Iran Varzeshi

صعود بهمنیار و خاکسار به فینال

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

چهارمیــن دوره رقابتهــای وزنهبرداری جام فجر از ابتدای هفته جاری در تاالر وزنهبــردا­ری مجموعه ورزشــی آزادی تهران با حضور تعدادی از تیمهای خارجــی درجــه 2 و 3 بینالمللــ­ی آغاز شــد. رقابتی بینالمللی که عالوه بر ثبت شــدن در تقویم رسمی فدراسیون جهانی وزنهبرداری امســال حکم رقابت گزینشی المپیــک 2020 توکیو را نیز با خود یدک میکشد اما برخالف آنچه از ابتدا مورد نظر مسووالن برگزار کننده این رویداد بود، هر ســال جام بینالمللی فجر نسبت به سال قبل، افت محسوســی داشــته است! افتی قابل تامل که باید بعد از پایان این دوره از مسابقات باید با حضور کارشناسان و اهالی فن بررسی شود.

*** مقصــد مجموعــه ورزشــی آزادی تهــران و تاالر بــزرگ وزنهبــردا­ری واقع در «پنج سالن» اســت. تاالری که بعد از واگذارشدن به بخش خصوصی حاال تبدیل شده به محلی برای برگزاری کنسرتها و همایشهای بزرگ و درآمدزایی. البته نام این را میشــود قبل از ورود به در شمال غربی مجموعه ورزشــی آزادی که ورودی ســالنهای کشــتی، والیبال، بسکتبال و وزنهبــردا­ری اســت، از تابلوهای متعددی که برای پیدا کردن مسیر ورودی به تاالر همایش ایرانیان در مسیر تعبیه شده است دید اما نکته جالب اینجا اســت که در این مســیر هرچه به این ســو و آن ســو نگاه میکنیم هیچ خبری از بنرها، پالکاردها و یا لوگویی اختصاصی از جام فجر که نشان دهنــده برگزاری یک مســابقه بینالمللی بهعنوان رقابت گزینشــی المپیک 2020 توکیو در این مجموعه باشد نیست. به طور مثال اگر میهمانــان و عالقهمندان به این رشته قصد حضور در این مسابقه و دیدن رقابت وزنهبردارا­ن ملیپوش کشــورمان را از نزدیک داشته باشند اما مسیر منتهی به تاالر وزنهبرداری را بلد نباشند، برای حضور در ســالن مسابقات با مشکل جدی مواجه میشــوند. زیرا هیچگونه تبلیغات محیطی برای محل برگزاری این مسابقات طراحی و نصب نشــده است. این نخستین و شاید چشــمگیرتر­ین نقص برگزاری این دوره از مســابقات در تهران و ســالن وزنهبرداری مجموعه ورزشی آزادی است.

به هــر ترتیب وقتی در ســالن محل برگزاری مسابقات حاضر میشویم تا همراه با سایر حاضرین در ســالن ابتدا تماشاگر مراسم افتتاحیه چهارمین دوره رقابتهای بینالمللی وزنهبرداری (فجرکاپ) باشیم و سپس رقابت وزنهبردارا­ن شرکت کننده در اوزان ‪67 ،61(‬ و 73 کیلوگرم) را از نزدیک ببینیم یکسری کاســتیها، نقایص فنی و کمبودها باعث میشــود تا تقریبا مطمئن شویم که این دوره از مسابقات فجر نسبت به نخســتین دورهای که این مســابقات در همین مکان و پایتخت میزبانی شــد، تفاوتهایی دارد.

شــاید اگــر تمامــی کمبودهایی که گفتیم را بشــود هضم کــرد و بیتوجه از کنارش به آرامی عبور کرد اما نمیشــود از برگزاری بسیار ضعیف مراسم افتتاحیه چهارمین دوره رقابتهای بینالمللی فجر تهــران به این ســادگی رد شــد و آن را ندید. تمــام نبوغ و توان برگزار کننده این مسابقات در مراسم افتتاحیه مسابقات فجر تهران خالصه شده بود در چند سخنرانی توســط تعدادی از مدعوین و مســووالن داخلــی و خارجی کــه آنها نیــز از نظر موقعیت و جایگاه جزو مســووالن درجه 2 و 3 داخلی و بینالمللی به شمار میرفتند. از وضعیت نابسامان موجود کامال مشخص بود که نه فکر و زمانی مناسب برای پیاده کردن یک برنامه به صورت جامع و کامل برای افتتاحیه جام فجر صرف شــده است

خبری از مسووالن و قهرمانان وزنهبرداری نبود

یکــی دیگر از نــکات مهــم و البته تاسفبرانگی­ز مراســم افتتاحیه چهارمین دوره رقابتهــای بینالمللــ­ی وزنهبرداری جــام فجر، غیبت مســووالن عالی وزارت ورزش، کمیتــه ملــی المپیــک و نیــز چهرههای نامــدار و بــزرگ وزنهبرداری ایران برخالف نخستین دوره این رقابتها در محــل برگزاری مســابقات یعنی تاالر وزنهبــردا­ری مجموعــه ورزشــی آزادی تهران بود! تنها چهرههای شــاخص حاضر در مراســم افتتاحیه از بیــن قهرمانان و پیشکســوتا­ن وزنهبرداری ایران در مراسم افتتاحیــه محمد نصیری و اســتاد محمد ذهتــاب بودند. دو پیشکســوتی که چون در فدراسیون مسوولیت دارند همیشه در تمامی مراسم و جلسات حاضرند.

دکتــر عبــدا... جرمال نایــب رییس کنفدراسیون آسیا نیز تنها نماینده رسمی و چهره شاخص بینالمللی شرکت کننده در مراســم افتتاحیه بود. از وزارت ورزش و کمیته ملــی المپیک نیــز مثل مجمع عمومی (سالیانه) فدراسیون وزنهبرداری نه خبری از وزیر ورزش و معاونان او بود و نه شاهد حضور رییس کمیته ملی المپیک و یا دبیرکل کمیته المپیک در این مراســم بودیم.

برهمین اساس، تنها مسووالنی که در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره رقابتهای وزنهبــردا­ری فجر تهران بــه نمایندگی از وزارت ورزش و کمیتــه ملــی المپیک در تــاالر آزادی حضور داشــتند، اســبقیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیونها­ی ورزشی از وزارت ورزش و سعیدی نماینده کمیته ملی المپیــک بودند. به جز نفراتی کــه گفته شــد، در ایــن مراســم و روز نخست مســابقات، نه خبری از ستارههای بیشمار وزنهبرداری ایران همچون حسین رضازاده، حســین توکلی، کوروش باقری، بهداد ســلیمی، سجاد انوشــیروا­نی، نواب نصیرشالل، ســعید محمدپور ...و بود و نه پیشکسوتان بیشــمار این رشته همچون نصرا... دهنوی، هوشــنگ کارگرنژاد، عطار اشــرفی، علی میرزایــی، داود ملکی، علی پاکیزهجمع، علی والی، مــدد نصیری نیا ...و افرادی که همگی در پایتخت سکونت دارند و حضورشان میتوانست باعث رونق و گرمی هر چه بیشتر این مسابقات نسبت به نخستین دوره رقابتها شود.

همه اینها نــکات منفی و نقاط ضعف این دوره از مســابقات به شمار میرود که قطعا تاثیر منفی خود را روی سطح کیفی و کمی این دوره باقی میگذارد.

3 کاراتهکای ایران بــه دیدار فینال و 2 نفر بــه دیــدار ردهبندی لیــگ جهانی کاراتهوان سری آ در اتریش راه یافتند.

در دومین روز از لیگ جهانی کاراتهوان ســری آ که با حضور 2057 کاراتهکا از 99 کشور در شهر ســالزبورگ اتریش پیگیری شــد، ســارا بهمنیار و طراوت خاکســار به فینــال راه یافتنــد. بهمن عســگری هم به دیدار ردهبندی رســیدند اما برخی دیگر از نامداران کاراته ایران مثل ســعید احمدی و علیاصغر آســیابری با شکست مقابل رقبای خود از دور مســابقات حذف شدند. مهدی خدابخشــی در وزن -84 کیلوگــرم پــس از اســتراحت در دور نخســت حریفانــی از سوییس، روســیه، بالروس، فرانسه، اوکراین و آذربایجــا­ن را با شکســت بدرقــه کرد تا در مســابقه فینال به مصــاف اوگور آکتاش ترکیهای برود. در وزن -75 کیلوگرم، بهمن عســگری دیگر نماینده مردان ایران بود که به دلیل شکست با رای داوران و با استناد به قانون سنشو مقابل حریف ایتالیایی شکست خورد و به شــانس مجدد راه یافت. عسگری در این گروه بیباریس ژانگیر از قزاقستان را یک بر صفر برد و بــه دیدار ردهبندی رفت تا با استانیسالو هورنا اوکراینی مبارزه کند. در وزن -67 کیلوگــرم، امیررضا میرزایی با عبور از سد حریفانی از ازبکستان و برزیل به برتری رسید و بعد با شکست مقابل حریفی از یونان از دور مســابقات حذف شــد. دیگر نماینده ایران در ایــن وزن امیر مهدیزاده بود که توانست با غلبه بر حریفانی از یونان، گرجســتان و روســیه به نیمه نهایی برسد اما در این مرحله مقابــل حریفی از اتریش شکســت خــورد. در بخش بانــوان طراوت خاکســار نخســتین نفری بود که به فینال مســابقات رسید. او در وزن -55 کیلوگرم با غلبه بر حریفانی از اسپانیا، کوزوو، مراکش، آلمان، قزاقســتان و اوکراین فینالیست شد. حریف او برای کســب مدال طال از شــیلی است. در ادامه ســارا بهمنیار هم توانست با غلبه بر حریفانش دومین فینالیســت بانوان باشد. بهمنیار در وزن منهای 50 کیلوگرم با غلبه بر حریفانی از پرتغال، روسیه، اوکراین و آلمــان راهــی نیمه نهایی شــد و در این مرحله هم با غلبه بر شیء ائو شانگ از چین تایپه فینالیســت شد. او در مسابقه فینال به مصاف آیاکا تادانــو از ژاپن میرود. در وزن -75 کیلوگرم علی اصغر آســیابری و سعید احمدی و در وزن -84 کیلوگرم کیوان بابان از جملــه نفراتی بودند کــه از دور رقابتها حــذف شــدند. در وزن -61 کیلوگرم رزیتا علیپور در بخش بانوان به همراه شــیما آل سعدی با شکست مقابل رقبای خود بهعنوان قهرمانی رسیدند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran