Iran Varzeshi

دورخیز آقازاده برای کاراته با پشتوانه پول

- آزاده پيراكوه ‪Azadeh Pirakouh‬

کســانی که از نزدیک با حال و هوای کاراته آشــنایی دارند، میدانند که کار در این رشــته چقدر ســخت است و حتی مدیران کارکشــته هم به مشــکل خوردند. با این وضعیت آیا میتــوان امیدوار بود که یک نفر صرفا با پشــتوانه مالی بتواند مســائل را حل کند؟ در کاراته شــرایط فرق میکند و سرپرســت فعلی فدراســیون میتواند نقــش پررنگی در نتیجــه انتخابات ایفا کند و فعال به واســطه رودربایســ­تی با فرجی که هنوز نامه بازگشــت بــه کارش را نگرفته، به صراحت از کســی حمایت نکرده اســت اما هیچ بعید نیســت که در روزهای آینــده اتفاقهایی بیفتد کــه به انتخاب مدیــر جوانی که پشــتوانه مالی خوبی هــم دارد، ختم شــود. موضوعی که از جهات مختلف قابل بررســی اســت و میتوان بــه آن هم مثبت نگاه کــرد، هم منفی.

مجامع انتخاباتی تعدادی از فدراسیونها در پیــش اســت و بــرای برخی دیگــر که یا بهواســطه بازنشســتگ­ی رییس فدراســیون بالتکلیف شــدهاند، یا دوره چهارسالهشـ­ـان به اتمام رســیده، به زودی زمــان ثبتنام اعالم میشود. انتخابات هشــت فدراسیون تا پایان ســال برگزار میشود و فدراســیون­های مهم دیگری مثــل والیبال و کشــتی، در بهار 98 منتظر برگزاری مجمع هستند.

این فضا فرصتی را فراهــم کرده تا افراد مختلــف که فکــر میکننــد میتوانند قدمی بردارند، به عرصه انتخابات ورزشی ورود کنند و جالب اســت کــه بین این افــراد چهرههای جوانی دیده میشــود که در ورزش شــناخته شده نیســتند اما فرزند افراد بانفوذ هستند و به همین دلیل زمینه حضورشــان فراهم شده است. مصداق بارز این موضوع انتخابات کاراته اســت و مجمعی که ســردرگم مانــده که به گزینههای قدیمــی خود دل ببندد یا اینکه به گزینه جوانی که پشتوانه یک بانک خصوصی را دارد، اعتماد کند.

در بیــن کاندیداهای­ی کــه در این رقابت حضور دارند، نامی دیده میشود که قابل تامل است. شاید ابتدا در میان افرادی که کاندیدای این انتخابــات بودند، خیلی نامش به چشــم نمیآمد. اهالی قدیمی کاراته در بین کاندیداها حضــور دارند و زمانی که ثبــت نام کاندیداها نهایی شــد، اصال نــام این مدیر جــوان بین گزینهها دیده نمیشــد اما امروز شرایط فرق کرده و جالب اســت که از او - که فرزند مالک یک بانــک خصوصی اســت - بهعنوان گزینه جدی نام برده میشود.

استداللی هم که پشت این گزینه مطرح میشود، این اســت که او میتواند در روزهای بد اقتصادی شرایط مالی خوبی برای این رشته فراهم کند. این نکته درســت در زمانی مطرح میشــود که کاراتهکاها مجبــور به حضور در رویدادهای مختلف برای کسب سهمیه المپیک هســتند و به خاطر مشــکالت مالــی، گاهی مجبورند با هزینه شــخصی راهی رویدادهای بینالمللی شــوند. با این شرایط، گزینهای که شعار انتخاباتیا­ش حمایت مالی است، شانس باالیــی پیدا میکند اما آیا میتــوان با اتکا به این موضوع، مسوولیت رشتهای مثل کاراته را دست مدیری سپرد که خیلی شناختی از این فضا ندارد.

کسانی که از نزدیک با حال و هوای اهالی این رشته آشــنایی دارند، میدانند که کار در این رشته چقدر ســخت است و حتی مدیران کارکشــته هم چطور به مشکل خوردند. با این وضعیــت آیا میتوان امیــدوار بود که یک نفر صرفا با پشتوانه مالی بتواند مسائل را حل کند؟

در کاراته شرایط فرق میکند و سرپرست فعلی فدراســیون میتواند نقــش پررنگی در نتیجــه انتخابــات ایفا کند و فعال به واســطه رودربایستی با فرجی که هنوز نامه بازگشت به کارش را نگرفته، به صراحت از کســی حمایت نکرده اســت اما هیچ بعید نیســت که نتیجه ائتــالف او با فرزند رییس هیــات مدیره بانک خصوصی، انتخاب این مدیر جوان و در نهایت ادامه حضور آشــوری در این فدراسیون را در پی داشته باشد. بخصوص اینکه گفته میشود او بــه وزارت ورزش هــم قولهایی داده مبنی بر اینکه بودجهای بابت فعالیتهای فدراسیون دریافت نمیکند و حتی به وزارت ورزش کمک هم میکند!

اما هیچ کدام از این کارها به معنی راحتی کار او نیســت و باید دیــد در روزهای منتهی به انتخابات فدراسیون کاراته چه شرایطی رقم میخورد و آیا پشــتوانه مالی حکــم به برنده شدن او میدهد؟

هدایت مدیــران جوان با ســرمایه قابل اتکا به ســوی ورزش، فقط در این رشته اتفاق نیفتاده و شــنیده میشــود در یکی دو مورد دیگر هم مسووالن مربوطه به دنبال گزینههای اینچنینی رفتهاند. حتی در یک مورد با فردی صحبت شــده که در نهایت مشــخص شده او رابطه نزدیکی با گزینه اصلی یک فدراســیون دارد و در نهایــت به انتخابــات ورود نکرده اما همین موضوع نشــان دهنده نوع نگاهی است که حاکم شــده؛ اینکه افرادی بیایند که پول بیاورند اما آیا پول میآورند؟

بیش از یک دهه قبــل، یعنی در حوالی سال 80 – 81 هم سازمان وقت ورزش چنین نگاهی را بــر ورزش حاکم کرد و زمینهســاز حضور مدیرانی شــد که یــا ارتباطات قوی در دولت داشــتند یــا اینکه اوضــاع مالی خوبی داشــتند اما چند ســالی بعــد از آزمودن این تجربه، علی کفاشــیان که یکی از متولیان این اقدام بــود، با صراحت اعالم کــرد «این طرح شکست خورده است.» استدالل او هم این بود که این افراد بــه ورزش آمدند تا باری از روی دوش ورزش بردارند اما خودشــان باری شدند برای ورزش.

ورزش این تجربه ناخوشــاین­د را دارد اما جالب اســت که همین تجربه به شکلی دیگر تکرار میشود. با این تفاوت که از افرادی برای ورود به انتخابات فدراسیونها­ی ورزشی دعوت میشود که تجربه مدیریت ورزشی ندارند.

نکتــه دیگری که در این رابطه قابل تامل است، نقش یک آقازاده در وزارت ورزش است کــه گویا او در دعوت این افــراد برای ورود به انتخابات سهم بسزایی دارد و اینجاست که باید نگران برخی رشتههای ورزشی شد.

البته این مدیران مثل هندوانه در بســته هســتند و نمیتوان با قاطعیت از شکستشان در صــورت حضور در ورزش خبــر داد اما نوع ورود و اســتداللی که مطرح میشــود، دلیل محکمی است برای زیر سوال بردن آنچه شکل گرفته و نگرانیهایی که وجود دارد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran