Iran Varzeshi

کمیته اخالق میبیند یا نمیبیند؛ مساله این است!

به بهانه محرومیت عجیب گادوین منشا

- ‪Hamidreza Arab‬

کمیته اخالق فدراســیون فوتبال در حالی گادوین منشــا، مهاجم استقالل را از فوتبال تعلیق و این خبر را در آســتانه یکی از مهمترین بازیهای اســتقالل در فصل جاری لیگ قهرمانان آســیا رســانهای کرده که تصاویر منتشر شــده از ماجرای رخ داده کامال گویای وضعیت اســفباری اســت که به هنگام خروج بازیکنان استقالل از هتل محل اقامت خود در اهواز حاکم اســت. کمیته اخالق پیش از آنکه چنین حکم ســختگیران­های را علیه مهاجم استقالل صادر کند، هیچگاه از خود نپرسیده که اساسا آن حجم از هواداران در کنار بازیکنان یک تیم چه میکنند و چرا نیروهای امنیتی در مقابل هتل محل اقامت استقالل مستقر نیستند تا بازیکنان در امنیت و آرامش کامل سوار اتوبوس شوند و به سمت ورزشگاه بروند.

برقــراری شــرایطی آرام و امن در واقع یکی از بدیهیترین وظایفی اســت که با هماهنگی میان فدراســیون فوتبال و برگزارکنند­هها در شهر میزبان باید انجام شود تا شــاهد وقایع ناگواری نباشــیم و تیم میهمان که هواداران زیادی هم در اهواز دارد با چنین مشکالتی مواجه نشود و با سهولت راهی محل برگزاری بازی شود اما این قانون که الزماالجرا­ست بارها با بیتدبیری و سهلانگاری زیر سوال رفته و فدراسیون فوتبال، ســازمان لیگ، کمیته اخالق و کمیته انضباطی هیچگاه خود را ملزم به پاســخگویی درباره چرایی این بینظمی ندیدهاند و هرسال نیز اتفاقات تازهای هم رخ داده است.

کمیته اخالق فدراسیون فوتبال در شــرایطی استقالل را مستحق محروم شدن از بازیکنش میداند که بارها در همین خوزســتان حوادث ناگواری به هنگام برگزاری رقابتهــای لیگ برتر و جام حذفی رخ داده اســت. کمتر از یک ســال پیش یکی از هواداران استقالل در فینال جام حذفی بر اثر پرتاب سنگ یکی از چشمهای خود را از دست داد تا کام استقاللیها در شبی که با پیروزی مقابل خونه به خونه قهرمان جام حذفی شده بودند، تلخ شود.

بعد از بازی اخیر اســتقالل در خوزستان مقابل فوالد باز هم اتفاقات مشابهی رخ داده است که فدراســیون فوتبال وکمیته اخالق در مواجهه با آن سیاست سکوت در پیش گرفته است. در این ماجرای تازه باز هم یکی از هواداران استقالل با اصابت سنگ ســاعاتی به کما رفته و وضعیت بسیار نگرانکننده­ای را پشت سرگذاشته و هنوز هم وضعیت جسمانیاش به گونهای نیست که توانایی راه رفتن داشته باشد.

ســالها پیش نیز حسین فرکی، سرمربی جامآور فوالد خوزستان از سوی یکی از تماشــاگرا­ن خوزستان با سنگ مضروب شــد و با وضعیتی نگرانکننده و درحالی که صورتش غرق در خون بود ورزشگاه را ترک کرد.

سلســله اتفاقاتی که در این سالها در ورزشگاههای خوزستان رخ داده میطلبید تا فدراســیون فوتبال و کمیته اخالق تصمیمی قاطع درباره نحوه میزبانی این استان بگیرد و یا امنیت را آن قدر باال ببرد که وقوع چنین اتفاقاتی به حداقل برســد اما هر سال این ماجراهای زشت تکرار میشود و هیچ تدابیری هم برایش اندیشیده نمیشود.

پرسش بزرگی که در برابر فدراسیون فوتبال و کمیته اخالق قرار گرفته این است که چرا یک واکنش ساده از بازیکن استقالل که در واقع نشات گرفته از رفتاری زشت و نادرست از سوی یکی از حاضران در صحنه بوده، با برخوردی تند مواجه میشود اما به وقایع اهواز در سالهای اخیر رسیدگی نمیشود و به سادگی از کنار آن میگذرند؟

آیا سنگپرانیها­ی سریالی در ورزشگاههای خوزستان که امنیت را از ورزشگاههای این استان ربوده و اجازه نمیدهد که حتی بسیاری از هواداران فهیم و اصیل این خطه بــه راحتی از دیدن فوتبال لذت ببرند، اهمیت بیشــتری دارد یا هل دادن یک فرد از سوی گادوین منشا که در اصل دفاع از خود بود؟

از همه بحث برانگیزتر اعالم حکم همزمان منشــا با حکم علیرضا حقیقی است؛ دروازهبان سابق ملیپوشــی که اکنون عضو هیچ تیمی نیست اما کمیته اخالق حکم میدهد که او هم از فوتبال تعلیق است! علیرضا حقیقی عضو کدام باشگاه است که از سوی کمیته اخالق محروم شده و آیا رفتاری که او انجام داده و معاون باشگاه استقالل را مضروب کرده اساسا با آنچه منشا رقم زده یکسان و برابراست؟

بدون شــک اگر منشا شروعکننده آن اتفاق بود میشــد او را به نقد کشید و از حکم کمیته اخالق دفاع کرد اما الاقل در تصاویری که منتشــر شده بازیکن استقالل هرگز در نقطه آغاز این اتفاق قرار نداشــته و ریشــه این اتفاق از نقطهای کلید خورده که به راحتی اجازه داده شــده افراد با هر نوع عالیقی در یکقدمی بازیکنان اســتقالل قرار بگیرند.

در عیــن حال که ضرورت دارد کمیته اخالق خواســتار احضار آن فرد خاطی به مراجع قضایی بشــود تا شــاید برای دیگران هم درس باشد، توجه به برقراری امنیت بــرای تیمهای میهمان نیز با تکرار این وقایع الزام بیشــتری مییابد که امید اســت سرسری از کنارش نگذرند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran