Iran Varzeshi

خوب اما فعال روی کاغذ!

- محسن آجرلو @mosenajorl­oo

فدراسیون والیبال باالخره آییننامه برگزاری رقابتهای لیگ برتر را منتشر کرد. آییننامهای که البته هنوز یک گام تا تأیید نهایی فاصله دارد و باید در مجمع پیش روی این فدراسیون به رأی گذاشته شود. با این حال بعید به نظر میرسد که تغییرات خاصی طی پروسه تصویب در آن ایجاد شود و به همین خاطر بد نیست قبل از تصویب، به برخی نکات و مصوبههای قابل توجه آن اشاره کنیم. مواردی که البته بخشی از آنها جدید نیست و در ادوار گذشته هم در آییننامه مسابقات وجود داشته اما تأکید دوباره روی آن و صد البته اجرا شدنش خالی از لطف نیست.

حداقل مزد برابر با یک سال حقوق کارگری

فدراسیون والیبال برای رقابتهای پیش روی لیگهای مختلف، حداقل دستمزد تعیین کرده. به این ترتیب که در لیگ برتر مردان باشگاهها نمیتوانند قراردادی را امضا کنند که مبلغ آن از حداقل حقوق یک سال کارگری کمتر باشد. با توجه به ابالغیههای سال ۹۹ وزارت کار و تعیین حداقل حقوق کارگری در حوالی دو میلیون تومان، بازیکنان لیگ برتر والیبالًهم قراردادی کمتر از ۵2 میلیون تومان نخواهند داشت. اتفاقی که البته پیش از این هم یا اصال نمیافتاد و یا در معدود موارد انگشتشمار شاهدش بودیم. مواردی نظیر حضور تیم نوجوانان در لیگ یا شرایط بسیار خاص. با این حال فدراسیون تشخیص داده که بودن این قانون بهتر از نبودنش است و به همین خاطر آن را برای مربیان در لیگ آقایان هم در نظر گرفته است. البته در لیگهای دیگر مانند دسته اول، لیگ برتر زنان و دسته دوم این حداقل دستمزد به ترتیب به اندازه 6 و حتی 3 ماه حداقل حقوق کارگری است!

وثیقه یک میلیاردی

یکی از اتفاقهای خوبی که در این آییننامه گنجانده شده، گرفتن ضمانت یک میلیاردی از تیمهاست. مصوبهای که البته اجرا و در مراحل بعد استفاده از این ضمانت در موارد لزوم میتواند یکی از معضالت بزرگ لیگ والیبال را برطرف کند. مشکل بزرگی به نام تیمهای بدهکار که برخی از آنها به سادگی منحل میشدند و انبوهی بازیکن و مربی بدهکار را بجا میگذاشتند. حاال در صورتی که این مصوبه دقیقاً همانطور که در آییننامه آمده اجرا شود، دیگر شاهد چنین اتفاقهایی نخواهیم بود و بازیکنان با آرامش و اطمینان بیشتری قرارداد خواهند بست. البته که برای تعداد قابل توجهی از تیمها، یک میلیارد وثیقه رقم بسیار پایینی است و شاید دستمزد یکی از بازیکنانش هم نشود. با این حال در صورت اجرای موفقیتآمیز این بند میشود برای سالهای آینده اصالحاتی روی آن انجام داد و به رقم معقولتری رسید و با توجه به بودجه تیم، نسبت مشخصی برای آن قرار داد.

تورم 20 درصدی در والیبال!

یکی از نکات جالب این آییننامه، تبصرهای است که تقریباً در پایان اکثر موارد مالی درج شده و اعالم کرده که مبالغی نظیر ورودیه، درخواست تجدیدنظر ...و هر ساله 20 درصد افزایش پیدا میکند. درصدی که نشان از تورم حاکم بر فدراسیون والیبال است و برای سالهای آینده نیز پیشبینی شده است.

بندهای مفید در صورت اجرا

این آییننامه بندهای دیگری هم دارد که اکثرشان روی کاغذ بسیار خوب و مفید بوده و در صورت اجرای کامل باعث و بانی اتفاقهای بسیار خوبی خواهند بود. به عنوان مثال لزوم تیمداری همه لیگ برتریها در ردههای پایه یکی از بندهایی است که اگرچه توسط بسیاری از باشگاهها اجرا میشود اما برخی هم به آن بیتوجهی کرده و اجازه تکمیل این چرخه را نمیدهند. یا بحث بازیکنان مصدوم که اغلب مورد بیمهری از سوی باشگاهها قرار میگیرند اما در آییننامه آمده که باشگاه موظف است هم در پروسه درمان، او را حمایت کند و هم مبلغ قرارداد را تا پایان به او پرداخت کند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran