Iran Varzeshi

به این هتاکیها و برخوردهای خشونتآمیز با خبرنگاران پایان دهید

بیانیه روزنامهنگا­ران گیالنی خطاب به نیروی انتظامی، مدیرکل ورزش و جوانان گیالن و رییس هیات فوتبال

-

عصــر روز جمعــه پــس از بــازی ســپیدرود و اســتقالل خوزســتان در ورزشــگاه ســردار جنگل رشــت، دکتر ســجاد حقدادی، روزنامهنگا­ر گیالنی که با خبرگزاری تســنیم و سایت ورزش 3 همکاری میکند، در هنگام انجام وظایف خبرنــگاری­اش در حاشــیه کنفرانــس مطبوعاتی مورد اهانت و فحاشــی چند لیــدر قرار گرفــت. لیدرها بــا تهدید و دســتدرازی به ایشان به جایگاه حقوقی خبرنگار اهانت کردند.

این اتفاق زننده از ســوی لیدرهای منتسب به باشگاه ســپیدرود پیشینهای هــم دارد و در هفتههای اخیر در گروهها و کانالهای تلگرام خبرنــگارا­ن گیالنی را تهدیــد کردهاند و حتی با پســتها و کامنتهــای رکیــک و اهانتآمیز جلوه زشــتی از جریان لیدرهــا در فوتبال را به تصویر کشــیدهاند. (مســتندات این تهدیدها و فحاشیها موجود است.)

این روند در رفتارهای کســانی که خودسرانه مســوولیت هدایت تماشاگران را بــر عهــده گرفتهانــد و بــا تهدید و گردنکشــی میخواهند وحشتآفرینی کننــد و مانع نقــد روزنامهنگا­ر شــوند، جریانی شــرمآور در فوتبال رشت شده، همانچه از فرهنگ تماشاگران فوتبال در شهر رشت دور و بعید است. این رفتارها نه تنهــا توهین به جایــگاه روزنامهنگا­ر اســت، بلکه چهره تماشاگران فوتبال در رشــت را مخدوش میکنــد. تهمتهای ناروا بر اساس اطالعات غلط و ترویج این تهمتها در کانالهای تلگرام، فضایی پر از سوءتفاهم را ساخته و در چنین بلبشویی فعالیــت حرفهای برای خبرنگار دشــوار میشــود. خبرنگار باید بتواند در فضایی آرام، دور از تهدید و تهمت فعالیت کند و منتقد ورزش باشد، نه اینکه با هر انتقاد گرفتار تهدید و تهمت شود و حتی کار به فحاشی و برخورد فیزیکی برسد.

نیروی انتظامی مستقر در ورزشگاه سردار جنگل رشت مسوول مقابله با این نوع اتفاقات است و باید امنیت الزم برای فعالیت آزادانه خبرنگاران ایجاد شود. در چنین فضایی حتی خبرنگار برای حضور در ورزشگاه امنیت احساس نمیکند.

مدیــرکل محتــرم ورزش و جوانان گیالن و ریاســت محترم هیــات فوتبال گیــالن باید جدی و مصمــم پیگیر این مساله باشــند و بدانند که این رفتارهای زننده چه آســیبهایی برای ورزش دارد. ورزش بدون رســانه فعالیتی اســت که نشــانی از آن در جامعــه باقی نمیماند. از باشــگاه ســپیدرود نیز توقــع میرود کــه چنین رفتارهایــ­ی را محکوم کند و در دفــاع از حقــوق حرفــهای خبرنگار، از همکاری با لیدرهایــی که خبرنگار را تهدید میکنند، دست بردارد.

با جدیت پیگیر این موضوع هستیم و تا ممنوعیت حضــور چنین افرادی در ورزشگاهها دســت از پیگیری برنخواهیم داشــت. در ضمــن از بیواکنش ماندن مســووالن ورزشــی اســتان پس از این اتفاق متعجبیم و میپرسیم مبادا آنها نیز قربانی این جریان وحشیانهای شدهاند که از فضای مجازی تا درگیری و فحاشــی واقعی، فوتبال را فرا گرفته است.

این نخســتین و آخریــن بیانیهای اســت کــه در اینبــاره مینویســیم. با برخورد جــدی و تنبیه سرســختانه، به این هتاکیها و برخوردهای خشونتآمیز پایان دهیــد، وگرنه تکرار این تهدیدها و خشونتها ممکن اســت حوادثی ناگوار برای خبرنگاران رقم بزند و آنگاه چگونه قابل جبران خواهد بود؟

(اســامی امضاکننــد­گان این بیانیه را میتوانیــد در ســایت ایران ورزشــی بخوانید.)

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran