Iran Varzeshi

تقویت 45 میلیون یورویی الدحیل برای قهرمانی آسیا

شروع سخت استقالل در لیگ قهرمانان آسیا

- آرمن ساروخانیان ‪Armen Saroukhani­an‬

رقابت در گروه مرگ لیگ قهرمانان آســیا برای اســتقالل با بــازی در خانه الدحیل، یکــی از مدعیان جدی قهرمانی شــروع میشــود. تیمی که در یکچهارم نهایی فصل گذشــته به دست پرسپولیس حذف شــد با تقویت خطوط مختلف خود آماده اســت تا دومین جام بزرگ را برای فوتبال قطر به دست آورد.

الدحیل فصل گذشــته قهرمان لیگ ســتارگان قطر شــد و در این فصل هم با فاصله 4 امتیاز در تعقیب السد صدرنشین است. این تیم پنجشنبه در آخرین بازیاش در لیگ ستارگان االهلی را با 6گل شکست داد تا پیش از روبهرو شــدن با تیم شــفر نشان دهد در اوج آمادگی است.

یوسف العربی، مهاجم مراکشی که در دو فصل گذشــته آقای گل لیگ ستارگان شده با زدن دو گل به االهلی ســتاره زمین شــد، ولی نکته امیدوارکنن­ده برای الدحیل گل زدن دو خرید گرانقیمت و مشــهور این تیم یعنی مهدی بنعطیه و شویا ناکاجیما بود.

بنعطیــه کــه گفتــه میشــد از منچستریونا­یتد هم پیشنهاد دارد، ترجیح داد از یوونتــوس راهی لیگ قطر شــود؛ تصمیمی که با انتقاد رســانههای مراکش روبهرو شد، ولی او در دفاع از این انتخاب گفت که شــرایط خانوادگیاش را هم در نظر گرفته. رقــم انتقال او 8 میلیون یورو اســت که بر اســاس عملکردش میتواند بــه ۰۱ میلیون یورو هم برســد. بنعطیه جانشین لوکاس مندز برزیلی شده که این فصل به الریان پیوسته و البته کالس بازی خیلی باالتری دارد.

ناکاجیمــا هم با انتقــال 35 میلیون یورویی از پورتومینون­زه پرتغال به الدحیل بــه گرانترین بازیکن تاریــخ فوتبال ژاپن تبدیل شــد. این بازیکن 4۲ ساله که توان بازی در هافبک تهاجمی و بال چپ را دارد در لیگ پرتغال نمایشی توفانی داشت 5( گل و 6 پــاس گل در الدحیل) و بهعنوان بهترین بازیکن ماه ســپتامبر انتخاب شد، ولی با وجود پیشنهاد از ولورهمپتون مثل بنعطیه الدحیل را ترجیح داد. او جانشین نام تائه هی کرهای شده.

ناکاجیما پس از غیبت در جام جهانی روســیه به یکی از مهرههای کلیدی تیم موریاسو تبدیل شــد، ولی جام ملتهای آســیا را به خاطر مصدومیت از دست داد. او دربــاره این انتخــاب غیرمنتظره گفت: «الدحیل را انتخاب کردم چون همه چیز باشــگاه جذاب بود. همچنان میخواهم از فوتبال لذت ببرم و به سختی تمرین کنم تا بهتر شوم.»

الدحیل لیگ قهرمانان فصل گذشته را با 9 برد متوالی شــروع کرد و توانست با رکورد ســال ۲۱۰۲ اولســان هیوندای برابری کند، ولــی در حالی که بازی رفت در دوحه را با یک گل از پرسپولیس برده بود با شکســت 3 بر یک در تهران حذف شــد. هدایت الدوحه در شروع فصل قبل با جمال بلماظی بود که نتایج درخشــانی گرفت، ولی در میانه فصل اســتعفا داد تا روی نیمکــت تیم ملی الجزایر بنشــیند. مدیران باشــگاه برای جانشــینی ســراغ نبیل معلــول رفتند که در جــام جهانی سرمربی تونس بود، ولی این مربی عملکرد ضعیفی داشت و با حذف از لیگ قهرمانان پروندهاش بسته شد.

انگیزه باالی ملیپوشان قطری

هدایــت الدحیل در حــال حاضر به عهده روی فاریا، دســتیار سابق مورینیو اســت که در پایان فصل گذشته تصمیم گرفت نفر اول کادرفنی باشــد و قهرمانی قطر نخســتین تجربه سرمربیگری اوست. او در این بازی تقابل جالبی با شفر، مربی باسابقه آلمانی خواهد داشت.

الدحیــل چند ملیپــوش قطری هم دارد که بعد از قهرمانی جام ملتهای آسیا با روحیه خیلی باالیی وارد لیگ قهرمانان میشوند. کریم بوضیاف و عاصم مادیبو در خط میانی تیم ملی قطــر حاضر بودند و در کنار آنها دو ســتاره این تیم هم حضور دارنــد. معز علی، آقای گل مســابقات که فعال مصدوم است و به احتمال زیاد مقابل اســتقالل غایب خواهد بود و بسام الراوی، مدافع آمادهای که از روی ضربه ایستگاهی زننده گل پیروزی تیمش به عراق بود.

این مدافع ۱۲ ساله میگوید: «فصل گذشــته مدعی جــدی قهرمانی بودیم، ولی چنــد بازیکن تیم تغییر کردند. تیم ما ایــن فصل کاملتــر و قویتر از قبل اســت. ناکاجیما و بنعطیــه بازیکنان مشهوری در آسیا و جهان هستند و برای موفقیت در لیگ قطــر و لیگ قهرمانان خیلــی به تیم کمک میکننــد. آنها در مسیر موفقیت ما در آسیا یاور ما خواهند بود. در فصول گذشــته توانستیم شهرت خوبی به دســت آوریم، ولی هدف ما در این فصل قهرمانی اســت و میخواهیم کیفیت اصلی تیم را نشان بدهیم.»

الراوی اضافه کرد که بعد از قهرمانی جام ملتها انتظارات از ملیپوشان قطری باالتر رفته: «حاال همه از ما انتظار بیشتری دارند. ولی این قهرمانی به ما انگیزه باالیی میدهد که پیشرفت بزرگ فوتبال قطر را به نمایش بگذاریم. امیدوارم تمام تیمهای قطری در این مســابقات موفق باشند و تا جایی که ممکن اســت صعود کنند. فکر میکنم رقابت ســطح باالیی خواهد بود، ولی ما مصمــم به قهرمانی هســتیم. ما مدعی جدی جام هســتیم و کیفیت الزم برای قهرمانی را هم داریم.»

صعــود از گروهی که الدحیل، الهالل عربســتان و العین امــارات در آن حضور دارنــد، ماموریــت خیلی ســختی برای استقالل است، ولی نتایج خوب این تیم در نیمفصل دوم هواداران را امیدوار کرده که شفر مثل فصل قبل بتواند تیمش را از این راه ســخت به سالمت عبور دهد. استقالل اگــر بتوانــد در دوحه از الدحیــل امتیاز بگیرد، گام موفقی در شــروع مســابقات برداشته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran