Iran Varzeshi

تغییر قوانین فوتبال: هند، دراپ بال و باقی ماجرا

-

قانونگــذا­ران فوتبال یــا اعضای هیــأت بینالمللــ­ی فوتبــال، در جدیدترین جلســه خود تغییراتی در قوانین این بــازی بهوجود آوردند که مهمترین آنهــا تغییر قانــون هند و ممنوعیــت تاکتیکهای وقتکشــی است.

بــر اســاس تغییر تصویبشــده توســط بورد بینالمللــ­ی، گلی که با کمک دســت یا بازوی فوتبالیست به ثمر برسد یا ســاخته شود، حتی اگر این برخــورد تصادفی اتفــاق افتاده باشد، لغو میشود. این تغییر از فصل آینده در رقابتهــای فوتبال اجرایی خواهد شد.

اعضای بــورد بینالمللی فوتبال در جلسه ساالنه خود در شهر آبردین اسکاتلند با تغییر در قانون هند، تالش کردنــد به بحث و جدال دائمی درباره اینکه آیا توپ به عمد به دست بازیکن برخورد کرده یــا تصادفی بوده، پایان دهند. از این بــه بعد، هر نوع برخورد توپ به دست یک بازیکن، چه عمدی و چــه تصادفی، به مردود شــدن گل خواهد انجامید.

در تغییــر دیگر تصویب شــده، بازیکنانی که تعویض میشوند به جای اینکه از مقابــل محوطه فنی تیمها از زمین خارج شوند، باید از نزدیکترین خط دروازه یا خط اوت، بیرون بروند.

ایــن تغییــر قانــون بــا هدف جلوگیــری از تلف شــدن وقت بازی اتخاذ شده است.

از دیگــر تغییرات تصویب شــده میتوان بــه تغییر قانــون دراپ بال اشاره کرد.

بر اســاس این تغییرات، در اغلب مواردی که تــوپ در جریان بازی به داور برخــورد میکند، بــازی متوقف شده و دراپ بال انجام خواهد شد.

تغییر دیگر تصویب شــده توسط بــورد بینالمللی میگویــد در زمان شــلیک ضربه پنالتی، تنها کافی است یک پای دروازهبــا­ن روی خط دروازه قرار داشته باشد. بــورد بینالمللــ­ی فوتبــال یــا

IFAB از چهــار کشــور بریتانیایـ­ـی تشــکیل شــده کــه در جلســات شــورا هــر کــدام یــک رای دارند. در جلسات شــورای IFAB عالوه بر این چهار کشور، فیفا هم از چهار رای برخوردار اســت و برای اینکه تغییری در قوانین فوتبــال بهوجود بیاید، هر تغییر باید دستکم با شش رای موافق به تصویب برسد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran