Iran Varzeshi

رضایی: استعداد مربیگریام تباه نشده

- ناصرقراگزل­و

رحمان رضایی یکی از بهترین مدافعان سابق فوتبال ایران که حتی سابقه بازی در سطح اول فوتبال ایتالیا را هم در کارنامهاش دارد در تیم رایکای بابل فصل موفقی را نداشت. و به همین دلیل از این تیم کنار رفت تا برای عالم مربیگری برنامهریزی دیگری داشته باشد. برای جویا شدن از برنامههای مدنظر رحمان رضایی گفتوگویی با او داشتیم.

بـه عنـوان یکـی از بازیکنـان خـوب ایـران، آینـده خوبـی درعالـم مربیگـری هـم برایتـان متصـور بـود امـا ایـن مسـأله برایـت اتفـاق نیفتـاد؟!

سؤال خوبی پرسیدید اما ببینید برای من حضور در تیم رایکا و مربیگری در این تیم به عنوان سومین تجربهام خوب بود. شاید این اواخر نتایج خوبی نگرفتم اما برای بقیه مربیان هم این قاعده در کارشان وجود داشته به شکلی که حتی مربیانًبزرگ هم در سالهای اول مربیگریشان تجربه موفقی حتی در سطح فوتبال اروپا نداشتند اما بعدا در تجربههای بعدی اوضاعشان بهتر شد. برای من هم عدم نتیجهگیری در تیم رایکا ناامیدکنند­ه نبود چون نتیجههای خوب و موفقیت را در کارمربیگری برای خودم میبینم. من قاطعانه به این موضوع اعتقاد دارم که اگر یک مربی به کارش عشق و عالقه داشته باشد و بعضی از مسائل را تحمل کند و نادیده بگیرد حتماً میتواند به یک تیم دیگر برود و اوضاعش را سروسامان دهد.

فکر نمیکنید حضورتان در تیم رایکا و انتخابتان از ابتدا اشتباه بود؟ ما نتایج خوبی در ابتدا با تیم رایکا گرفتیم و حتی زمانی که مقابل تیم مس رفسنجان که بازی سوممان محسوب میشد و خوب نتیجه گرفتیم به مسئوالن تیم رایکا گفتم که نمیتوانم با آن مشکالتی که وجود دارد کار کنم چون در فوتبال باید اوضاع تشکیالتی از هر نظر برای کار یک مربی مناسب باشد و مسئوالن تیم رایکا نمیتوانستن­د آن را مهیا کنند اما قولهایی داده شد و اقداماتی هم شد که من را مجاب کرد، بمانم.

دقیقاً چه مواردی مجابتان کرد که بمانید؟ بعد از دو بازی به من گفتند که مدیریت تغییر میکند و اوضاع با حضور مالکان جدید تغییر کرده و به قول خودمان شرایط خوب میشود اما متأسفانه باز هم دیدیم که از لحاظ کاری و امکاناتی نظیر شرایط زمین و هتل و در هنگام سفرها اوضاع اص ًال مهیا نیست به همین دلیل نمیتوان کار کرد و جدا شدم. فکــر نمیکنیــد بــرای موفــق بــودن و مانــدگاری در مربیگــری فوتبــال ایــران بایــد بــه حاشــیهها و بــه قولــی درگیــر بعضــی از حاشــیهها باشــید کــه مانــدگار شــوید؟ در سـه تیـم مربیگـری کـردم امـا در هـر تیمـی کـه بـودم حتـی بـرای یـک سـاعت هـم کـه شـده تـن بـه مـوارد حاشـیهای نـداده و نخواهـم داد. دوسـت دارم اگـر بـا چنـد جـوان کار میکنـم تجربیاتـم را در اختیـار آنهـا قـرار دهـم و صداقـت و درسـتی در کارم را بـا هیـچ چیـز عـوض نمیکنـم و تـن بـه حاشــیهها نمیدهــم.

حتی اگر تیمی هم به شما ندهند باز هم چارچوبتان را تغییر نمیدهید؟ بله حتی اگر تیمی هم به من ندهند عقاید و چارچوبهای من تغییر نخواهد کرد و من خودم را درگیر حاشیهها و فسادی که در فوتبال ما وجود دارد نخواهم کرد.

با این وجود امیدوارید مربیگری در یک تیم لیگ برتری به شما داده شود؟ عجلهای برای برگشتن ندارم. مربیگری کار سادهای نیست و خدا را شکر من دو سال در لیگ یک مربیگری کردم و در این دو سال اگر مربی کاملی نبودم اما تجربیات خوبی اندوختم و به قولی میدانم چه کار کردهام. االن هم برای مربیگری در یک تیم بزرگ عجلهای ندارم چون دیدم هر مربی عجله کرده فرجام خوبی نداشته است. بـا کنـار رفتـن از رایـکا فکـر نمیکنیـد یکـی از سـرمایههای خـوب فوتبـال ایـران و اسـتعدادش بـه نوعـی از بیـن رفـت و بـه قولـی شـاید مـا یکـی از اسـتعدادها­یمان را سـوزاندیم؟ نه برای من این گونه نیست. اینکه استعدادمان سوزانده و از بین رفته باشد چون یک روزه به این فوتبال نیامدهام که زود هم از نظرها در فوتبال محو شوم .

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran