Iran Varzeshi

زنان مطالبهگر را متهم نکنید!

-

تیم ملــی فوتبال بانــوان ایران ســاعت 11 صبــح شــنبه، در دیدار تدارکاتــی به مصاف تیم ملی بالروس رفت.

مســابقهای که از چند روز قبل از سوی فعاالن ورزش و فوتبال بانوان اطالعرســا­نی شــده بود و دعوتنامه بزرگی بــود برای بانــوان فوتبالی که بــرای حمایــت از فوتبال زنــان به ورزشــگاه آرارات برونــد و دختــران فوتبالیست ایران را تشویق کنند.

در نهایــت امــا شــاید شــمار تماشــاگرا­ن ایــن بازی بــه 100 نفر هم نرســید و باز هم چشــم دختران فوتبالیست ایران در انتظار تماشاگران بیشــتر به سکوها خشــک شد و بعد از آن ســیل انتقادها به ســمت زنان مطالبهگری روانه شــد که خواهان باز شدن درهای ورزشگاهها به روی زنان هستند.

گزارشهایــ­ی منتشــر شــد که انتقادهــا­ی تندی را مطــرح میکرد علیه زنانــی که میخواهنــد درهای ورزشــگاهه­ا باز شود اما برای تماشای بــازی تیــم ملــی فوتبال بانــوان به ورزشــگاه نمیروند. آیا ایــن انتقادها منطقی است؟

آیا حمایــت از فوتبــال زنان با مطالبهگــر­ی در بــاب ورود زنان به ورزشگاهها را میتوان کنار هم قرار داد و به کســانی که برای تماشای فوتبال زنان به هر دلیلی اعم از ســاعت و روز نامناســب برگزاری بازی و هزار دلیل دیگر به ورزشــگاه نرفتهاند، گفت که دیگر حق ندارنــد تقاضای حضور در ورزشگاهها را داشته باشند؟

البتــه که فوتبال بانــوان با همه محرومیتهــ­ا و بیتوجهیهای­ش دارد مســیر درســتی را پیش میگیرد و برای موفقیت بیشــتر نیاز به حمایت بیشتر هم دارد اما بیایید اجازه ندهیم که فوتبال بانــوان و حمایت از آن به یک شوی تکراری تبدیل شود و سایر خواستههای به حق زنان را زیر سوال ببرد.

نبودن تماشاگر در بازی تدارکاتی تیم ملــی فوتبال بانــوان یک فاجعه نیست که چه بسا بازیهای تدارکاتی تیــم ملی فوتبــال مردان هــم مورد اســتقبال هواداران قــرار نمیگیرد و نمیتــوان آن را به حســاب حمایت نشــدن تیم ملــی گذاشــت! ضمن اینکه نمیتــوان منکر ایــن موضوع شــد که تیمهای فوتبــال زنان حتی در کشورهایی که عالقهمندان فوتبال زیادی دارد، به انــدازه فوتبال مردان هوادار ندارد.

درست اســت که این ما هستیم کــه میتوانیــم بــا حمایتهایما­ن جذابیتهایـ­ـی را ایجــاد کنیم که به تغییر ذائقــه و ســلیقهها بینجامد و چه بســا فوتبال زنان یک کشــور را به مراتــب باالتر از فوتبــال مردانش ببــرد امــا ایکاش در مســیر تحقق خواســتهها­یمان و در مســیر حمایتهایی که بیتردید به حق است و درســت، سایر مطالبات را زیر سوال نبریم و نگوییم زنانی که فوتبال زنان را تماشــا نمیکنند، بهتر است که در میــان مردان هم به تماشــای فوتبال مردان ننشینند.

بیاییــد پیــش از هــر نقــدی، موضوعــات را در ذهنمــان تفکیک کنیــم و زنــان مطالبهگــر­ی که به تماشــای فوتبال زنــان نمیروند اما خواهان باز شــدن درهای ورزشگاهها هستند را متهم نکنیم!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran