Iran Varzeshi

9 روز قهر؛ راهحلی وجود دارد؟

داستان استقالل و مهدی قایدی پیچیده شد

- یادداشت علی مغانی

قهر مهدی قایدی از استقالل، 9 روزه شد. در فوتبالی که همه مناسباتش شفاف باشد، قهر و دلخوری بازیکنان با بهانههای مضحکی مثل سرماخوردگی رفع و رجوع نمیشود اما در فوتبال ایران اصل بر «الپوشانی» است. به محض وقوع هر بحران، ابتدا شایعات تکذیب میشود، بعد از آن توجیههای کودکانهای مثل سرماخوردگی مطرح میشود و وقتی بعد از چند روز بهانهها بیاثر میشوند، تازه نوبت به تأیید زمزمههایی است که از ابتدا مطرح بوده: «مهدی قایدی از رقم ناچیز قراردادش در مقایسه با سایر بازیکنان تیم دلخور است.»

آنچه درباره قایدی و استقالل به وجود آمده، متعلق به «نیمه تاریک فوتبال» است. از آن مسائلی که معموالً در رسانهها مطرح نمیشود اما زیر پوست تیمها و در رگهای رختکن در جریان است. بازیکنی که مؤثر و محبوب است و تیم روی کاکل او میچرخد، خواهان دستمزد بیشتری است. مدیرعامل استقالل با اظهار تأسف از افزایش نامتعارف رقم قرارداد برخی از بازیکنان، معتقد است: «در دوره قبلی قرارداد مهدی قایدی به طرز قابل مالحظهای افزایش پیدا کرده بود.» به نظر میرسد احمد مددی دروغ نمیگوید! گفته میشود قرارداد ستاره شماره 10 استقالل از 850 میلیون تومان به محدوده 1/5 تا 2 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده اما در تیمی که بعضی بازیکنان به مراتب کم اثرتر، قراردادهای 6 میلیاردی بستهاند، رقم 2 میلیارد برای قایدی دلانگیز و جذاب نیست. این یک وضعیت پیچیده است که برای مقابله با آن، ظاهراً راهحل کم هزینهای در دسترس نیست. از یکسو مهدی قایدی مهمترین استعداد حال حاضر استقالل است و نمیشود رفتاری مشابه با سجاد آقایی با او داشت. از سوی دیگر، مؤثرترین عنصر هجومی تیم در یک سال و نیم گذشته، حاضر نیست بدون اصالح قرارداد و افزایش دستمزد، به تمرینات بازگردد. ظاهراً نهادهای نظارتی، مدیران باشگاه را از تکرار اتفاقی که در آغاز فصل تحت عنوان «اصالح قرارداد» افتاده، منع کردهاند و دو مرحله مذاکرات احمد مددی با مدیر برنامههای قایدی هم بینتیجه به پایان رسیده. ماجرا وقتی پیچیدهتر میشود که بدانیم مهدی ناراضی تا سال 1402 با استقالل قرارداد دارد اما گفته میشود بندی در قرارداد او وجود دارد که به او اجازه میدهد در همین نیم فصل، تیم را ترک کند. موضوع قابل تأمل اینکه در ماجرای قهر مهدی قایدی از استقالل، قاعدتاً میبایست برآیند نظرات هواداری همسو با باشگاه و در موضعی نقادانه نسبت به مهدی قایدی باشد چرا که این بازیکن است که به شکلی خودخواسته از حضور در تمرینات امتناع میکند اما به شکل شگفتانگیزی، بدنه هواداران از دلخوری قایدی حمایت میکنند و معتقدند او باید دستمزد بیشتری دریافت کند.

مهدی قایدی از آغاز لیگ نوزدهم که تولدی دوباره داشت تا امروز، با گلها و پاس گلهایش بیشتر از هر مهره دیگری در خط حمله استقالل اثرگذار بوده. در 22 سالگی محبوبیت فوقالعادها­ی کسب کرده و الاقل در سه دربی گذشته که همگی در وقت قانونی با نتیجه 2-2 به پایان رسیده، مؤثرترین بازیکن استقالل بوده. در شرایط طبیعی، مطلوبترین گزینه آن است که طرفین روی راهحلی بینابینی توافق کنند تا استقالل بیش از این دستخوش بحران و حاشیه نشود. از منظری دیگر، مدیران استقالل در سالهای گذشته اثبات کردهاند که تخصص عجیبی در از دست دادن استعدادهای نابشان دارند و همین نقطه ضعف ریشهدار است که هواداران را نگرانتر میکند. فارغ از اینکه ماجرای قهر مهدی قایدی به کجا میانجامد، در این گزاره شکی نیست که استقالل تحت هیچ شرایطی نباید بهترین استعداد این روزهایش را به آسانی از دست بدهد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran