Iran Varzeshi

درخشش سه استان، استراحت بقیه

-

با برگزاری رقابتی دو روزه در خانه کشــتی محمد بنا در تهران نفرات برتر رقابتهای انتخابی تیم ملی کشــتی فرنگی جوانان مشخص شدند. رقابتهای انتخابی تیم ملی کشــتی فرنگی جوانان روزهای 16 و 17 اســفندماه در خانه کشتی محمد بنا مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد که با پایان مسابقات نفرات برتر برای حضور در ترکیب تیم ملی معرفی شدند.

نکته جالب توجه در این مســابقات، قهرمانی کشتیگیران سه استان در 9 وزن بود و تنها وزن باقیمانده هم به آذربایجان شــرقی رسید. تهران، خوزستان و فارس هر کدام ســه قهرمان در این مسابقات داشــتند. نکته عجیبتر اینکه عنوانهای دوم و سوم هم تقریبا در تمامی اوزان به کشتیگیران این سه استان رسیده و فقط در چند وزن کشتیگیران اردبیل و قم توانستهاند به مدال برسند. اســتان خوزســتان که یکی از قطبهای اصلی کشتی فرنگی محسوب میشود در 10 وزن این مســابقات 10 کشتیگیر در بین سه نفر اول داشت که بهترین عملکرد را داشــت. در واقع از 40 کشتیگیر برتر این مســابقات 10 کشــتیگیر متعلق به استان خوزستان، 10 کشتیگیر متعلق به تهران و توابع و 3 کشــتیگیر هم از اســتان فارس بود که این نشــان میدهد بیش از نیمی از عناوین به ســه اســتان رسیده و مابقی به سایر استانها که البته در ایــن بین هم میتوان اســتانهای مازندران، اردبیل، البــرز و قم را در ردههای بعدی قرار داد اما آیا نباید پرســید در سایر استانها چه اتفاقی درکشــتی فرنگی رخ میدهد؟ اســتان مازندران روزگاری در کشــتی فرنگی قطب بود و قهرمانی مثل حسن رنگرز را به دنیای کشتی معرفی کرده اســت یا قهرمانی مثل قاســم رضایی را دارد که به همراه رسول خادم بهترین کشــتیگیرا­ن بعد از انقالب بودهاند. این استان بشیر باباجانزاد­ه را به تیم ملی رســانده که تنها سنگینوزن تاریخ کشتی فرنگی است که به مدال برنز رسیده است اما حاال چرا این استان در کشتی فرنگی حرفی برای گفتن ندارد؟

همین بررســی سطحی نشان میدهد بیتوجهی به کشتی فرنگی در سایر اســتانها به وضوح مشخص است و باید برای آن چارهای اندیشیده شود. عالقه و توجه 3 اســتان از 31 استان به کشتی فرنگی نشــان میدهد سایر استانها فعالیت زیادی را در عرصه کشــتی فرنگی انجــام نمیدهند که همین میتواند یکــی از نکات مهم این روزهای کشــتی فرنگی در پرورش اســتعداده­ای این رشــته باشد. البته نه فقط کشتی فرنگی بلکه کشتی آزاد هم خیلی در استانها مورد توجه قرار نمیگیرد و این میتواند به ضرر کشــتی تمام شود. هیاتهای کشتی همیشــه به عنوان بازوان توانمند کشتی مطرح بودند و بخش مهمی از ســازندگی در استانها انجام میشــد اما از زمان حضور رسول خادم اندکی از وظایف هیاتهای کشتی تغییر کرد. آنها در تصمیمگیریه­ا تاثیرگذار شدند اما در کشــتی، او با برگزاری اردوهای بسترسازی سعی کرد کار کشتی را به خانه کشتی خالصه کند. حاال تغییر این روند یکی از نیازهای اساسی کشتی است. 55 کیلوگرم: -1 علی نوربخش (تهران) -2 محمد دانیالی (البرز) -3 محمد بایرامی (اردبیل) و امین مرادخانی (آذربایجان غربی) 60 کیلوگــرم: -1 میــالد رضانژاد (خوزســتان) -2 رضا مــردی (قم) -3 امیرحسین خوانساری (خوزستان) و محمد مهرابی (البرز) 63 کیلوگرم: -1 ســعید ارجمند (فارس) -2 آرمین محبثابت (تهران) -3 محمد ابوالحسن و حسین عباسی (توابع تهران) 67 کیلوگرم: -1 محمدرضا مختاری (فارس) -2 بهرام معروفخانی (اردبیل) -3 امیرحسین حاجیپور (مازندران) و شاهین بداغی (خوزستان) 72 کیلوگرم: -1 محمدرضا رستمی (فارس) -2 عارف حبیب اللهی (تهران) -3 محمدامین احمدپور (خوزستان) و ابوالفضل زینتی رفاه (قم) 77 کیلوگرم: -1 محمد ناقوسی (خوزستان) -2 مهران سعادتیفر (خوزستان) -3 علی فتحعلی (توابع تهران) و رضا محمدی (مازندران) 82 کیلوگرم: -1 حســین فروزنده (تهران) -2 علیرضا مرادی (خوزســتان) -3 داریوش قلیکیانی (خوزستان) و علیرضا نادری (اصفهان) 87 کیلوگرم: -1 حســن فروزنده (تهران) -2 ابوالفضل شریعتی (مازندران) -3 شاهین شریعتی (کردستان) و علیرضا ناصرپور (لرستان) 97 کیلوگرم: -1 حامد عبدولی (خوزستان) -2 سعید حسینپور (خوزستان) -3 وحید دادخواه (خراسان رضوی) و حمیدرضا بادکان (تهران) 130 کیلوگرم: -1 نویداله قلی نوه ســی (آذربایجان شــرقی) -2 عرفان ایوبی مطلق (تهران) -3 مهدی کالنتری (اردبیل) و سیدمجتبی حسینی (مازندران)

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran