Iran Varzeshi

پولتبلیغات،گمشدهبزرگد­استانآزادی

- بهناز میر مطهریان ‪Behnaz Mirmotahha­rian‬

باشــگاه پرســپولیس و اســتقالل، بهعنوان دو باشگاه زیر نظر وزارت ورزش، به ورزشــگاه آزادی کــه متعلق به وزارت ورزش است، بدهکار شده و به همین دلیل این دو باشگاه از ورزشگاهی که متعلق به خودشــان اســت، بیرون رانده میشوند. نتیجه این دعوای درون خانوادگی، چیزی نیســت جز اعالم ســازمان لیگ مبنی بر برگزاری بازیهای هفته آینده سرخابیها در ورزشــگاه تختی بهعنوان ورزشــگاه دوم ایــن دو تیم! دلیــل اصلی این جا به جایی هم چیزی نیســت جز اعالم رسمی مسووالن ورزشــگاه آزادی مبنی بر اینکه تبلیغات محیطی بازیهای این دو تیم را در اختیار سازمان لیگ قرار نخواهد داد.

به همین خاطر اســت کــه ماجرای بدهیها، اعتراض مسووالن آزادی و تغییر محل برگزاری مســابقات دو تیم استقالل و پرســپولیس از چند منظر قابل بررسی است.

عالوه بــر این بحث که باشــگاهها و ورزشــگاه آزادی هر دو متعلق به وزارت ورزش هســتند و ماجرای پرداخت اجاره بهای ورزشگاه آزادی به راحتی میتواند با وساطت وزارت حل شود، میتوان موضوع تبلیغات محیطی و اعتراض دو باشگاه در ماههای اخیر به پرداخت نشدن این مبلغ از سوی ســازمان لیگ را یکی از ابهامات ماجرا دانست.

اینکــه اســتقالل و پرســپولیس در چند مــاه گذشــته بارهــا در مواجهه با مشــکالت مالی، موضوع پرداخت نشدن تبلیغات محیطی از ســوی سازمان لیگ را مطرح کردهاند و حاال ورزشــگاه آزادی هم به بهانه بدهی ســنگین دو باشگاه، از پرداختن تبلیغــات محیطی در بازیهای ایــن دو تیم به ســازمان لیگ خودداری میکنــد. چیزی کــه این فرضیــه را به وجود مــیآورد که همه ماجرا، هماهنگی باشــگاهها­ی ســرخابی و ورزشگاه آزادی باشــد برای گرفتن حق تبلیغات محیطی از سازمان لیگ!

ماجرا از این قرار اســت که ظاهرا در بازی استقالل مقابل نفت مسجد سلیمان مسووالن ورزشگاه آزادی اعالم کردهاند که به دلیل بدهیهای استقالل و پرسپولیس به این ورزشگاه، اجازه تبلیغات به باشگاه استقالل را نخواهند داد. از این به بعد هم تا اجاره ورزشــگاه از ســوی مسووالن دو باشگاه تسویه نشود، در بازیهای این دو تیم از تبلیغات دور زمین خبری نیست.

طبق قانون ورزشــگاه آزادی باید به صورت تمام و کمال در اختیار باشگاههای استقالل و پرســپولیس قرار بگیرد و آنها هم اجاره این ورزشگاه را پرداخت کنند اما از آنجا که هر دو باشــگاه به این مجموعه بدهکار هستند، مسووالن ورزشگاه آزادی اعــالم کردهاند به هیچ عنــوان تبلیغات دور زمین را در اختیار ســازمان لیگ قرار نخواهند داد.

صحبــت از تبلیغــات دور زمین که میشود اما ماجرا شــکل پیچیدهتری به خود میگیرد. باشــگاهها­ی پرسپولیس و استقالل سالهاســت حق واقعی خود را از تبلیغــات دور زمیــن آزادی، آنطور که باید و شــاید نگرفتهانــ­د و وقتی صحبت از بدهیهــای اینچنینی بــه میان آمده، گفتهاند وقتی نه پول حق پخش میگیرند و نه ســهمی از تبلیغات محیطی به آنها میرســد، چطور میتواننــد هزینههایی چون اجاره زمیــن را پرداخت کنند؟ در نهایت هم گفتهاند هر زمان پول تبلیغات محیطــی را گرفتند، اجاره ورزشــگاه و ســایر بدهیهای اینچنینیشـ­ـان را هم میپردازند.

از سوی دیگر سازمان لیگ هم مدعی اســت که پولی بابت تبلیغــات محیطی دریافت نکــرده که بخواهــد آن مبلغ را برای خود نگه دارد یا به باشــگاهها بدهد. سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی چند فصل اخیر، با شــرکتهای طرف قرارداد خــود در کشــمکش شــکایت و دادگاه اســت و چند ده میلیارد تومان در همین کشمکشها بالتکلیف مانده است.

حــاال هم که مســووالن ورزشــگاه آزادی اعــالم کردهاند که به خاطر بدهی سنگین دو باشگاه استقالل و پرسپولیس به آزادی، تبلیغات دور زمین را در اختیار ســازمان لیگ قرار نمیدهنــد و دعوای جدید به راه افتاده است.

با این شرایط و طبق قانون ایافسی اگر هر دو باشــگاه بدهی خود را پرداخت نکنند مسابقات آنها به ورزشگاه دوم یعنی اســتادیوم تختی برگزار میشــود و البته این موضوع توسط ســازمان لیگ با نامه رســمی به اطالع دو باشگاه رسیده است. تیم فوتبال اســتقالل روز 17 اســفند در ورزشگاه آزادی و تیم فوتبال پرسپولیس هفتــه آینده روز 25 اســفند باید از نفت مسجدسلیمان و سپیدرود میزبانی کنند که در صورت حل نشــدن مشکل هر دو بازی به ورزشگاه تختی منتقل خواهد شد.

سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره این اتفاقات میگوید: «ورزشــگاه آزادی به ما اعــالم کرده که میخواهند تبلیغات خودشــان را داشته باشــند. آنها پیش از ایــن تبلیغات طبقه دوم را خودشــان در اختیار گرفته بودند اما اکنــون اعالم کردند کــه میخواهند تبلیغــات دور زمیــن را هــم در اختیار بگیرند. این در حالی اســت که ورزشگاه طبق قانون باید به صورت پاک در اختیار سازمان لیگ قرار بگیرد. تبلیغات محیطی به تمام باشــگاهها متعلق است و این کار ورزشگاه آزادی غیرقانونی است. مگر آنها میتوانند در لیگ قهرمانان آسیا خودشان تبلیغات را انجــام دهند. در هر صورت با ادامه این شــرایط، بازیهای اســتقالل و پرســپولیس به ورزشــگاه دومشان یعنی ورزشگاه تختی منتقل میشود.»

فتاحی در صحبتهای خود به تخلف دیگری اشــاره میکند که تاکنون نادیده گرفته شــده بود و در حال حاضر هم در پس دعوای آزادی، ســرخابیها و سازمان لیگ گم میشــود. آن هم تبلیغات طبقه دوم ورزشگاه آزادی است که بنا به گفته فتاحی تاکنون در اختیار ورزشــگاه بوده و هیچکس نه به این موضوع رســیدگی کرده و نه معلوم است که درآمد حاصل از آن تبلیغات کجا رفته و چگونه در اختیار باشگاهها قرار میگیرد؟

همه این ابهامات نشان از این دارد که دعوای امروز، ابهامات بیشماری دارد و تا زمانی که این ابهامات به طور شفاف بیان نشــود، نمیتوان تصمیم درســتی درباره برگزاری بازیهای استقالل و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی یا زمین دوم گرفت.

واقعیت اما این اســت که پرسپولیس و اســتقالل ماندهاند و زمین تختی که به هیچ عنوان شرایط برای میزبانی بازیهای این دو تیم را ندارد.

عــدهای هم مثــل صــادق درودگر بهعنوان مسوول بازاریابی سازمان لیگ، به جای اینکه توضیح دقیق و شفافی درباره تبلیغــات محیطی و بدهیهای ســازمان لیگ به باشگاهها ارائه کند، باز شدن این گره را به دســت وزیــر ورزش میداند و میگوید: «قطعا با درایت وزیر ورزش این مشکل بهزودی حل خواهد شد اما مسلماً مطرح شدن چنین مسائلی بازتاب منفی برای مــا در رســانههای خارجی خواهد داشــت. همه ما از یک مجموعه هستیم و در یک راستا حرکت میکنیم.

قطعا ما نمیخواهیم مشــکلی برای ورزش به وجود بیایــد و با رعایت قوانین خواهان حل مشــکالت هســتیم. وزارت ورزش بــر همه چیز اشــراف دارد و فکر میکنم خیلی ســریع این معضل برطرف شود.»

شــاید این ماجــرا هم بنا بــه گفته درودگر با درایت وزیر ورزش حل شــود امــا اگر چنین شــود، همچنــان هزاران عالمت ســوال درباره بدهی سازمان لیگ به باشــگاهها بابت تبلیغات محیطی، باقی خواهد ماند.

 ??  ?? عــدهای از طرفــداران تیم فوتبال اســتقالل تهــران در محل ســاختمان فدراســیون فوتبــال تجمــع کردنــد و خواســتار توضیح صریــح مهدی
تاج دربــاره پرونــده محرومیــت گادوین منشــا بودند که روز گذشــته از ســوی کمیته اخــالق تا اطــالع ثانــوی از فعالیــت فوتبالی محروم شــد.
عــدهای از طرفــداران تیم فوتبال اســتقالل تهــران در محل ســاختمان فدراســیون فوتبــال تجمــع کردنــد و خواســتار توضیح صریــح مهدی تاج دربــاره پرونــده محرومیــت گادوین منشــا بودند که روز گذشــته از ســوی کمیته اخــالق تا اطــالع ثانــوی از فعالیــت فوتبالی محروم شــد.
 ??  ?? این عکس بــا عنوان دیدار نایب رییس اول فدراســیون فوتبال بالروس با نایب رییس اول فدراســیون فوتبال منتشــر شــده. آن هم در شــرایطی که علی کفاشــیان از مدیران بازنشســته اســت و فعالیتــش در فدراســیون فوتبال غیرقانونی اســت!
این عکس بــا عنوان دیدار نایب رییس اول فدراســیون فوتبال بالروس با نایب رییس اول فدراســیون فوتبال منتشــر شــده. آن هم در شــرایطی که علی کفاشــیان از مدیران بازنشســته اســت و فعالیتــش در فدراســیون فوتبال غیرقانونی اســت!
 ??  ?? ازبکهــا معتقدند مهدی ترابی، علی علیپــور، علیرضا بیرانوند و ســیدجالل حســینی مهمترین بازیکنان پرسپولیس هستند.
ازبکهــا معتقدند مهدی ترابی، علی علیپــور، علیرضا بیرانوند و ســیدجالل حســینی مهمترین بازیکنان پرسپولیس هستند.
 ??  ?? اینطور که از این تصویر مشخص است، رامین رضاییان و مهدی طارمی دوباره با هم رابطه صمیمانهای پیدا کردهاند و مثل زمان حضور در پرسپولیس وقت زیادی را با هم میگذرانند.
اینطور که از این تصویر مشخص است، رامین رضاییان و مهدی طارمی دوباره با هم رابطه صمیمانهای پیدا کردهاند و مثل زمان حضور در پرسپولیس وقت زیادی را با هم میگذرانند.
 ??  ?? بدهی سنگین دو باشگاه استقالل و پرسپولیس به مجموعه ورزشی آزادی بابت اجاره بها، دلیلی شده برای انتقال این دو باشگاه به زمین تختی. ماجرای پیچیدهای که سازمان لیگ، ورزشگاه آزادی و سرخابیها سه ضلع مثلث آن را تشکیل میدهند. در نهایت همه خودشان را کنار میکشند و به جای باز کردن گرههای این کالف سردرگم، در انتظار درایت وزیر ورزش مینشینند تا از راه برسد و مشکل را حل کند. البته که هم استقالل و پرسپولیس و هم مجموعه ورزشی آزادی زیر نظر وزارت هستند اما در این میان موضوع مهمی چون تبلیغات محیطی نقشی اساسی بازی میکند که گویا قرار نیست تکلیفش یکبار برای همیشه مشخص شود!
بدهی سنگین دو باشگاه استقالل و پرسپولیس به مجموعه ورزشی آزادی بابت اجاره بها، دلیلی شده برای انتقال این دو باشگاه به زمین تختی. ماجرای پیچیدهای که سازمان لیگ، ورزشگاه آزادی و سرخابیها سه ضلع مثلث آن را تشکیل میدهند. در نهایت همه خودشان را کنار میکشند و به جای باز کردن گرههای این کالف سردرگم، در انتظار درایت وزیر ورزش مینشینند تا از راه برسد و مشکل را حل کند. البته که هم استقالل و پرسپولیس و هم مجموعه ورزشی آزادی زیر نظر وزارت هستند اما در این میان موضوع مهمی چون تبلیغات محیطی نقشی اساسی بازی میکند که گویا قرار نیست تکلیفش یکبار برای همیشه مشخص شود!
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran