Iran Varzeshi

فیگو: رئال به من خیانت کرد!

-

20 سال پیش بود که لوییس فیگو در انتقالی حیرتانگیز از بارسلونا به رقیب ابدی، یعنی رئالمادرید پیوست. او بخشی از پروژه کهکشانیها بود. این اسطوره پرتغالی پس از بازنشستگی، بسیار فعال بوده و سفیر فوتبال و مؤسسات خیریه بوده است. او همچنین برای یوفا کار کرده است. اما حاال که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، بسیاری از کارهای او متوقف شده، از جمله ایجاد مدارس فوتبال در چین که قرار بود تقریباً001 مربی پرتغالی در آن مشغول به کار شوند. فیگو 74ساله در این میان در گفتوگویی به ماجراهایگذ­شتهپرداخته­است.

سالم لوییس، زندگی چطور پیش میرود؟

خوشبختانه خوب است. کل خانواده ما در مادرید هستند و این وضعیت را تحمل میکنیم. برخی روزها بهتر هستند و برخی نه، اما حالمان خوب است.

چه کسی فکر میکرد ما چنین شرایطی را تجربه کنیم؟

انگار فیلمهای علمیتخیلی است. فکر نمیکنید واقعی باشد، ولیهست.

همین حاال هم برای تو تیترهای زیادی میزنند، چراکه بیستمین سالگرد پیوستنت به مادرید است.

باور کنید همین که زنگ زدید من را به یاد آن روز انداخت. خیلی سال گذشته... آن انتقال، از نظر مبلغ انتقال من، حتی با معیارهایام­روزهممضحکب­ود!

البته امروز با 06میلیون یورو میتوانی یوویچ را بخری.

البته02 سالپیشخیلی­پولبود! آیا آن انتقال باعث شد تاریخ مادرید عوض شود؟

نه خیلی اما نشان داد که مسیر فوتبال اسپانیا دارد تغییر میکند. این اتفاق پیشتر هرگز روی نداده بود. از آن به بعد بود که فوتبال بهعنوان یک صنعت دیده شد.

میتوانست شروع مادرید مدرن باشد. در آن زمان اوضاع فوقالعاده بود و آن همه بازیکن خوب در کنار هم بودیم و البته چندینقهرما­نیهمبهدستآ­وردیم. اولین تماس مادرید با تو چه زمانی بود؟

من در جام ملتهای اروپا بودم و فصل خوبی را هم پشت سر گذاشته بودم. قرار بود در مادرید و در بارسا انتخابات ریاست باشگاه برگزار شود. ایجنت من (ژوزه ویگا) به من زنگ زد و گفت یک باشگاه، فکر کنم التزیو، عالقه دارد مبلغ فسخ قرارداد من را بپردازد و یکی از نامزدهای ریاست رئالمادرید هم به جذب من عالقهدارد. حرفش را جدی گرفتی؟

به حرفش گوش دادم اما خیلی توجه نکردم. پیشنهادها را به هیأتمدیرهب­ارساگزارشد­ادم.آنهاهمخیلی­جدینگرفتند. آیا تا حاال شده از آن تصمیم پشیمان شده باشی؟

نه خیلی، ولی تابستان خیلی سختی بود. فشار زیادی بود، سروصدایفرا­وانیبود،همهچیزمبهم­بود...

راست است که در آخرین لحظه میخواستی انتقال را لغو کنی و به نونیس زنگ زدی و گفتی که اگر بارسا خسارت را پرداخت کند، حاضری بمانی؟

نه، دروغ است. پس از پایان جام ملتها و حتی زمانی که برای تعطیالت به ساردینیا رفتم، هرگز با نونیس صحبت نکردم؛ نه با نونیس و نه با گاسپارت. این دروغ محض است. در واقع برعکسش صحیح است. قرار بود در بارسا انتخابات برگزار شود. گاسپارت یک خبرنگار مشهور روزنامه اسپورت را به ساردینیا فرستاد تا یک نامه امضاشده را به دست من برساند. در آن نامه آمده بود که بارسا حاضر است همان دستمزدی که رئال میدهد را بپردازد تا من بمانم و هر خسارتی که الزم است را هم میدهد. از این قسمت ماجرا هرگز خبر نداشتیم!

من به گاسپارت اعتماد نداشتم. هرگز هم به او اعتماد نخواهم کرد!

چرا بارسا را ترک کردی؟

وقتی در جایی هستی و برای کارت ارزش قائل نیستند و به آنها این را میگویی و به نظر میرسد که آنها دارند با تو سرسختی میکنند... اوضاع جدی و جدیتر شد تا اینکه سرانجام تصمیم

خودم را گرفتم و آن اتفاق افتاد. اولینبار چه زمانی با فلورنتینوپ­رس صحبت کردی؟

اولینبار او را در دفتر وکیلم در لیسبون دیدم و پس از تعطیالتم در ساردینیا با هم مالقات کردیم. او در آن هنگام رئیس باشگاه رئال شده بود. بیتردید قرار بود به رئال بروم. او چه گفت؟

تا زمانی که قرارداد را امضا نکرده بودم، حس راحتی نداشت. تا آن زمان مطمئن نبود که من به مادرید میروم. او گفت که من به یکی از بهترین باشگاههای دنیا میآیم و قرار است قهرمانی به دست بیاورم و اعتبار باالیی کسب کنم. او تالش میکرد من را متقاعدکند.

مگر اینطور نبود که اگر قرارداد را امضا نمیکردی، مجبور میشدی میلیونها یورو جریمه بدهی؟

نه، نه... من هیچ تعهدی را امضا نکرده بودم. کسی که آن تعهد را امضا کرده بود نماینده من بود. من بهصورت شفاهی گفته بودم او نماینده من است، نه کتبی. من هیچ تعهدی از نظر قرارداد نداشتم. هیچ چیزی بین من و نمایندهام امضا نشده بود؛ ما فقط بر اساس اعتماد و دوستی به پیش رفته بودیم. آیا وقتی از مادرید رفتی، از دست فلورنتینو ناراحت

حقیقتاین بودی؟است که او با من خیلی خوب رفتار نکرد. آن موقع من را خیلی عصبانی کرد. من همیشه با او رک بودم. میکنیبهتوخ­یانتشده،خیلیخوشحال­نخواهیشد.وقتی حس

به نمیدانم...نظرتهیچچرا­او با ایدهایتوند­ارم.رفتار او شاید فکر نامنصفانها­یمیکردکه داشت؟من دیگر به پروژهاش عالقه ندارم. اگر باشی،جایگزینتمی­کنند.با استراتژی رئیس همخوانی نداشته

چرا حس کردی به تو خیانت شده؟

چون اوضاع مشخص نبود. یک سال از قرارداد من باقی مانده بود و سه ماه پیش از پایان فصل، من را دیگر در ترکیب اصلی بازی نمیدادند؛ دقیقاً هفته پیش از بازی مادریدبارس­ا. از آن هنگام بود که اوضاعم عوض شد. آیا فلورنتینو به تو پیشنهاد داده مانند هیرو یا رائول به رئال برگردی؟

بله، حدود یک سال پیش با من تماس گرفت اما من بهدلیل پستیکهدریو­فاداشتمنمی­توانستمبهپ­روژهاوبپیو­ندم.

آیا حاضری در دوران ریاست فلورنتینو به رئال برگردی؟

خب، نمیتوان گفت بله یا خیر. گذشته مشخص است، میدانم که اوضاع چطور است اما من حاضر نیستم به هر قیمتی به رئال برگردم. آیا حضور در رختکن کهکشانیها سخت بود؟

فکر نمیکنم. هرکسی نقش و جایگاه خود را میشناخت. ما همینامروزر­ابطهخیلیخو­بیباهمداری­م. آیا با هم در تماس تلفنی هستید؟

هرکس زندگی خود را دارد اما بله... ما به هم زنگ میزنیم. دیوید،هیرو،رائول،رونالدو...

ماجرای اینکه زیدان به دفتر پرس رفت و گفت فیگو به او پاس نمیدهد چیست؟

به نظرم آن ماجرا را رسانهها ساختند اما برای اینکه شک و تردیدی نماند، مینیانو، از مربیان تیم در آن هنگام یک روز با ما صحبت کرد و آمار را نشان داد: «در بازی آخر، شما دو نفر بسیار بیش از هر دو نفر دیگری به هم پاس دادهاید.» این حرفهایی که زده میشد چرند بود. این روزها از تماشای بازی چه تیمی لذت میبری؟

لیورپول را واقعاً دوست دارم. همچنین مادرید هنگامی که پیروز میشود، چون تیم منسجمی است. بارسا هم زمانی که با سبک خاصش بازی میکند. اما در کل، تیمی را ترجیح میدهم که تهاجمیباشد­وزیبابازیک­ند. حاال چه انتظاری میتوان از مسی داشت؟

او پدیده است! این را هر سال دارد اثبات میکند. مهمترین چیز برای بازیکنی در سطح او این است که انگیزهاش را حفظ کند و حس کند که داخل و خارج میدان از او حمایت میشود؛ یعنی حس کند یک تیم قوی پشتش است. آیا روزی میآید که تو را کنار زمین ببینیم؟

بله، اما فقط برای اینکه بازیها را تماشا کنم و لذت ببرم!

منبع: AS

وضعیت مثل فیلمهای علمی-تخیلی است. فکر نمیکنید واقعی باشد، ولی هست

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran