Iran Varzeshi

الدحیل باید از پرسپولیس بترسد

- ناصرقراگزل­و

مجتبی محرمی بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی از خریدهای پرسپولیس و سرمربی این تیم دفاع کرده و توان فنی آنها را در حد قابل قبولی میداند. محرمی در ادامه صعود پرسپولیس را از گروهش قطعی میداند و معتقد است این تیم در بازیهای آیندهاش هم حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

پرسپولیس باز هم موفق شد تیم التعاون را مانند بازی رفت با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. برد، برد است چه یک - هیچ چه دو بر صفر چه نیم صفر! منظور و هدف برد است که خوشبختانه پرسپولیس هم به این مهم رسید و برد و سه امتیاز که هدف اصلی تیم بود را به دست آورد و به خواستهاش هم رسید. پرسپولیس به دلیل شرایطی که در جدول دارد باید حریفانش را شکست دهد که خوشبختانه به این خواسته رسید و موفق شد تیم عربستانی را شکست دهد و خدا را شکر که به صدر جدول هم رسید جایی که البته انتطار دیگری هم جز آن از قهرمان ایران نمیرفت. نکته مهم هم این است که پرسپولیس با تیم جدیدش که تلفیقی از بازیکنان جدید و قدیم است پیروز میشود البته آقا یحیی کمی نگران هماهنگی تیمش بود که البته طبیعی هم بود و حاال شاهدیم که این دغدغه هم کمتر شده است.

اما هنوز بعضی از کارشناسان از برخی خریدهای پرسپولیس انتقاد میکنند! من اصًا این را قبول ندارم که بازیکنان جدید پرسپولیس را بیکیفیت یا کمکیفیت میدانند. بازیکنان جدید حتماً کیفیت الزم را داشتند که به پرسپولیس آمدند و نظر مربی را هم جلب کردند و به نظرم اص ًا یحیی در جذب آنها بیگدار به آب نزده است ضمن اینکه حتماً هر بازیکنی برای نشان دادن تواناییهای خودش نیاز دارد که بیشتر بازی کند تا در تیم جا بیفتد و خودش را بیشتر ثابت کند در حالی که بازیکنان جدید فقط دو بازی رسمی انجام دادهاند و این نکته میطلبد که آنها بازیهای بیشتری بازی کنند و خودشان را بیشتر نشان دهند و تواناییهای­شان را بیشتر به اثبات برسانند.

یعنی نظریه بعضی از منتقدان که معتقدند سرمربی از روی ناچاری بعضی خریدها را داشته رد میکنید؟ هر مربی سلیقه خاص خودش را دارد و یحیی هم بر اساس تفکرات و تاکتیک خودش نفراتش را جذب کرده است و بازیکن به خدمت گرفته است. بازیکنان جدید پرسپولیس هم مانند بقیه بازیکنان کیفیت خوبی دارند و حتماً میتوانند از نام بزرگ پرسپولیس دفاع کنند و بیشتر و بیشتر تواناییهای خودشان را نشان دهند چه بسا که دیدیم در همین دو بازی هم موفق شدند خیلی خوب بازی کنند و تأثیرگذار ظاهر شوند. ما هم سال اول در پرسپولیس کیفیت خیلی باالیی نداشتیم اما زمان که گذشت موفق شدیم بیشتر در قالب کار تیمی جا بیفتیم و خودمان را نشان دهیم و به قولی بعد از چند ماه بچهها چشمبسته همدیگر را پیدا میکردند. به طور مثال محسن عاشوری که طراح اصلی تیم ما بود میدانست که بازیکنان تهاجمی ما مانند ناصر محمدخانی یا فرشاد پیوس یا مرتضی کرمانی چگونه حرکت میکنند و کجاها باید آنها را صاحب توپ کرد. از همین رو تیم ما با هماهنگی باال کیفیت خوبی از خودش نشان میداد و بیشترین برد و موفقیت را کسب میکرد.

اما آن نسل به نظر بعضیها توانایی فنی زیادی داشتند و به نوعی ژن خوب بودند!

نه ببینید بازیکنی که از بین این همه بازیکن در کشور ما به لیگ برتر میآید و بازی میکند توانایی قابل قبولی دارد به همین دلیل ما نمیتوانیم توانایی فنی چنین بازیکنانی را نایدیده بگیریم به همین دلیل باید به بازیکنان جدید احترام و روحیه بدهیم و اجازه بدهیم آنها کارشان را انجام دهند و با بقیه تیم خوب هماهنگ شوند. نباید مرتب دنبال انتقاد و عیبجویی باشیم از همین رو هم بود که گفتم خریدهای جدید همگی خوب هستند. گلمحمدی در دو بازی اخیرش تغییراتی در ارنجش به وجود آورد کاری که در زمان برانکو اص ًال چنین موضوعی وجود نداشت. سیستم چرخشی روشی است که در تمام دنیا به کار گرفته میشود به همین دلیل هم سرمربی پرسپولیس در امری حرفهای و به دلیل فشردگی مسابقات از این سیستم استفاده میکند و من هم هیچ ایرادی در سیستم چرخشی نمیبینم ضمن اینکه شما اگر بازیهای اروپایی را خوب ببینید شاهد خواهید بود که تیمی مانند بایرن مونیخ در بازی جمعه شبش که هشت گل هم به حریف زد یک بازیکن 17-16 ساله را به زمین میآورد به همین دلیل هم هست که میگویم سیستم چرخشی و تعویضهای زیاد در تمامی تیمها خصوصاً تیمهای بزرگ دنیا هم وجود دارد.

کدام بازیکن جدید بیشتر نظر شما را به لحاظ فنی جلب کرده؟ همه بازیکنان جدید خوب بودند و نهایت تاششان را هم انجام دادهاند به همین دلیل من از پتانسیل همه بازیکنان جدید رضایت دارم و نمیتوانم از یک بازیکن خاص در این مورد حرف بزنم.

الدحیل که در بازی رفت پرسپولیس را شکست داد در بازی بعدی نمیتواند مشکلساز شود؟ پرسپولیس قهرمان چهار دوره اخیر لیگ ایران است به همین دلیل الدحیل باید از پرسپولس بترسد. پرسپولیس از نظر روحی و فنی در شرایط خوبی قرار دارد و به نظرم یحیی میتواند با تیم خوب و با روحیهای که در اختیار دارد از سد الدحیل و شارجه هم بگذرد و صعودش را قطعی کند.

بازیکنان جدید توانستهاند جای خالی ستارههایی مانند ترابی و علیپور و بیرانوند را پر کنند؟ فوتبال یک بازی گروهی است و کشتی نیست که یک نفر با خصوصیات انفرادی بتواند حریفش را شکست دهد. پرسپولیس هم تیمی از مجموعه بازیکنان خوب است و به فرد متکی نیست بنابراین با کار تیمی خوب و هماهنگتر شدن بازیکنان جدید از نظر بازیکن مشکلی ندارد. بزرگان پرسپولیس نظیر عابدزاده و ... هم در ابتدای ورود خیلی خوب نبودند و با گذشت زمان موفق شدند خودشان را بیشتر نشان دهند. الدحیل رامین را دارد ما هم بازیکنانی مانند شجاع و سید و بقیه بازیکنان خوب را داریم که قادرند به وقتش بهترین کارآیی را در تیم داشته باشند.

آقا مجتبی تیم زمان خودتان را بهتر میدانید یا تیم فعلی که چند قهرمانی داشته؟ مقایسه نسلهای مختلف با یکدیگر اصًا کار درستی نیست. پرسپولیس از زمان جام تخت جمشید بازیکنان بزرگی داشته و تا همین امسال که بازیکنان جدید را به خدمت گرفته همگی جزو بهترین بازیکنان ایران بودند بازیکنانی که بیشترین قهرمانی را در ایران در جامهای مختلف کسب کردهاند و با کسب بیشترین قهرمانی، بیشترین طرفدار و محبوبیت را هم به خودشان اختصاص دادهاند.

در خصوص دفاع چپ فعلی پرسپولیس پستی که خودتان سالها در آن بازی کردید چه نظری دارید؟ سعید آقایی بازیکن خوبی است که در پرسپولیس هم جواب داده و دیدیم که در بازی دومش مقابل التعاون بهتر از بازی اولش بازی کرد و با کمتر شدن استرس و هماهنگیاش خیلی بهتر توانایی خودش را نشان خواهد داد.

فکر میکنید سرخپوشان میتوانند از گروهشان صعود کنند؟ پرسپولیس صددرصد از گروهش صعود میکند و من به تیم فعلی و توانایی کادر فنی و بازیکنان خیلی خوشبینم و معتقدم الدحیل و الشارجه هم مانند التعاون حریف پرسپولس نمیشوند.

خیلی خوب نبودند و با گذشت زمان موفق شدند خودشان را بیشتر نشان دهند

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran