Iran Varzeshi

پرونده‌۲۳‌میلیاردی‌فوتبال؛‌‌پو ‌لها‌را‌به‌هدایتی‌برم ‌یگردانند؟

از حجازی و پورحیدری تا کیروش و گولچ

- گزارش یک

اهمیت خبر قابل پیشبینی بود اما نه به این سرعت که رســانهها را درنوردد و به تیتر یک تبدیل شود. عکس هدایتی هم خیلی زود شــکار شــد، با لباسی راهراه که نشــان از بازداشت او میداد. حســین هدایتی به دلیل بدهی بانکی بــه دادگاه رفت و در روزهای اخیر درگیر پرونده ۶۸۵ میلیارد تومانی بانک ســرمایه بود. آن هم به دلیل بدهی نجومی که بهعنوان وام از بانک ســرمایه توسط هدایتی دریافت شــده و بازگردانده نشده است. به دلیل حضور حســین هدایتی در فوتبال، جلسههای بازپرســی او بازتاب رســانهای زیادی داشــت. آخرین تصاویری که پیش از جلســات بازپرســی از او منتشر شــده بود، جشــن تولــدی خصوصی بود کــه در آن مجتبی محرمی و ناصر محمدخانی، دو ســتاره قدیمی پرسپولیس کنار او ایستاده و روی دوش هدایتی شنلی قرمز رنگ انداخته بودند. شــنلی که به نقش قهرمانانه هدایتی در ســالهای گذشته در باشــگاه پرسپولیس تعبیر میشد. هر زمــان که باشــگاه پرســپولیس به مشــکل مالی برمیخــورد، هدایتی بــه فریاد این تیم میرســید یا اگر بازیکنی برای تمدید قراردادش با پرســپولیس ناز میکــرد، این هدایتی بود کــه با صدور چکی چند صد میلیــون تومانی رضایــت او را برای حضــور در جمع ســرخها فراهم میکرد. او در اردیبهشت سال ۴۹ هم در خصوصیســاز­ی دســتوری دو باشــگاه استقالل و پرسپولیس یکی از جدیترین مشتریهای خرید امتیاز باشگاه پرسپولیس بود که البته «اهلیت» او تایید نشد. در نخســتین جلسه دادگاه بررســی اتهامات هدایتی، جاری شــدن یک جمله از زبان دادستان، ورزش ایران را نگران کرد. او مدعی شــد هر کس که در این سالها از هدایتی پولی گرفتــه باید آن را برگرداند. خبری که موجی از نگرانی را بین فوتبالیســ­تها و تیمهای لیگ برتــری به وجود آورد. حاال یک ســوال. آیا نقش آقای عابربانــک در فوتبال ایران تنها بــه کمکهای مالی به پرســپولیس محدود میشــد؟ یک بررسی ساده نشان میدهد تنها باشگاه پرسپولیس وامدار حسین هدایتی نیســت و با مرور دیدارها، مالقاتهای خصوصی و البته کمکهای نقدی میتوان فهمید او دســت به نقدترین عابربانک فوتبال ایران در ســالهای گذشــته بوده. از کمک به ســرخهای تهران تا یاری فدراســیون فوتبال و البته ســاپورت مالی باشــگاهها­ی ملوان و سپیدرود. آیا همه این ســتارهها و تیمها باید پولی که از هدایتی گرفتهاند، برگردانند؟ تکلیف حجازی و پورحیدری چه میشــود؟ آنها چطور این پول را به هدایتی برگردانند. مرور اســامی افراد یا باشگاههایی که از هدایتی مبلغی دریافت کردهاند، میتواند بخشــی از ابهامها را برطرف کند.

انتقال بیرانوند به پرسپولیس: 500 میلیون تومان

عابدینــی: قول تامین مبلغ قــرارداد را از آقای هدایتی گرفتم. ایشــان گفت من قبال هم اعــالم کردم بودجه جذب بیرانوند را تامین میکنم. *بیرانوند رابطه چندانی با هدایتی نداشــت و در عکس دستهجمعی پرسپولیسیه­ا با او هم غایب بود ولی بعید اســت از گرفتن پاداشهایی که بقیه پرسپولیسیه­ا به مناســبتها­ی مختلف از هدایتی گرفتند امتناع کرده باشــد امــا اینکه چیزی بیشــتر از بقیه گرفته باشــد غیرممکن است.

انتقال وحید امیری به پرسپولیس: 700 میلیون تومان

کیروش: متأسفانه بدون اطالع ما به هتل ورود کردند، با آن حق ورودی که دوستانشان در تیم ملی بودند این داللها نیز به اردو آمدند و با بازیکنان مذاکره کردند. *امیری همیشــه بازیکن بیحاشــیها­ی بود و طبیعی اســت هیچ حرفی در این باره به زبان نیاورده باشد. هر بار خبرنگاری از او در این باره سوال کرد جوابی نگرفت اما امیری بازیکن گرانقیمتی است و به احتمال زیاد این پول رد و بدل شده است. امیری هنوز هم به دستگیری هدایتی واکنشی نشان نداده.

قرارداد گولچ با پرسپولیس: 200 هزار یورو

ترکاشــوند: از این پول فقط ۰۴ هــزار یورو به گولچ و ۰۱هزار یورو به ایجنتش رســید. باقی پول به حســاب باشگاه واریز شد. * این یکی خیلی جالب اســت. به گولچ ســه ماه هیچ پولــی ندادند و او طبق قرارداد پرســپولیس را ترک و به فیفا شــکایت کرد. پرســپولیس در فیفا محکوم شد که پول گولچ را بدهد. در نهایت پرســپولیس ۰۶ هزار دالر بــه گولچ پرداخت کرد تا بــه این ترتیب از جرایم انضباطی فیفا و کسر امتیاز فرار کند.

قرارداد فدراسیون فوتبال با آدیداس: 400 هزار دالر

عابدینی: حســین هدایتــی به همراه چنــد تن دیگر نقش مهمی در خرید لباسهای آدیداس داشــتند و به فدراسیون کمکهای شایانی کردند. *ایــن مبلــغ مربوط بــه همان قــرارداد پرمســاله و مبهمی اســت که فدراســیون با آدیداس بست و هرگز اطالعرسانی درستی دربارهاش نشد. در روزهای تحریم، هدایتی با استفاده از روابطش این پول را به آدیداس داد و پیراهنهای تیم ملی به مســووالن فدراسیون تحویل داده شد.

کمک هزینه درمان حجازی: 40 میلیون تومان

ناصر حجازی: به جز آقای هدایتی هیچ فرد دیگری در مورد هزینههای درمان به من کمک نکرد. *در روزهایــی که حجازی در بســتر بیماری بود اصال قبول نمیکرد کســی برای هزینه باالی درمانش به او کمک کند. او به سینه چند نفر از مسووالن کشوری هم دست رد زده بود اما بعد از درگذشت حجازی مشخص شد هدایتی از این سختگیری حجازی معاف شده بود.

مالیات قرارداد برانکو با تیم ملی: 780 میلیون تومان

برانکــو: هدایتــی را میشناســم و میدانــم هــوادار پرسپولیس است. او به فدراسیون هم کمک کرده است. *رابطه هدایتی و برانکو همیشــه خــوب بوده. در یک برهه شــایعه شده بود برانکو با طاهری، مدیرعامل وقت پرســپولیس به مشکل خورده اســت. دقیقا در همان روزها برانکو عکســی از مالقاتش با هدایتی را منتشــر کرد و نوشــت: «تشــکر از تو به خاطر حمایتهایت از تیم و هواداران.»

انتقال جالل حسینی به پرسپولیس: 700 میلیون تومان

حســینی: پرســپولیس یک تیم مردمی است که همه میتوانند به آن کمک کنند. بعدها مشخص میشود به بقیه باشگاه هم چه کمکی شده. * جالل حســینی برخالف امیری در این باره حرف زد. او در پاســخ به ادعای کیروش که گفته بود حسینی و امیری با استقالل به توافق رسیده بودند گفت: «امکان ندارد من قرارداد ببنــدم و زیر قراردادم بزنم. آن موقع قطر بودم و با افتخار به پرســپولیس برگشتم. هر کس مدرکی در این باره دارد رو کند.

خرید ناموفق کاوه رضایی: 800 میلیون تومان

توفیقی: کاوه با پرسپولیس تمام کرده بود و اگر ما پول بیشــتری نمیدادیم به اســتقالل نمیآمد. شرط او اما قرارداد یک ساله بود. *در این باره اتفاقات عجیبی افتاده اســت. هدایتی در این باره گفته بود: «یک روز مدیران پرسپولیس تماس گرفتنــد و گفتند بابــت امضای قرارداد بــا کاوه ۰۰۸ میلیــون الزم دارند. من هم این پول را دادم اما کاوه به استقالل رفت. مدیران پرسپولیس هم آن ۰۰۸ میلیون را ندادند و صرف امور دیگری شد.

بازگشت طارمی از ترکیه: 1/2 میلیارد

وکیل طارمی: تماس با طارمی برای شما کاری نداشت. در این مدت هیچ کس نگفت طارمی رضایتنامه گرفته است. همه هم میدانستند ریزه شکایت کرده است. *اگر یادتان باشد هدایتی در برنامه ۰۹ یک فایل صوتی از گفت و گویش با مهدی طارمی پخش کرد که طارمی در آن خطاب به هدایتی میگفت: «حاجی! من فقط به عشــق خودت برمیگردم!» هدایتی این فایل را پخش کرد تا ثابت کند برای طارمی پول واریز کرده است.

هزینههای درمان پورحیدری: 50 میلیون تومان

فریده شجاعی(همســر مرحوم پورحیدری): روزی که هدایتی برای عیادت به بیمارســتا­ن آمده بود، فاکتور را دید و آن را پرداخت کرد. *در روزهایی کــه پورحیدری در بســتر بیماری بود، خانوادهاش برای پرداخت هزینههای بیمارستان حسابی به زحمت افتاده بودند. باشگاه استقالل هم نمیتوانست کمک چندانی به آنها بکند اما هدایتی که قبال به ناصر حجازی هم کمک کرده بود بخشی از هزینههای درمان پورحیدری را تقبل کرد.

تسویه قرارداد حمید درخشان:003 میلیون تومان

درخشــان: هدایتی تا االن ریالی برای پرسپولیس خرج نکرده و فقط وعده و وعید میدهد. چک برگشتی او در جیب من است. *درخشــان که از هدایتی چک گرفتــه بود بارها بابت پاس نشــدن آن مصاحبه کرد و بــه هدایتی طعنه زد. هدایتی اما ســعی کرد پاسخی به او ندهد. فقط یک بار در صفحه شــخصیاش نوشت: «جواب ابلهان خاموشی است. آن هم از نوع دالل جماعت.»

پاداش دومین قهرمانی متوالی پرسپولیس: 400 سکه بهار آزادی

ترکاشــوند: این ۰۰۴ ســکه هم بخشــی از قــرارداد اسپانسرینگ استیلآذین با پرسپولیس بود. *هدایتــی کل این ســکهها را بهعنوان پــاداش برد ۴ بر ۲ در دربی به طاهری داد اما بعدها مشــخص شــد مدیرعامل باشــگاه به هر بازیکن فقط ۳ ســکه داده و بقیه سکهها فروخته شده و به حساب باشگاه واریز شده اســت. کمی بعد هم ترکاشوند ســند فروش سکهها را منتشــر کرد تا ثابت کند پول به حســاب باشگاه آمده است.

کمک به ملوان: 8 میلیارد تومان

صادق درودگر: چیزی بین من، شــما و خدا هست که امیدوارم این مساله همچنان بین من و شما و خدا بماند و مجبور نشوم خیلی مسائل را بگویم. *درودگــر آن روزها مدیرعامل ملــوان بود اما از اینکه هدایتــی به وعدههایــش در قبال ملــوان عمل نکرده شکایت داشــت. هدایتی اما در مصاحبهای مدعی شد کــه از ۸ میلیاردی که وعــده داده بود به ملوان بدهد، فقط ۰۶۱ میلیونش باقی مانده که منتظر است نماینده باشگاه ملوان برود و پول را بگیرد.

پاداش تیم ملی در جام ملتهای :2015 900 میلیون تومان

هدایتی: طبق قولی که دادم پس از برد شیرین تیم ملی انجام وظیفه کردم. راستی رنگ قرمز چقدر به بازیکنان تیم ملی میآید. *این پول بعد از صعــود تیم ملی به مرحله یکچهارم نهایی جام ملتهای آسیا ۵۱۰۲ به مسووالن داده شد. هدایتی شخصا به هتل محل اقامت تیم ملی در استرالیا رفت و این پاداش را پرداخت کرد. هر چند بعدها اعالم شــد این پاداش نصف مبلغی است که قبال وعده داده شده بود و همین باعث عصبانیت کیروش شد.

بازگشت رضاییان از ترکیه: 400 میلیون تومان

رضاییان: من نخواســتم در این تیم بمانم و آخر به هر روشی که بود راضیشان کردم قراردادم را فسخ کنم. *رضاییان هم هرگز حرفــی درباره هدایتی نزد. او هم مثل بیرانوند در عکس دســتهجمعی پرسپولیســ­یها با هدایتی غایــب بود. رضاییان اما چنــد هفته بعد از بازگشت طارمی به پرسپولیس، از ترکیه به تهران آمد. هدایتی ۰۰۴ میلیون بــه بازیکنی داد که قراردادش با ریزه اسپور فسخ شده بود.

هزینه قرارداد کیروش: 400 هزار دالر

هدایتی: در دو مرحله پنج و هفت ماهه و بنابر تقاضای آقایان فدراســیون فوتبال برای قســط مطالبات آقای کیروش پرداختی داشتیم. در روزهایــی که اوضاع مالی فدراســیون چنگی به دل نمــیزد، هدایتی به کمک آنها رفــت. کیروش اما بعد از خراب شــدن رابطهاش با هدایتی گفت: «من اینگونه ایجنتها که به اصطالح به آنها دالل گفته میشــود را اگر در تیم ملی بخواهنــد فعالیت کنند، قبول نخواهم کرد و نخواهم پذیرفت.»

کمک به سپیدرود: یک میلیارد تومان

نظرمحمدی: اگر ســپیدرود به لیــگ برتر صعود کرد، کمکهای مادی و معنوی بود که از سوی خیرخواهانی مثل هدایتی به این تیم تزریق شد. *هدایتــی حداقــل در ۳ مرحله به حســاب باشــگاه ســپیدرود پول واریز کرد. این پولها مربوط به زمانی اســت که سپیدرود در دسته یک بازی میکرد و با این کمکهای مالــی اوضاع تیم بهتر شــد و به لیگ برتر صعود کرد. بعدها شایعههایی هم درباره خرید سپیدرود توسط هدایتی منتشر شد که هرگز به سرانجام نرسید.

جدایی خلعتبری از عجمان: 1/4 میلیارد تومان

علی دایی: هدایتی با این کار نشان داد یک پرسپولیسی واقعی است و جا دارد از او تشکر کنم. *خلعتبــری با قــراردادی هنگفت به عجمــان امارات پیوســت اما درســت در همان روزها ایران و امارات به مشکل خوردند و قرار بر این شد خلعتبری هر طور شده بــه ایران برگردد. به همین دلیــل رویانیان به هدایتی رو زد و از او بــرای پرداخت مبلغ رضایتنامه خلعتبری کمک گرفت؛ کمکی میلیاردی برای جذب بازیکنی که هرگز در پرسپولیس روزهای موفقی را سپری نکرد. این فهرســت که در روزنامه سازندگی و به قلم مهدی امیرپور منتشــر شده، گزارش ارزشــمندی است. تهیه یک فهرســت کامل شاید دشوار باشد اما این گزارش تا حدودی میتواند هزینههای هدایتی در سالیان اخیر را نشان دهد. هر چند نیاز به اضافه شدن چند نکته دارد. بهعنوان نمونه مبلغی که هدایتی به باشــگاه سپیدرود کمک کرد، هرگز یــک میلیارد تومان نبــود. هدایتی وقتی ســپیدرود با هدایت فرشــاد پیوس از لیگ دو به لیــگ یک صعود کرد، ۰۰۱ میلیــون تومان در اختیار ایــن مربی قرار داد، آن هم تنها به این دلیل که پیوس بخش اعظمی از افتخارات خود را همراه پرسپولیس به دســت آورده. پیوس هم ۰۵ میلیون را برای خودش و بهعنوان پاداش صعود برداشــت و بقیه را بین بازیکنان و کادر فنی و تدارکاتی تقســیم کرد. در زمان مربیگری علــی نظرمحمدی نیز مبلغی در حــدود ۰۰۵ تا ۰۵۵ میلیــون تومان به ســپیدرود تزریق شــد و این تیم با همین حمایتها توانســت مجوز حضــور در لیگ برتر را به دســت بیاورد. در دوره مربیگــری علی کریمی و نه مالکیت او در ســپیدرود نیز تنزاده از او خواســت اسپانســری برای روی پیراهن پیدا کند. کریمی نیز با هدایتی توافــق کرد تا به ازای دریافــت ۰۵۲ میلیون تومان، در چند بازی خاص از اســم اســتیلآذی­ن روی پیراهنهای سپیدرود استفاده کند. این اتفاق هرگز رخ نداد و ما هیــچ وقت نام اســتیلآذی­ن را روی پیراهن ســپیدرود ندیدیم اما گویا این مبلغ بهعنوان پاداش به بازیکنان پرداخت شده است. هیچ مستندی در این باره البته منتشر نشده است. اما نکتهای دیگر. وقتی حسین هدایتی به انزلی رفت و برای مدتی از باشگاه ملوان حمایت مالی کرد، هرگز ۸ میلیارد هزینه نکرد. درباره کمکهای او به فدراســیون فوتبال هم حرف و حدیثهــای فراوانی وجود دارد. او چندین بار پاداشهایی را به اردوی تیم ملی رساند که در این گزارش لحاظ نشــده است. مثل پاداشی که به تیم ملی داده شد وقتی که تیم ملی در اردوی آفریقای جنوبی حضور داشت. او البته بارها با بازیکنان مختلفبخصوص پرســپولیس- و چند مربی مشــهور مالقات و در این دیدارها ســکه و پول نقــد نیز پرداخت کرده اســت. بهعنوان نمونه در آخرین مالقاتی که بازیکنان پرســپولیس به خانه هدایتی رفتند، نفری ۰۱ ســکه دریافــت کردند که البته این هدایا در فهرســت لحاظ نشده است. پرداختی هدایتی به فوتبال در سالیان اخیر و با احتســاب کمک ۸ میلیاردی به ملوان که اطالعات دقیقی از مبلغ دقیق آن در دســت نیست، ۶۱ میلیارد و ۰7۵ میلیون به عالوه ۰۰۴ ســکه، ۰۰۸ هزار دالر و ۰۰۲ هــزار یورو بوده. با توجه بــه قیمت این روزهای دالر، ســکه و یورو، رقمی در حدود ۱۳ میلیارد و ۰7۳ میلیون به دســت میآید. آیا تمام افرادی که این مبالغ را دریافت کردهاند، حاضر میشــوند با دستور دادستان آن را به هدایتی برگردانند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran