Iran Varzeshi

عطایی: فرهنگ حمایت از مربی ایرانی را نداریم!

- محسن آجرلو @mosenajorl­oo

تیمهای والیبال هفتههای پایانی آمادهسازی خود را برای حضور در لیگ برتر پشت سر میگذارند. تیمهایی که برخی حدود دو ماهی میشود تمرینات خود را آغاز کردهاند و حاال قرار است با برگزاری چند تورنمنت چهارجانبه، خودشان را به سقف آمادگی ممکن برسانند. تیم هراز آمل هم یکی از همین تیمهاست که خیلی زود تمریناتش را آغاز کرد و حاال با برگزاری تورنمنتچها­رجانبهبهدن­بالرسیدنبه­شرایطمسابق­هاست. سرمربیگرین­مایندهآملا­ینبارهمبهب­هروزعطاییر­سیدهتاپساز­انصرافکاله­بازهماینشه­ر والیبالینم­ایندهایدرل­یگداشتهباش­د.بههمینبهان­هگفتوگوییب­ابهروزعطای­یانجامدادی­م. گفتوگویی که از هراز آغاز شد و رفته رفته به لیگ، انصراف کاله و البته حرف و حدیثهایی درباره حضورشدرتیم­ملیرسید. سرمربی تیم هراز آمل ابتدا درباره شرایط تیمش در فاصله سه هفته تا آغاز لیگ برتر گفت: «مشغول تمرین هستیم و به هر شکل ممکن خودمان را با این شرایط سازگار کردهایم. رعایت مسائل بهداشتی و پروتکلها نیاز به دقت و پیگیری دارد که خوشبختانه در مجموعه ما انجام میشود. بعد از حدود دوماه تمرین (که البته وقفههایی به خاطر شیوع کرونا و وضعیت قرمز در آمل داشتیم) قرار است تورنمنت چهارجانبها­ی در آمل برگزار کنیم تا قبل از آغاز لیگ به شرایط مسابقهنزدی­کترشویم.» او ادامه داد: «قطعاً شرایطمان آماده انجام مسابقات نیست اما مجبوریم با این مسابقات دوستانهخود­مانرابرسان­یموشرایطبه­تریدرآستان­هآغازرقابت­هاایجادکنی­م.»

خوشحالم پرچم والیبال آمل زمین نیفتاد

پس از انصراف باشگاه کاله از تیمداری در والیبال، تیم هراز آمل امتیاز این تیم را در اختیار گرفت و با همان نفرات به لیگ برتر آمد. اتفاق خوبی که نبود کاله را به مراتب سادهتر کرد. عطایی در این باره نیز گفت: «پس از اینکه مدیران کاله به طور مستقیم به خود من اعالم کردند که دیگر در لیگ نخواهند بود، صحبتهایی برای حضور تیم هراز مطرح شد و در نهایت با اعتمادی که به کادرفنی وجود داشت، این حمایت صورت گرفت. حاال تنها تیم مدیریتی عوض شده و کادر فنی و حتی بازیکنان تغییر چندانی نسبت به گذشته نداشتهاند. همچنان تمرکز اصلیمان بر روی بازیکنان بومی است. به هر ترتیب خوشحالم که پرچم والیبال آمل که این همه سال به وسیله کاله به اهتزاز درآمده بود، روی زمین نماند و همچنانبرفر­ازخواهدبود.»

خاطرات خوش 13 ساله

بهروز عطایی با کاله به عنوان مربی مطرح شد و همواره تا زمانی که کاله در والیبال ایران بود، هدایتش بر عهده این مربی باقی ماند: «کاله از سال 87 به والیبال آمد و حدود 13 سال در این رشته بود. در تمام این سالها هم همیشه سرمربیاش من بودم و خاطرت بسیار خوبی با این تیم داشتم. همواره هم تعامل خوبی بینمان وجود داشت و در نهایتهمتصم­یممدیرانبو­دکهفع ًالدروالیبا­لنباشند.»

فرهنگ حمایت از مربی ایرانی را نداریم

آخریندورها­یکهیکمربیا­یرانیروینی­مکتتیمملیو­الیبالنشست،بیشاز01 سالپیش بود. جایی که حسین معدنی سرمربی بود و بهروز عطایی دستیار اول. عطایی که حاال یک بار دیگر یکی از گزینههای اصلی هدایت تیم ملی والیبال به حساب میآید، به شرایط آن روزها و فشارهایی که روی کادر فنی تیم ملی بود نیز اشاره کرد: «با خودمان که تعارف نداریم. ما

فرهنگ حمایت و پشتیبانی از مربی ایرانی را در کشورمان نداریم. خیلی واضح بگویم که تنها فشار بود و فشار بسیار زیادی هم روی ما وارد میشد.»

تخریب رفقا

عطایی ادامه داد: «پس از فوت حسین معدنی، خیلیها دم از رفاقت با حسین و فضائل اخالقی او میزدند اما با مدرک میتوانم ثابت کنم که همانها بدترین تخریبها را علیه او انجام میدادند. کافی بود کوچکترین اشتباهی از سوی ما به عنوان مربی ایرانی انجام شود تا بدترین تخریبهاعلی­همانصورتبگ­یرد.»

از شاهینطبع تا جان اسپرو

سرمربی تیم ملی جوانان در ادامه صحبتهایش یک نمونه دیگر از ایران و در مقابل نمونهای از کشورهای خارجی مطرح کرد که دقیقاً بر خالف ایران رفتار میکنند: «این ماجرای نبود حمایت ازمربیانای­رانیتنهابه­والیبالبرن­میگرددودرس­ایررشتههاه­مشاهدشهستی­م.بههمینخاطر استکهمیگوی­مفرهنگشران­داریم.همینحاالبب­ینیدچطوردر­بسکتبالمهر­انشاهینطبع­را تخریب میکنند. او یکی از برجستهترین مربیان بسکتبال ایران است و تیم را هم به المپیک برده اما فقط زوایای سخت و منفی کارش دیده میشود و همواره مورد تخریب قرار میگیرد.» او در ادامه گفت: «حاال بیایید یک مربی مانند جان اسپرو را ببینید که به عنوان یک آمریکایی سالهاست هدایت تیم ملی کشورش را بر عهده دارد. ببینید در 7–8 سال گذشته به عنوان سرمربی کشوری که تیمش همواره جزو مدعیان به حساب میآید، چه عنوان مهمی در دنیا گرفته؟ میبینیم که هیچ مدال و جام مهمی نیاورده اما همواره حمایت میشود و بر سر کارش

مانده. قطعاًاگر در ایران بود شرایط دیگری برایش رقم میخورد.»

باید بدانیم مربیان خارجی هرچقدر بزرگ و باکیفیت هم که باشند، مستخدم ما هستند؛ آنها توسط ما استخدام شدهاند و نباید طوری رفتار کنند که انگار رئیس ما هستند

سرباز هستم و موظف!

مربیسابقتی­مبزرگساالن­دربارهقبول­یاردپیشنها­دهدایتتیمم­لی با همین شرایطی که به آن اشاره کرد نیز گفت: «این شرایط وجود دارد اما اگر به من پیشنهاد بدهند موظف هستم به قبول آن. درست مانند سربازی که قبول میکند به میدان حنگ برود آن هم در شرایطی که میداند اگر هم کشته نشود آسیب خواهد دید. در این کشور روی ما و امثال ما سرمایهگذار­ی شده و باالخره یک روزی باید به کار گرفته شویم و تواناییهای خودمان را نشان بدهیم. با این حال میدانم که اگر تیم ایران با مربی ایرانی در المپیک به همان عنوان پنجمی هم برسدموردتخ­ریبقرارخوا­هدگرفت.»

مربی خارجی مستخدم ماست

سؤال پایانی از بهروز عطایی هم درباره بحث داغ این روزهای فوتبال و غرامت سنگینی بود که باید به ویلیموتس پرداخت شود. رقمی که مقایسه آن با دستمزد مربیان ایرانی خندهدار است: «درباره دستمزدها به مربیان ایرانی در والیبال یک ضعف ساختاری بزرگ وجود دارد که هیچوقت هم ترمیم نشده. با این حال دغدغه همیشگی من در داستانهایی مانند ویلموتس و سایر مربیان خارجی، نحوه برخورد و تعامل با آنهاست. اینکه بدانیم مربیان خارجی هرچقدر بزرگ و باکیفیت هم که باشند، مستخدم ما هستند؛ آنها توسط ما استخدام شدهاند و نباید طوری رفتار کنند که انگار رئیس ما هستند. متأسفانه در کشور ما دقیقاً برعکس این ماجرا حاکم است و شخصی مانند کیروش هرطور که دلش میخواهد با مردم، مسئولین و رسانهها برخورد میکند. حاال هم که در داستان ویلموتس این مسائل عجیب پیش آمده و این ضربه اقتصادی و حتی سیاسی اجتماعی را به ما وارد کرده است. به نظرم این نگاه و فرهنگ زیبنده نیست و باید برای اصالح آن تالش کنیم. پرونده ویلموتس هم باید خیلی خوب بررسی شود تا ایرادهای اصلیومهمای­نقراردادعج­یبمشخصشود.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran