Iran Varzeshi

دورخیــز بــرای IOC

-

اجالس شــورای المپیک آســیا برای انتخاب رییس و ارکان مهم این شــورا در کنــار برنامههای چندســاله پیشروی ورزش آســیا به میزبانی بانکوک برگزار شــد؛ نشستی که به ریاست شــیخ احمد بر ورزش آســیا ادامه یافت و زمینهساز حضور رضا صالحیامیری در هیات اجرایی شــورا شد؛ جایی که میتواند فرصتی باشــد برای دورخیز رییس کمیته المپیک بهمنظور پیوستن به جمع »IOC« ممبرها. اگرچه کار راحتی نیســت و به چند ســال کار پیوســته احتیاج دارد. با این حال صالحیامیری نشــان داده برای گرفتن این پســت انگیزه دارد و از زمان حضور در ورزش ســعی کرده فعالیتهایش را در این حوزه گســتردهتر کند.

ایــران ورزشــی - حضور 45 کشــور با تیمهای کامــل از جملــه اتفاقهــای ویژه اجالس انتخاباتی شــورای المپیک آسیا بود؛ اجالسی که تقریبا همه چیز از قبل چیده شده بود و فقط اعضای شــورا دور هم جمع شدند تــا مهر تاییدی بزنند بر تصمیماتی که شــیخ و اطرافیانش گرفتهاند. نــوع انتخاباتی که در شورای المپیک آســیا انجام میشود، معموال به این شــکل است و همین بهترین بهانه است بــرای به نقد کشــیدن هر انتخابی از ســوی شورای المپیک آســیا اما در نشست بانکوک اتفاقی برای ایران رقم خــورد که کمی با قبل متفاوت اســت. صالحیامیری، رییس کمیته ملی المپیــک بهعنوان عضو هیــات اجرایی انتخاب شــد و یکی از 9١ عضو هیات اجرایی (به استثنای اعضای افتخاری) نام گرفت. او در حالی بهجای کیومرث هاشمی بر این صندلی نشست که بررســی فعالیتهای او در چند ماه اخیر حکایت از این دارد که این پســت، هدف نهایی او نیســت و در اصــل عضویت در هیات اجرایی مقدمهای اســت برای برداشتن قدمی بزرگ؛ حرکتی که با اما و اگرهایی همراه است و کاری سخت به حساب میآید. آنقدر سخت که برخــی از موســپیدان ورزش حتی آن را غیرممکن میدانند اما نگاه به ترکیب »IOC« ممبرها نشــان میدهد خیلی هم کار نشدنی نیست به شرط اینکه از همه ظرفیتها درست استفاده شــود. دیدار با روســای کمیته ملی المپیک کشــورهای مختلف، دیدار با روسای فدراسیونها­ی جهانی، چند نشست با توماس باخ و هماهنگی دیــدار باخ با رییسجمهوری ایران و حاال هم نزدیک شدن به شیخ احمد در راستای استفاده از ظرفیتهای شیخ در آسیا و البته جهان بهخوبی نشــان میدهد رییس کمیته ملی المپیک ایران به ورزش نیامده که سه سال بعد و در پایان دوره چهارساله با ورزش خداحافظی کنــد. صالحیامیری برنامههای گســتردهای دارد و عضویت در هیات اجرایی شورای المپیک آســیا، اتفاق نهایی نیست که رییس کمیته ملی المپیک به دنبالش اســت و از این بعد اســت که میتوان به این موضوع با نگاه مثبت نگریست. فارغ از همه ناامیدیها برای بازپسگیری پستی که مثل آب خوردن از دست رفت، باید وارد عمل شد. نتیجه هرچه شــد، خیلی اهمیتی ندارد. مهم این است که بعد از گرفتن »IOC« ممبری از هاشمیطبا و دست روی دست گذاشتن نزدیک به دو دهه، باید کمی زیادهخواه باشیم تا حداقلها نصیب ورزش کشور شود.

در حاشیه انتخابات

بهغیر از انتخاب شــیخ احمــد و تعیین اعضای هیــات اجرایی، در ارتبــاط با برخی رویدادهای پیشروی آســیا هم تصمیماتی گرفته شــد. برای مثــال میزبانــی دور بعد بازیهای آســیایی جوانان در سال ١۲٠۲ به شهر شــانتوی چین داده شــد. چین یکی از قدرتهای اصلی آســیا و جهــان در برگزاری رویدادهای مختلف اســت که در بعد ورزشی نیز ســابقه چندین دوره میزبانــی بازیهای آســیایی و المپیک را در کارنامه دارد. هیات اجرایی و مجمع عمومی شورای المپیک آسیا با همین پیشزمینه، برپایی این رویداد مهم را به مســووالن کمیته ملی المپیک کشور چین ســپردند. همچنین با تصویب اعضای مجمع عمومی شورای المپیک آســیا، میزبانی شهر ساینای چین برای برگزاری بازیهای آسیایی ســاحلی ٠۲٠۲ تایید و تصویب شد. پیش از این اعضــای هیات اجرایی شــورای المپیک آسیا با میزبانی شهر «ســاینا» برای میزبانی بازیهای آســیایی ســاحلی 9۲٠۲ موافقت کرده بودند که بعد از گزارش بازدیدکنند­گان کمیتــه بازیهای شــورای المپیک آســیا و همچنیــن گزارش کامل مســووالن ســتاد برگــزاری بازیها در این شــهر، این میزبانی از ســوی مجمع عمومی تایید و تصویب شد. بدین ترتیب بازیهای آسیایی ساحلی ٠۲٠۲ از ۸ آذر 99۳١ و در ۶١ رشــته ورزشی در این شــهر برگزار میشــود. نکته دیگری که نباید از آن غافل شــد، موافقت با حضور کشورهای اقیانوســی­ه در بازیهای آسیایی است؛ اتفاقی که حتما روی نتایج دورههای بعدی بازیهای آسیایی تاثیر دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran