Iran Varzeshi

مانور کالدرون در کوچه پسکوچههای فوتبال ایرانی

- علی مغانی

عمر حضور گابریل کالدرون در ایران هنوز به پنج ماه نرســیده اما نشان داده که در همین مدت کوتاه مالحظات خاص فوتبال ایرانی را به خوبی یاد گرفته. این آشــنایی به چم و خمهای فوتبال ایران را میشــود از ماجرای دیزی خوری ظهر چهارشنبه دریافت. آنجایی که کالدرون، خوش و خرم با محسن خلیلی عکس یادگاری میگیرد و یک ساعت بعد در دفتر باشگاه کنار افشین پیروانی میایستد تا با سرپرست جدید پرسپولیس عکس یادگاری بگیرد.

کالدرون اما هنوز باید فوتهای کوزهگری بیشــتری یاد بگیرد. او مربی بیتجربهای نیست، بیست سال اســت که در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی کار کرده اما هنوز به شــکلی عجیب و مثل مربیــان تازهکار، در مصاحبهها دربــاره توقعاتش از بازیکنان با خبرنگاران حرف میزند یا خیلی واضح از آنها انتقاد میکند.

خرید جونیور براندائو چه پیشنهاد ایرج عرب بوده باشد و چه کالدرون، در اصل قضیه تفاوتی نمیکند چراکه این بازیکن با هر کیفیتی، امروز یکی از مهاجمان پرسپولیس است و مربی میتواند از او استفاده کند یا اینکه وی را به نیمکت پیچ کند. اما کالدرون در این مــدت، در حالی از براندائو به تناوب در ترکیب اصلی بهره میگیرد که دو بار اعالم کرده «جونیور براندائو گزینه نهم من برای خط حمله پرسپولیس بوده!» این یعنی، کالدرون به مهاجم تیمش به شــکلی صریح پیام میدهد: «تو بازیکن بنجلی هستی و از سر ناچاری تو را خریدیم.»

طبعا وقتی نظر مربی به یک مهاجم این باشــد که تو بازیکن بیکیفیتی هســتی و انتظار ندارم در زمین معجزه کنی، چه انتظاری میتوان از جونیور داشــت که برای اثبات خودش به آب و آتش بزند؟ رفتاری که کالدرون با جونیور براندائو میکند را با رفتار برانکو با آدام همتی مقایســه کنید. آنجایی که تعداد بازیکنان پرسپولیس به خاطر پنجره بسته نقل و انتقاالتی به زحمت به 14 نفر میرسید و برانکو که چارهای جز استفاده از بازیکن جوانش نداشت، طوری به آدام شخصیت میداد که انگار باید به تیم ملی هم دعوت شود!

کالدرون دو هفته پیش وقتی بار دیگر کنعانیزادگ­ان را به سیدجالل حسینی ترجیح داد، از کاپیتان تیمش با لفظ «بازیکن 37 ســالهای که دو هفته تمرین نکرده» یاد کرد و هفته گذشــته هم در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «اولویت ما گل زدن علیپور اســت» این جمله بیشــتر از اینکه به علیپور کمک کند، فشــار بیشتری روی دوشهای مهاجم پرســپولیس میگذارد که این فصل، آمار بســیار ضعیفی در خط حمله داشته و از روی سکوها هم با انتقادات زیادی روبهرو شده.

بســیاری از مهاجمان بزرگ جهان گاهی بــرای هفتههای متوالی از گل زدن عاجز میمانند و کمتر مربی باسیاستی پیدا میشود که در مواجهه با خبرنگاران، اینگونه مهاجم افت کرده تیمش را تحت فشــار بگذارد. اینها نکتههایی اســت که کالدرون باید به مرور در فوتبال ایران فرا بگیرد. اینکه انتقاد و توصیه به بازیکنانش در رســانهها، اغلب نتیجه معکوس میدهد و سوءتفاهمها را در رختکن بیشتر میکند.

بازی امروز پرســپولیس، الاقل روی کاغذ بازی ســادهای است اما مشکل کالدرون، بیش از اینکه قدرت و ضعف حریف باشد، ناتوانی تیمش در خلق موقعیت و گلزنی است. پرسپولیس در سه بازی لیگ هیچ گلی نزده و سه برد اقتصادی با حداقل اختالف داشته. کمتر به خاطر داریم قرمزها در 6 هفته ابتدایی لیگ، موفق نشده باشند به 2 گل در یک بازی برســند و حاال روبهروی تیمی قرار میگیرند که صاحب یکی از ضعیفترین خطوط دفاعی لیگ اســت. پیکان به طور میانگین در هر بازی 2 گل دریافت کرده و این فرصت خوبی برای مهاجمان پرســپولیس است که هم خودشان و هم تیم را از وضعیت نامساعد دو هفته گذشــته خارج کننــد اما مهمتر از آن، وضعیت گابریــل کالدرون روی نیمکت پرسپولیس بعد از دو باخت پیاپی مقابل سپاهان و شهر خودرو است.

تماشــاگرا­ن ایرانی به اندازه مدیران باشگاههای عربســتان در حمایت از یک مربی کمطاقت هســتند و اگر روند ناکامیهای قرمزها ادامهدار باشد، حتی برد در دربی هم در کارنامه کالدرون بیاثر میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran