Iran Varzeshi

خداحافظی زودهنگام

-

ســرمربی تیم ملی کشــتی فرنگی معتقد است اگر مشکالت مالی در ورزش هست باید برای همه رشتهها باشد.

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به شــروع اردوهای تیم ملی گفــت: «هدف اصلی مــا در حال حاضر مســابقات جهانی قزاقستان است که ســعی داریم فرنگیکاران را در این رقابتها به اوج آمادگی برسانیم. در این میــان در رقابتهای بینالمللی مختلف هم شــرکت میکنیم و امیدوارم بتوانیم در مسیر ســختی که پیش رو داریم به موفقیت برسیم.»

او با اشــاره بــه نتایج خوب ســه آزادکار ایــران در رقابتهای بینالمللی بلغارستان و اینکه آیا این موضوع باعث افزایش انگیزه در کشــتی آزاد و فرنگی ایران میشــود یا نه، ادامــه داد: «مگر کسی از حسن یزدانی و پرویز هادی این توقع را دارد که در این تورنمنت خارجی نتیجهای غیر از این کســب کنند؟ رضا یزدانی هم بازگشــت خوبی به میادین داشت اما حســن یزدانی و پرویز هادی از شانسهای اصلی تیم ملی برای کسب مدال در مســابقات جهانی محســوب میشــوند و باید در تورنمنت بینالمللی طال بگیرند.

در فرنگی هم این امیدواری وجود دارد و ما زمان کافی نیز در اختیار داریم. به هر حال انســان با امید زنده اســت و دست از تالش بر نمیداریم.»

ســرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به اظهارات داورزنی، معاون ورزش حرفــهای و قهرمانــی وزارت ورزش و جوانان مبنی بر پیش رو بودن شــرایط ســخت اقتصادی تحت عنــوان «جنگ اقتصــادی» و اینکــه پرداخــت پاداش ورزشــکارا­ن بــا تأخیر انجام میشــود، گفت: «ابتدا ایــن را بگویم اینکه قانونی مصوب میشود و میگویند باید جوایزی به قهرمانان مــدالآور که افتخارآفری­نی میکنند داده شــود، بایــد به طور قطع به مرحله اجرا گذاشته شود. ورزشکاران بایــد بدانند با مدالی که میآورند جوایز خــود را دریافت میکنند اما با این حال از قبل هم این ســکهبازیه­ا را دوســت نداشتم.

ســکه برای دربار اســت و کال این روش را قبول ندارم.»

ســرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشــاره به اینکه مردم تحت فشار شدید اقتصادی قرار دارنــد، ادامه داد: «وقتی میبینیــم مردم کف جامعه زیر فشــار مشــکالت اقتصادی قرار دارند و در خط مقدم جنگ هســتند، مگر ورزشــکارا­ن تافته جدا بافته از مردم هستند؟ بسیاری از آنها نیز در رشتههایی مثل کشتی این فشارها را تحمل میکنند.»

او با بیــان اینکه نباید مشــکالت اقتصادی و محدودیتهــ­ای مالی فقط گریبان یکســری از رشــتههای ورزشی مثل کشــتی، وزنهبرداری، بوکس و ... را بگیرد، گفــت: «اینکه داورزنی بگوید ما در جنگ اقتصادی قــرار داریم و بعد از جیب بیتالمال و نه از جیب شخصی به یک ورزشــکار برای دو بازی دو میلیارد تومان بدهند یــا از آن طرف دنیا مربی بیاورنــد و میلیاردی بــه او پول دهند و در مقابل به ورزشکاران خودمان بگویند چون در جنگ اقتصادی هســتیم باید مشکالت را تحمل کنید، را قبول ندارم.

اگر این مشکالت وجود دارد نباید فقط برای کشــتی و وزنهبرداری و بقیه باشــد و ورزشــکارا­ن یک رشته خیلی راحــت پــول بگیرند. البتــه معتقدم با شــرایطی که پیــش آمده اســت همه رشتهها کم یا زیاد با این مشکالت دست به گریبان هستند.»

اردوی تیــم ملی کشــتی آزاد بزرگســاال­ن ایران در حالی دوباره از سر گرفته شده که غالمرضا محمدی از دعوت حســن رحیمی و مصطفی حسینخانی خودداری کرده است.

مرحله ششم اردوی آمادهسازی تیم ملی کشتی آزاد بزرگساالن برای شرکت در رقابتهای قهرمانی آسیا در چیــن تا 6۲ اســفندماه در خانه کشتی عبدا... موحد مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار میشود.

این اردو در حالی برگزار میشود کــه کادر فنــی تیم ملــی از دعوت مصطفی حســینخانی دارنده مدال برنــز جهــان در وزن ۴۷ کیلوگرم و حســن رحیمی دارنده مدالهای طــالی جهان و برنز المپیک در وزن ۷۵ کیلوگرم خودداری کرده است.

حســینخانی در جام دانکلوف نتوانســت رضایــت کادر فنــی تیم ملی را جلب کنــد و به عنوانی بهتر از پنجمی نرســید، حســن رحیمی نیز چند روز مانــده به اعزام به جام دانکلوف اقــدام به ترک اردوی تیم ملی کرد و حاضر نشــد در این جام کشتی بگیرد.

ظاهــرا ایــن دو کشــتیگیر از برنامههای کادر فنی خارج شــدهاند و حاال باید دیــد غالمرضا محمدی در این دو وزن چه میکند. حســن رحیمی در ریو آســیب دیده بود اما با یک برنامهریزی غلط یک سال دیر جراحی کرد و همین باعث شد تا دو سال از میادین کشتی دور باشد. االن هم که قصد بازگشــت به سطح اول کشــتی را دارد با مشــکالت زیادی روبهرو است.

این خط خوردن حسن رحیمی نشان میدهد او باید یک خداحافظی زودهنگام از مسابقات کشتی داشته باشد.

حســین خانی هم شــاید این آخریــن فرصتی بود که به دســت آورد. او در دو سال اخیر در مسابقات جهانی و بازیهای آسیایی به میدان رفت امــا در تمامی این مســابقات دست خالی ماند و نتوانست به مدال برسد.

کنار گذاشتن رحیمی و حسین خانی یعنی پیدا کردن دو جایگزین جدید برای اوزان ۷۵ و ۴۷ کیلوگرم کــه به این آســانی بــرای تیم ملی کشــتی ممکن نیســت. البته شاید بتوان گفت 3 الــی ۴ وزن تیم ملی کشتی آزاد از ۰۱ وزن کشتیگیرانی در حد استاندارد جهانی دارد و بقیه اوزان با مشکالت زیادی روبهرو است.

ایــن تغییــر و تحوالت نشــان میدهــد تیم ملی کشــتی آزاد 6۱ ماه مانده به المپیــک ۰۲۰۲ توکیو برخالف رسم موجود در کشتی دنیا که کشورها بعد از بازیهای المپیک تیمهای خود را تغییر میدهند، باید قبــل از المپیک خانــه تکانی کند. کار سخت و دشــواری که غالمرضا محمدی و دیگر اعضــای کادر فنی را با مشکالت زیادی روبهرو میکند.

شــاید خود همیــن تغییرات هم نشــان دهنده عملکــرد ضعیف فدراســیون کشــتی در ســالهای گذشــته باشــد کــه نتوانســت در پشتوانهســ­ازی عملکــرد مثبتی را داشته باشد.

البته در بین نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی نام ارشک محبی هم دیده نمیشود.

دلیــل دعوت نشــدن ارشــک نامشخص است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran