Iran Varzeshi

تمدید با پاتوسی در گروی پرداخت 700 هزار دالر

-

باشــگاه اســتقالل بــرای اینکه پاتوســی را در فصــل نوزدهم نیز در اختیار داشــته باشــد باید مبلغ 700 هــزار دالر را بعد از پایــان این فصل به تیم کیــپ تاون ســیتی آفریقای جنوبی پرداخت کنــد تا ماجرایی که برای تیام رخ داد، این بار برای پاتوسی تکرار نشــود. نگرانیهای اخیر وینفرد شــفر از جدایی این بازیکنان ناشی از همین شرطی بودن قرارداد پاتوسی با استقالل است. قراردادی که بیشباهت به قــرارداد تیام نیســت. البته با این تفاوت که اســتقالل با پرداخت مبلغ قابل توجهــی میتواند این بار مانع از جدایی یکی از ستارههایش شود.

*** اگر امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشــگاه استقالل دســت نجنباند و با بازیکنانی که قراردادشــ­ان رو به پایان است، تمدید نکند، همان اتفاقاتی که در انتهای لیگ هفدهم برای استقالل رخ داد، در پایــان لیــگ هجدهم هم تکــرار خواهد شــد. اســتقالل هنوز طعــم تلخ جدایی تیــام و جباروف را که بازیکنــان اثرگذاری بودند زیرزبان حس میکند و احتمــال دارد دوباره همان ســناریو در پایــان لیگ جاری تکرار شود.

وینفرد شــفر نیز با علــم به این موضــوع عمیقــا نگرانی خــود بابت جدایی دوباره ستارههایش را به گوش مدیرعامل باشــگاه اســتقالل رسانده و حتی در نشســتی که پیرامون این ماجرا با فتحی داشــت، به وی گوشزد کرد که هر چه زودتر تکلیف بازیکنانی که قراردادشــ­ان به پایان میرســد را روشن کند.

سرمربی اســتقالل بیش از همه نگران جدایی آیاندا پاتوســی اســت، بازیکنی که بعد از گذشــت 3 بازی به مرد اول تیمش بدل شــده و توانسته همچــون نگینــی در ترکیب تیمش بدرخشــد. جدایی پاتوسی از استقالل بدون شــک لطمه بسیاری به ساختن یــک اســتقالل رویاییتــر در فصل نوزدهم خواهد زد و بیشــک اگر شفر بخواهــد برای لیگ آتی تیمی در خور شأن نام اســتقالل را پدید آورد، باید بازیکنانی همچون پاتوســی را حفظ کند.

تداوم حضور پاتوسی در استقالل اما منوط بــه پرداخت حق انتقال این بازیکن به باشــگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی است.

طبــق توافقی که میان باشــگاه اســتقالل و باشــگاه آفریقایی انجام شده، استقالل در شرایطی میتواند از این بازیکن در نیم فصل دوم استفاده کند که مبلغ 700 هزار دالر به باشگاه کیپ تاون سیتی بپردازد. این مبلغ با شــرایط کنونی قیمت دالر نزدیک به 10 میلیارد تومان خواهد شد که دقیقا یک پنجم بودجه باشــگاه استقالل در یک فصل است.

اینکه باشــگاه اســتقالل چگونه میتوانــد منابــع الزم بــرای تمدید قرارداد دوباره با پاتوسی را تامین کند و از نگرانیهــا­ی وینفرد شــفر بکاهد مشخص نیســت اما با شــرایط مالی که اکنون در باشــگاه استقالل حاکم است و تیم تا حدودی در مضیقه قرار دارد و مطالبــات بازیکنان نیز به طور کامــل پرداخت نشــده، تامین چنین بودجهای نیازمنــد برخورداری از یک اسپانسر قوی است که باید دید باشگاه استقالل در این راستا چه تدابیری در ذهــن دارد تا یکی دیگر ســتارههای خارجی از پیکره این تیم جدا نشود.

ماندن پاتوســی در کنــار حفظ بازیکنانــ­ی همچــون ســیدمهدی رحمتی، سیدحســین حسینی، روزبه چشمی، امید نورافکن، وریا غفوری و پژمان منتظری استقالل را در فصول آتی نیز بــه تیمی رویایی بدل خواهد کرد.

البته در کنار ایــن بازیکنان باید ســتارههای دیگری نیز جذب شوند تا اســتقالل حتی بتواند به قهرمانی در آسیا نیز فکر کند.

شاید اگر تیم خوب لیگ هفدهم که با حضــور تیام، جبــاروف و امید ابراهیمــی هیبت ترســناکی به خود گرفتــه بود، در لیــگ هجدهم حفظ میشــد وینفرد شــفر میتوانســت به قهرمانی در آســیا هــم فکر کند. همانطور که دیدیم سرمربی استقالل بــا در اختیار داشــتن ایــن بازیکنان تــا مرحله یــک هشــتم نهایی لیگ قهرمانان فصل پیش هم جلو رفت.

نشست اخیر شــفر با مدیرعامل اســتقالل و صحبتهایی که او جسته و گریخته با معاونان فتحی انجام داده نشان میدهد که پیرمرد عمیقا دوست دارد بازیکنان تاثیرگذار نیم فصل دوم بخصــوص خارجیهایــ­ی که خوش درخشــیدها­ند، در فصــل نوزدهم نیز در استقالل باقی بمانند اما مدیرعامل باشــگاه اســتقالل جز یک امیدواری شــفاهی هرگز به ســرمربی استقالل تضمیــن الزم را در خصــوص تداوم حضور این بازیکنان در استقالل نداده و فقط به سرمربی تیمش اعالم کرده که تالش میکند استقالل را در مسیر حفظ ستارههایش قرار دهد.

البتــه نباید فرامــوش کنیم که جدایــی بازیکنانــ­ی همچــون تیام و جبــاروف محصــول قراردادهــ­ای نیمبنــدی بود که پندار توفیقی با این بازیکنان منعقد کرد. توفیقی در زمان مدیریت خود بر بخش نقل و انتقاالت باشگاه استقالل اشتباههای مهلکی را مرتکب شد که مدیران بعدی به شدت قراردادهای غیرحرفهای او را زیر سوال بردند.

حال بایــد انتظار کشــید و دید مدیران جدید اســتقالل آیا همچون توفیقــی عمل خواهند کــرد و اجازه خواهند داد ســتارهها از استقالل جدا شــوند یا آنها با تدابیر خاص و ویژهای زمینهساز تداوم حضور بازیکنان جدید بخصوص ســتاره این روزها، پاتوسی خواهند شد؟!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran