Iran Varzeshi

جوانمردی یعنی احترام به قهرمانی پرسپولیس

- محمدقراگزل­و @Mohammadgh­ara04

اسم اشپیتیم آرفی اخیراً با خبر توافق برای حل مشکل مالیاتیاش به صدر اخبار مربوط به این باشگاه برگشت اما واقعیت این است که هنوز این ماجرا حل نشده و داستان تلخی برای این بازیکن به وجودًآورده است. آرفی که فارسی را فوقالعاده شیرین و روان صحبت میکند و حاال دیگر کامال یک ایرانی فارسی زبان شده میگوید با اینکه در ایران زندگی میکند، دوست دارد برای دیدن اعضای خانوادهاش به آلمان برود اما مدتهاست به خاطر این مشکل ممنوعالخرو­ج است. مسأله مالیات و مشکالتی که در این خصوص برایش درست شده البته تنها بخشی از حرفهای اوست. آرفی درباره کرونا، فوتبال، کروناییهای فوتبال ایران، کریهای استقاللیها و آنچه درباره قهرمانیهای پرسپولیس گفته میشود با صراحت لهجه خاصی حرف زده که خواندن این گفتوگو را برایتان جذاب خواهد کرد.

کرونا فوتبال دنیا را تحت تأثیر قرار داده. در اسپانیا و ایتالیا که کرونا وحشتناک بود و انگلیس و آلمان همه جا دارند با وجود کرونا بازی میکنند چون پروتکلها را رعایت میکنند اما در ایران 2 هفته بازیها برگزار شد یکهو همه کرونا گرفتند. این تقصیر کیست؟ چرا در اروپا بازیکنان کرونا نگرفتند. البته آنجا اگر بازیکنی هم مبتال شود محرمانه میماند و مثل اینجا نیست که باشگاهها برای اعالم کروناییهای­شان از هم سبقت بگیرند. نه ببین آنجا اگر لواندوفسکی کرونا بگیرد و دو هفته سر تمرین نیاید تابلوتر از اینجا نیست؟ االن خداوکیلی در انگلیس اگر کوین دبروین یا بازیکنی از منچسترسیتی کرونا بگیرد و سر تمرین نرود تابلو نمیشود؟ چرا فقط در ایران تابلو هست؟ اینها بهانه است. این بازیکنان چطور کرونا گرفتهاند؟ چون در خانه نماندند. دقیقاً نمیگویم اینطوری است یا این خبر حتماً درست است اما شنیدهام استقاللیها در اهواز رفتهاند فالفل خوردهاند یا رفتهاند موهایشان را کوتاه کردهاند. نمیدانم این درست است یا نه اما اگر درست باشد باشگاه چرا بازیکنش را جمع نکرده. نمیخواهم کری بخوانم و بگویند چون بازیکن پرسپولیس بوده این حرف را میزند اما اگر مثًال رفتهاند فالفل خوردهاند خب معلوم است که کرونا میگیرند. برای من خیلی عجیب است. سؤال من این است که چرا وقتی لیگ شروع شد یکهو همه کرونایی شدند؟ مگر قبل از شروع بازیها همه تیمها تست ندادند و منفی بود؟ خب منفی بود که اجازه بازی دادند اما بعد از آن پروتکلها را رعایت نکردند. بازیکن غیر از خانه و تمرین کجا رفته؟

بگذریم. پرسپولیس به سرعت به سمت چهارمین قهرمانی متوالیاش پیش میرود. اگر بخواهیم منطقی حرف بزنیم پرسپولیس نسبت به همه تیمهای لیگ برتری شرایط

بهتری دارد. قبل از شروع بازیها همه میگفتند که این تیم وقتی 10 امتیاز جلوست با شروع دوباره بازیها بعید است این فاصله امتیازی را از دست بدهد و باید خیلی منطقی نگاه کنیم و بیخیال شویم و جام را به پرسپولیس بدهیم چون تنها تیمی است که حقش قهرمانی است چون 10 امتیاز جلو افتاده. باید جام را به پرسپویس میدادند، آن وقت کسی راجع به کرونا حرف نمیزد. همه میماندند خانه و فصل بعد را شروع میکردند.

یعنی تو موافق این بودی؟ ببین ازًلحاظ فوتبالی که نه ولی االن که همه دارند یک حرفهایی میزنند، میگویم آره. مثال آرش برهانی گفته این جام ارزش ندارد. من میخواهم بپرسم چرا قبل از اینکه بازیها شروع شود نگفتید این جام ارزش ندارد و حاال که استقالل در سه بازی نتیجه نگرفته میگویید ارزش ندارد. یک ورزشکار نباید از این حرفها بزند. ظاهراً برخیها دوست دارند در اینستاگرام فالوور بیشتری پیدا کنند و پیش هوادارانشا­ن محبوب شوند که این حرفها را میزنند. من به محبوبیت کاری ندارم و دارم منطقی حرف میزنم. اگر استقالل، سپاهان یا هر تیمی جای پرسپولیس بود حق داشتند حرف بزنند. من میگویم اگر هر تیمی چه استقالل چه پرسپولیس یا هر مربیای مثل قلعه نویی یا مجیدی این اختالف را ایجاد میکردند استحقاق قهرمانی داشتند ولی مشخص بود که وقتی بازیها شروع شود پرسپولیس تیمی نیست که ده امتیاز از دست بدهد.

البته بعضیها دوست دارند قهرمانیهای پرسپولیس را بیارزش کنند. این کری نیست. طرفداران تیمهای دیگر باید یک چیزی را قبول کنند. حاال میگویند من پرسپولیسی هستم که این حرف را میزنم اما آن زمان که استقالل دوبار پشت سر هم قهرمان شد همه میگفتند بارکاهلل حقشان بود اما االن میگویند دولت پرسپولیس را قهرمان میکند؟ اصًال آن موقع که قلعهنویی در سپاهان بود و سه بار قهرمان شدند کسی حرفی زد؟ ورزشکار باید جوانمردی داشته باشد. نگویند تیم حکومتی و دولتی. مگر اینها در زمین بازی میکنند؟ پرسپولیس از نظر بازیکن فرق زیادی با فصل قبلش نداشت اما استقالل هم بازیکن گرفت هم مربی. به قول معروف شما در زمین بازی را میبری نه در اتاق جلسه. جوانمردی این است که وقتی تیمی قهرمان میشود به آن تبریک بگویی، بگویی آفرین که قهرمان شدی. نه حاال پرسپولیس، هر تیمی. آقا باید قبول کنید که این بچهها زحمت کشیدند که قهرمان شدند.

به مسأله کریها اشاره کردی که البته این هم در فضای مجازی خیلی زیادی شده. اینور هم خودمان کم کری نمیخوانیم. بعضی وقتها دیدهام که مثًال سپهر میگوید ما آموزش میدهیم و ... سپهر دوست من است و اگر مشکلی باشد دوستانه میگویم

عرب و انصاریفرد دروغگو بودند و من را به اتاقشان راه نمیدادند. چرا کسی یقه 4 مدیرعامل خرابکار پرسپولیس را نمیگیرد؟ میدانستم مشکل مالیاتم را حل نمیکنند هرگز آن 250 میلیون را نمیبخشیدم

اما میگویم دوست خوبم من این حرفها را قبول ندارم. شما خودت را هم باید جای استقاللیها بگذاری. خدا نکند این داستان یک روزی عکسش اتفاق بیفتد. یعنی اگر اتفاق بیفتد و استقالل چهار بار قهرمان شود چه؟ باید حرفهایشان را گوش کنیم و از کری خواندن دست برداریم. بگوییم حقمان بوده قهرمان بشویم. بگوییم ما بازیاش را که نخریدیم بلکه سه امتیاز را خریدیم. این خودش جواب است و الزم نیست کری بخوانید. یا مثًال میناوند کری میخواند که خوب نیست. امــا اســتقاللی­ها هــم دربــاره جــام قهرمانــی چیزهایــی گفتهانــد کــه اینهــا را مجبــور بــه جوابهــای اینطــوری کــرده. نمیدانم چه کسی بود. یکی از استقاللیها میگفت جام را با اسنپ برایشان بفرستید. درست است طرفداران این دو تیم کری دارند اما باید احترام بگذارید. شما ایرانیها برای همه احترام میگذارید اما برای خودتان نه. وقتی تیمی قهرمان میشود باید بگویی دمت گرم نه اینکه بگویی با اسنپ برایت جام بفرستیم.

از دخترت چه خبر؟ مدتهاست که عکسش را نمیگذاری در صفحه شخصیات؟ دخترم زوئی االن 17 ساله شده و دو سال و نیم است که ندیدمش.

چطور؟ به خاطر مشکل مالیاتی که با پرسپولیس دارم. دو سال و نیم است که میخواهم بروم زوئی و پدر و مادرم را ببینم اما نمیتوانم. متأسفانه باشگاه پول مالیات بازیکنان خارجی را نمیدهد. گفتم این در قراردادمان بوده اما گفتند مالیات هیچ خارجی را نمیدهند. بازیکنان ایرانی قراردادشان تمام میشود و میروند تیم دیگر اما این مالیات گردن من را گرفته. من میخواهم زندگی کنم. من به قوانین اینجا احترام گذاشتم اما االن بدبخت شدهام. من ده سال پیش بازیکن این تیم بودهام و االن به مشکل خوردهام. من پول اضافه نمیخواهم. میگویم به وظیفهتان و آن چیزی که در قرارداد نوشته عمل کنید. این چیزی است که خودشان نوشتهاند. هر مدیری که عوض میشود همین مشکل هست. گرشاسبی رفت، عرب، انصاریفرد و حاال هم که آقای رسولپناه آمده. به هر کدامشان که میگویم من دو سال و نیم است دخترم را ندیدهام، میگویند وای مگر میشود. بله میشود چون هیچکس کمک نمیکند. اما چند روز پیش باشگاه گفت که با تو توافق کرده؟ تازه آقای رسولپناه خیلی دارد کمکم میکند ولی قبلیها هیچ کاری نکردند. انصاریفرد که یک آدم دروغگو بود، عرب هم که ک ًال هیچی. گرشاسبی خوب بود اما دوتا بعد از او آمدند که همه چیز را خراب کردند.

به نظر میرسد مشکل مالیاتیات بدجوری اعصابت را بهم ریخته؟ ً اصالبدبخت شدهام. واقعاً برایم عجیب است که این انسانها چطوری راحت میخوابند؟ االن ما 4 تا مدیرعامل در باشگاه داشتهایم که همه میدانند خرابکاری کردهاند ولی جوابگو نیستند. عجیب است که کسی هم یقهشان را نمیگیرد بگوید این پولها کجا رفته؟ من اگر یک شرکت داشته باشم و پولش را بخورم کسی نمیآید سراغ من؟ صددرصد میآید. االن ما میدانیم چه اتفاقی در این باشگاه افتاده اما نمیدانم چرا یقه اینها را نمیگیرند. االن

ًبخصوص واقعا رسولپناه گناه دارد که در این صندلی نشسته.

که فوتبالی هم نیست و پیچ و خمهای مربوط به حاشیههای فوتبال را نمیشناسد. خب فوتبالی باشد خیلی خوب است اما باالخره بیزینسمن و مدیر است. میداند که چه کار کند اما من حدس میزنم که اص ًال نمیرسد مدیریت کند چون وقتی روی صندلیاش مینشیند روزی ده نفر میآیند و میگویند به فالنی اینقدر پول دادم، من اینقدر طلب دادم، چرا پول دادی و ... او باید همه چیز را جمع و جور کند. کسی هم نمیآید کمکش کند و پولی به او بدهد. رسولپناه لطف داشت و اولین مدیر در این چهار سال بود که همان لحظه اول سعی کرد مشکلم را حل کند اما باز هم باید بیشتر کمک کنند.

تو از پرسپولیس هم مبلغ زیادی طلبکار بودی. در دوره گرشاسبی 500 میلیون گرفتم اما 250 میلیون تومان بخشیدم. اگر میدانستم مشکل مالیاتم را حل نمیکنند اص ًال آن 250 میلیون را نمیبخشیدم.

االن مالیاتت چقدر است که پرداخت نشده؟ آن زمان گفتم اشکال ندارد 250 میلیون را بخشیدم به شرطی که مالیاتم را بدهند. مدیر باشگاه نباید دکور باشد. گناه من چیست؟ مالیات بخشی از قرارداد است. رفتم آلمان و وقتی برگشتم، اقامت کار گرفتم اما دیدم خبری نیست و کاری برای حل مشکلم نکردهاند. مالیاتم از دو سال و نیم قبل 76 میلیون تومان بود اما طی 10 سال 210 میلیون جریمه خورده. از دو سال پیش شروع کردم این کار را انجام بدهم. رفتم اداره مالیات. گفتند اصلش را بدهی جرایمش بخشیده میشود. من دو سال است میجنگم این پول را بگیرم. باشگاه مبلغی پرداخت کرد، بعد من رفتم اداره مالیات گفتند جریمهاش را نمیبخشیم و 22 درصد باید جریمه بدهی. االن دوباره باید مبلغی پرداخت کنم تا مشکلم حل شود.

االن مشکلت چگونه حل میشود؟ ما از لحاظ توافقی مشکلی نداریم اما باشگاه باید کمک کند تا تسویه حسابم را بعد از دو سال بدهند. اداره مالیات میگوید ما باشگاه را نمیشناسیم و باید جریمه را پرداخت کنی. در آن دو سال که من پرسپولیس بودم دو بار قهرمان جام حذفی شدیم اما هر فصل ده درصد از قراردادمان را کم کردند؛ بعد برای پاداش قهرمانیمان گفتند پژو 206 میدهند که به جایش پول دادند. من آن موقع در آلمان بودم اما حتی بعد که برگشتم آن پول را هم ندادند و واقعاً بیمعرفت بودند. درست است که تو به جای فیفا به کمیته انضباطی خودمان شکایت کردی چون قراردادت اینطوری بوده که داور کمیته انضباطی خودمان باشد؟ این از طرف تو اشتباه نبود؟ نه من اول در ایران شکایت کردم و حکم هم گرفتم که من را ً اصالتحویل نمیگرفتند. در اتاق هر مدیرعاملی میرفتم اصًال تحویل نمیگرفت اما وقتی از فیفا رأی گرفتم از هر جایی تماس میگرفتند و میگفتند تو را به خدا اشتباه کردیم ببخشید. برایم چای و شیرینی میآوردند در حالی که قبل از آن اصًال کمکم نمیکردند در حالی که رأی دست من بود و میتوانستم امتیاز کم کنم که تازه شروع کردند پیگیری. من هم گفتمًتماشاگر پرسپولیس چه گناهی کرده و توافق کردم یک بخشی از طلبم را ببخشم. این واقعا ناراحتکنند­ه است که وقتی بازیکنی به مشکل برمیخورد کسی تحویلش نمیگیرد اما بعداً میگویند تو را به خدا ببخش. امیدوارم طوری با بازیکنان رفتار کنند که دیگر چنین مشکالتی را نبینیم.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran