشــود که او شانس حضور دوباره در ترکیب اصلی پرسپولیس را از دست بدهــد. در واقع حــاال برانکو با خیال راحت میتوانــد روی ترابی و بودیمیر حســاب کند اما این دو بازیکن یک مشــکل مشــترک هم دارند؛ در لیگ قهرمانان آسیا بیتجربهاند. آن هم در حالی که پرسپولیس با توجه به حضور متوالی چند ســالهاش حاال بهعنوان یک قدرت و یکــی از تیمهای باتجربه وارد این تورنمنت میشود چرا که بیشتر بازیکنانش با پیراهن پرسپولیس یا تیمهای دیگر طعم حضور در این رقابتها را چشــیدهاند و از کیفیت بازیها و سختگیری داوران اطالع دارند.

غیر از بازیکنان دو فصل اخیر پرسپولیس که به مراحل نهایی لیگ قهرمانان رســیدهاند، برخــی بازیکنان تازهوارد پرســپولیس هم در این لیگ ســابقه بازی دارند. ســروش رفیعی هم با فوالد هم با پرسپولیس در لیگ قهرمانان بازی کرده، مهدی شــیری با نفت تهران در ایــن پیکارها حاضر بوده و محمد نادری هم برای تراکتورساز­ی در آسیا به میدان رفته است اما مهدی ترابی، ماریو بودیمیر و سعید کریمی در لیگ قهرمانان آســیا بــازی نکردهاند که البته ترابی به خاطر حضور در تورنمنتهای ملی، با مختصات فوتبال آســیا و همچنین کیفیت تیمهای این قاره آشناست.

با بازگشــت کمال، خیال برانکو راحت اســت و دستهایش پــر. حــاال هافبکهــای پرســپولیس برای حضــور در ترکیب اصلی بازی بــا پاختاکور باید بیشــتر تالش کنند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran