Iran Varzeshi

هنر زیزو، درخشش بنزما

- اندی وست

رئال مادرید با دهمین برد متوالی اش از شروع مجدد اللیگا برای سی و چهارمین بار قهرمان شد و این تحول بزرگی در تیم زینالدین زیدان است که فصل قبل با بارسلونا 19 امتیاز اختالف داشت. اما رئال چطور این کار را انجام داد؟

تحول دفاعی

زیدان همواره به خاطر توانایی اش در مدیریت منابع انسانی مورد تحسین قرار گرفته و عالوه بر آن با اقتدار شاهانه خود احترام تیم را بر انگیخته و همواره عامل وحدت و انسجام تیم بوده. اما در گذشته گفته می شد این فرانسوی از نظر تاکتیکی ضعیف است و استراتژی اش محدود میشود به اینکه بهترین بازیکنانش را به زمین بفرستد و به آنها اعتماد کند تا خودشان راه حل پیدا کنند. این باعث شکل گیری یک تیم بی ثبات شد که می توانست به صورت مقطعی روی فرم باشد و از این طریق سه قهرمانی پیاپی در اروپا به دست آورد اما نمی توانست با سختی های لیگ و بازیهای هر هفته و ملزوماتش کنار بیاید. زیدان بعد از آنکه تیمش در دو فصل اخیر با فاصله زیاد نسبت به بارسلونا قرار گرفت، نقاط ضعف را تشخیص داد و آنها را رفع کرد. اساسا رئال تیم منسجمی شده است که فضای زیادی را در اختیار حریفان قرار نمی دهد و بازیکنان در قالب یک مجموعه مصمم از دروازه خود محافظت می کنند. بر خالف شیوه شوالیه ای سالهای اخیر که باعث شده بود آسیبپذیر شوند، آنها در حال حاضر تیم بسیار متعادلی هستند که خیلی سخت گل می خورند. در نتیجه بهترین خط دفاعی لیگ را به خود اختصاص داده اند و در 37 بازی فقط 23 گل خورده اند که تقریبا نصف تعداد گلهای خورده شان در دو فصل اخیر است(64 گل در فصل قبل و 44 گل در فصل .)2017-2018 بخشی از این به خاطر نمایش عالی فردی بازیکنان است: فرالن مندی هوشیاری دفاعی به دفاع چپ آورده، رافائل واران بهترین فصل دوران حرفهای خود را سپری کرده، تیبو کورتوآ به بهترین روزهایش بازگشته، سرخیو راموس یک فرمانده مقتدر و کم اشتباه شده و هیچ کس بهتر از کاسمیروی هافبک دفاعی نمی تواند از چهار مدافع تیم حمایت کند. اما خیلی مهمتر از عملکرد فردی، ذهنیت جمعی و نظم تاکتیکی است که از طریق زیدان به تیم تزریق شده. این قهرمانی بدون شک روی بنیان دفاعی مستحکم بنا شده است.

گل از همه جا

روحیه تیمی در فهرست گلزنان هم بازتاب پیدا میکند، 21 نفر در طول لیگ برای رئال مادرید گل زدند اتفاقی که در اللیگا سابقه ندارد. مدافع ذخیره، ادر میلیتائو و براهیم دیاس، بالی که به ندرت فرصت بازی کرد، تنها بازیکنان غیر از دروازهبان هستند که نتوانستند گل بزنند. از جهتی، این برای مهاجمان بد است که هیچ کدام غیر از کریم بنزما نتوانستند بیش از سه گل در لیگ بزنند. دومین گلزن تیم، کاپیتان سرخیو راموس است که شش تا از 10 گلش را از روی نقطه پنالتی زد و بعد از او تونی کروس و کاسمیرو از خط میانی هر کدام چهار گل به ثمر رساندند. اما این اهمیتی ندارد و زیدان همه بازیکنان را به اینکه در گلزنی مشارکت داشته باشند، تشویق میکند.

بنزمای درخشان

تنها مهاجمی که در گلزنی مربی اش را ناامید نکرده، بنزما است که توانسته با ثبات و فرم فوقالعاده اش 21 گل بزند و 8 پاس گل بدهد. اما فراتر از این اعداد، بنزما به خاطر بازی در خدمت تیم همراه با ظرافت و آراستگی اش ارزش دارد. عالوه بر اینکه رهبری خط حمله بر عهده او است، مرتبا به خط میانی می آید تا در توپ گیری و کارهای ترکیبی با همتیمیها مشارکت کند و آنها نیز قدردان توانایی اش برای یافتن فضا و حفظ توپ هستند. بنزما بدون شک از رفتن کریستیانو رونالدو بهره برده و حاال نقطه اتکای تیم در خط حمله است به جای اینکه بیشتر وظیفه خدمت کردن به ستاره پرتغالی را داشته باشد. بعد از رفتن رونالدو به یوونتوس، تعداد گلهای بنزما در این دو فصل بیش از دو برابر شده، در دو فصل آخر حضور رونالدو او روی هم 16 گل زد و در این دو فصل 42 گل زده. بنزما همچنین توانسته بیش از هر بازیکن دیگری غیر از دروازهبان در ترکیب حاضر شود و در کنار کاسمیرو تنها بازیکنی است که در تیم جانشین ندارد.

منبع: BBC

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran