Iran Varzeshi

یک خوشبختی بزرگ در پرسپولیس

- وصال روحاني

میاد سرلک هافبک فصل گذشته شهرخودرو که اینک لباس پرسپولیس را بر تن دارد، تطابقی سریعتر از انتظار با سایر نفرات این تیم داشته و در خط میانی این تیم خوب کارکرده است. اهمیت درخشش سریع وی زمانی بیشتر مشخص میشود که در نظر بگیریم اولین بازیهای رسمی او با سرخهای تهرانی نه در جای معمولی و نه حتی در لیگهای داخلی بلکه در جام باشگاههای آسیا انجام شده که در آن کار، بسیار دشوار و هر مسابقهای پر مسئولیت و رقابتها بسیار حاد و نزدیک است. درخشش در مسابقاتی از این دست در درجه اول منوط و وابسته به داشتن تجربهای فراوان و عالی است و بدون این عنصر ک ًا نمیتوان در مسابقاتی قارهای و یک دوره رقابت بینالمللی رسمی درخشید و فقط چنین تجربهای میتواند تطابق با یاران جدید را در چنان میدانهای سختی در کوتاهترین زمان ممکن میسر سازد و میاد سرلک چنین دستاوردی داشته و به هر طریق به سطحی از انطباق و بازیخوانی و حرکت براساس آن رسیده که توانسته در کوتاهترین زمان به بازیکنی تأثیرگذار در پرسپولیس تبدیل شود.

این موازیکاری نبود

شناخت قبلی که یحیی گلمحمدی از سرلک داشت و کار کردن با او در شهرخودرو در زمان هدایت تقریباً دو ساله این تیم در مشهد، این مربی را مجاب کرد که برای فصل تازه در پی او باشد و وی را به تهران بیاورد و نتیجه چنان رویکردی اینک پیش روی ما است. پرسپولیس باشگاه خوشبختی بوده زیرا برای پست هافبک وسط دفاعی و محوری بازیکنان با تجربه و کارسازی مثل کمال کامیابینیا و احمد نوراللهی را هم در اختیار داشت و تا قبل از خارج شدن نسبی محسن ربیعخواه از محاسبات گلمحمدی (البته او هنوز عضو رسمی پرسپولیس است) وی نیز گزینهای حی و حاضر برای این پست بود و در روزهای فارغ از مصدومیت توانایی بازی در پستهای دیگر و منجمله دفاع چپ و دفاع وسط را هم از خود بروز داده بود. شاید در نگاه اول جذب سرلک نوعی موازیکاری و استخدام فردی بوده باشد که پرسپولیس مشابه او و حتی افرادی بهتر از وی را در خدمت داشته است اما با توجه به تعدد دیدارهای پرسپولیس در هر فصل و حضورش در سه جام و احتمال مصدوم و سهاخطاره شدن هافبکهای وسط که همیشه در معرض شدیدترین چالشها قرار دارند، برای این خط هر چه بازیکن بیشتر بگیرید، باز هم کم خواهد بود و همیشه یکی دو نفری در این پست محروماند یا میلنگند و به معالجه و استراحت و تجدید قوا نیاز دارند زیرا منطقهای است که در آن بیشترین درگیریها روی میدهد و هیچکس در امنیت نیست و اصوالً طبیعت و الزام و نیاز درجه اول بازی در این منطقه درگیر شدن است و نمیتوان از چنین چیزی پای پس کشید و محافظهکاری را پیشه کرد و این لزوماً با طبیعت بازی در مرکز خط میانی در تعارض و تضاد است.

برآورد صحیح هرچه باشد، پرسپولیس حاال در پست هافبک وسط گزینههایی بیشتر از گذشته در اختیار دارد و دیگر دست و دلش با هر مصدومیت تازهای که پیش میآید، نمیلرزد و حتی اگر کامیابینیا و نوراللهی همزمان مصدوم یا محروم شوند، بازیکنانی هستند که در آن وسط بازی را مدیریت کنند و جورکش آنها شوند. این یک ثروت بزرگ و موهبت خاص است که نصیب پرسپولیس شده و فقط به تیمهایی روی میآورد که در انتخاب نفرات جدیدشان نهایت دقت و ریزبینی را بهکار گیرند و خوب و وسیع روی این مقوله کار کنند و از هیچ نکتهای غفلت نورزند. در این میان همت شخصی و میزان عاقه بازیکنان جدید هم شرط است زیرا تا آن خود باوری الزم را نداشته باشند و از هر جهت جانفشانی نکنند، تطابقهای سریعی از این دست برای هیچ بازیکنی در تیم جدیدش شکل نمیگیرد، حتی اگر آن بازیکن به لحاظ کاس و فن به سطح رونالدو و مسی برسد.

سایر مردان «بالنسبه سریع»

سایر نفرات جدید پرسپولیس نیز کم و بیش انطباقهای بالنسبه سریعی با این تیم در صحنه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا داشتهاند آن هم در حالی که در ایام «پیشفصل» و قبل از سفر قرمزها به قطر محل برگزاری لیگ قهرمانان آسیا فقط یک بازی تدارکاتی برای آنها در تهران میسر و برگزار شده بود که مقابل شهرخودرو و نتیجه هم0-1 به سود تیم مشهدی شده بود. آرمان رمضانی، احسان پهلوان، حامد لک، سعید آقایی، علی شجاعی و عیسی آلکثیر سایر تازهواردها­ی پرسپولیس بودهاند که صرفنظر از شجاعی سایرین کم و بیش و زیاد یا کم در قطر مورد استفاده قرار گرفته و هر یک درجاتی از آمادگی و تطابق را در بازیهای خود کنار یاران جدیدشان بهنمایش گذاشتهاند. شاید پهلوان هنوز همان پهلوانی نشده باشد که سه چهار سال پیش در ذوبآهن رؤیت شده بود و او اصوالً در اصفهان طی دو فصل گذشته هم فرم سالهای قبلیاش را تکرار نکرده بود و سعید آقایی هم در دیدار اول پرسپولیس مقابل التعاون عربستان در نیمه نخست بسیار ضعیف کار کرد اما او نیز در دیدار دوم مسلطتر ظاهر شد و البته حامد لک با نمایش استثناییاش در نیمه اول دیدار نخست با التعاون از دالیل اصلی کسب پیروزی در آن مسابقه تلقی شد.

کار روی زمین نمیماند حاال کمال و نوراللهی «دست تنها» نیستند

این یک ثروت بزرگ و موهبت خاص است که نصیب پرسپولیس شده و فقط به تیمهایی روی میآورد که در انتخاب نفرات جدیدشان نهایت دقت و ریزبینی را بهکار گیرند

همه این نفرات به وقت بیشتر برای هماهنگتر شدن نیاز دارند و باید دست آنها را باز گذاشت و فرصتهای زیادی را برایشان قائل شد اما حاال که پرسپولیس به خاطر پرداخت نکردن دیون کان خود به برانکو ایوانکوویچ و یکی دو نفر دیگر از حق خرید نفرات تازه بینصیب شده، حضور این بازیکنان که همگی بهسرعت در زمان پنجرههای باز نقل و انتقاالتی جذب قرمزها شدند، مایه دلگرمی و اسباب اطمینان خاطر است و به سران پرسپولیس این امید و نوید را میدهد که اگر چه امثال بیرانوند، ترابی و علیپور بار سفر بستند و به تیمهای خارجی پیوستند، نفرات تازهای به اردوگاه سرخ آمده و در بازی تیم مشارکت مؤثر یافتهاند و طوری عمل کردهاند که گلمحمدی و دستیارانش مطمئن شدهاند بهرغم کیفیت باالی کار سفر کردهها کار روی زمین نمیماند و همیشه کسی و کسانی هستند که بازی را برای پرسپولیس درآوردند. اگر هم روزی بعضی ناکامیها از راه برسد، ترکیب تازه واردها و نفرات قدیمی براساس مشاهداتمان در قطر چیزی است که میتواند روی آن حساب کرد و براساس آن سریعاً به جادههای موفقیت بازگشت و چشم به آیندهای روشنتر دوخت.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran