Iran Varzeshi

باالخرهنوب­تآبیهامیرس­د؟

مونشن گالدباخ-منچسترسیتی؛ ساعت 23:30

- گفت و گو مارتین ساموئل

سال منچسترســی­تی. ً قبالهم این را شنیدهایم. یادتان هســت، فصل قبل هم ســال آنهــا در اروپا بود، ســه بازی در زمین بیطرف فاصله آنها تا قهرمانی اروپا بود و اولین آنها بازی با لیون در یکچهارمنها­یی بود که باختند.

فصــل قبلــش هــم ســال ســیتی بــود. تاتنهــام در یکچهارمنها­یــی، 16 امتیــاز فاصلهشــان در لیــگ انگلیــس بــود وقتــی به وســیله آنهــا حذف شــدند. قبــل از آن در ،2016-2017 اولین فصل مســئولیت پپ گواردیــوا­ل. میگفتنــد او را آوردهاند تــا تیم را به بزرگترین جام اروپایی برساند اما سیتی شکست بدی برابر موناکو در یکهشتمنهای­ی خورد.

خــب، ســال منچسترســی­تی دوبــاره میخواهــد شروع شود اما فقط به آنها مربوط نمیشود، بیشتر به بقیه ربط دارد. لیگهای بزرگ و باشــگاهها­ی بزرگ اروپا ظاهر جذابی ندارند.

بارســلونا، رئــال مادریــد و یوونتــوس که به خودشــان لقــب آریســتوکر­ات دادهانــد، دوران ضعــف را ســپری میکننــد. بایرنمونیـ­ـخ و پاریسنژرمن شرایط بهتری نسبت به بقیه دارند اما آیا سیتی دلیلی برای ترسیدن دارد؟

لیورپــول در ایــن فصــل نتوانســته ســاوتهمپت­ون، برنلــی و برایتــون را شکســت دهــد امــا در پیــروزی برابــر الیپزیــگ، تیمی کــه دو امتیاز بــا بایرنمونیخ در صــدر جدول بوندسلیگا فاصله دارد، مشکلی نداشته.

لیــگ آلمــان ضعیــف شــده. بایــرن بهتریــن بازیکنــان رقبایــش را میگیــرد و همــه راضی بــه نظــر میرســند. الیپزیگ اخیراًبــا فروش دایــوت اوپامکانو، مدافع میانی آیندهدارش موافقت کرده. روبرت

لواندوفسکی از دورتموند آمد و مانوئل نویر و لئون گورتزکا از شــالکه. ایــن تیمها هر کــدام زمانی مدعی ســهمیه لیگ قهرمانــان بودند. کمتــر پیش میآیــد که بایرن کســی مثل بنژامیــن پــاوار را از تیم در حال ســقوط اشــتوتگار­ت بگیرد. تصور کنید هر باشــگاه انگلیســی به ســیتی بازیکــن بدهد، حتــی منچســتریو­نایتد، لیورپــول و چلســی. ایــن میــل به تقویت بایرن، لیگ آلمان را غیررقابتی کرده. بایــرن بایــد خیلــی جلوتــر از الیپزیگ باشــد امــا چرا نیســت؟ پاریســنژر­من، بارســلونا را تحقیر میکنــد اما با چهــار امتیــاز اختالف نســبت بــه لیل و یکــی کمتــر از لیون در رده ســوم قرار دارد. شــش بازی در این فصــل باختهاند و ایــن هفته موناکو برابرشــان دبل کرد. به منچســتریو­نایتد و الیپزیگ هم باختهاند. بله کیلیان امباپه درخشان است اما هیچ تیمی در اروپا بدون برد تیمهایی با بازیکنان کالس جهانی به موفقیت نمیرســد. آیا بازیکنان ســیتی کــه 18 بــرد متوالی به دست آوردهاند باید از تیم سوم فرانسه بترسند. ایــن یک فرصت اســت. نــه فقط برای ســیتی. وقتــی در قرعهکشــی چلســی بــه اتلتیکوماد­ریــد خورد، وحشــت کــرده بــود. اتلتیکو خــودش را به عنوان تیــم اول اللیــگا و بخت مســلم قهرمانی جا انداختــه بود. وقتی لوییس ســوارس در برد 4 بر 2 برابر کادیــس در 12 بهمن دو گل زد، اتلتیکو 10 امتیاز جلــو بود. آن موقع فرانــک لمپــارد اخــراج شــده بود، شــاید بازی با اتلتیکو در این تصمیم نقش داشت مثل اخراج لوییز فلیپه اســکوالری در ســال .2009 چلسی در قرعــه بــه یوونتــوس خــورده بود و رومــن آبراموویــ­چ به این نتیجه رســیده بود که با مربی برزیلی شانســی بــرای بردن یــووه نــدارد. چنــد هفته قبل از بــازی او را اخراج کــرد و گاس هیدینک نه تنها یــووه را حذف کرد که تا نیمهنهایی پیــش رفــت کــه به بارســلونا و داوری تــام هنینــگ اووربو باختند.

آبراموویچ قطعاً بــا توماس توخل در مادرید راحتتر است اما اتلتیکو هم تغییر کرده. آن 10 امتیاز اختالف به سه امتیاز رســیده و اتلتیکــو تنها یک برد در چهــار بازی آخرش داشته. اللیگا همان قدرت سابق را دارد؟

بارســلونا و رئــال مادریــد قطعــاً نــه، ســویا در خانه به بوروســیاد­ورتموند باختــه و تیــم شگفتیســاز ایــن فصل، رئــال سوســیداد شکســت ســنگینی در لیــگ اروپــا برابــر منچستریونا­یتد متحمل شده.

با این همــه، هیچیــک از چلســی، منچســتریو­نایتد و دورتموند تنوع تاکتیکی و درخشــش سیتی را ندارند. عالوه بر آن، خیلی مربیها در اروپا به ثبات دفاعی سیتی حسادت میکنند بخصوص یورگن کلوپ.

ســیتی در ایــن فصل لیــگ برتر تنهــا 15 گل خــورده و نزدیکترین رقیبش چلســی با 25 گل اســت و یک سوم آنها در یک بازی با لسترسیتی وارد دروازه تیم پپ گواردیوال شد.

بنابرایــن آنچــه بیشــتر از 18 بــرد متوالــی، جذابیت و اقناع ایجــاد میکند، اتحاد ســتارهها اســت. دفاعــی که کار میکند، برنامــهای که برای جبــران نبود ســرخیو آگوئرو به کار گرفته شــده و جواب داده، خوششانســی در قرعهکشی لیــگ قهرمانــان- بوروسیامون­شــن گالدباخ در رده هشــتم بوندسلیگا اســت- و گروهــی از تیمهای بــزرگ اروپایی که دوران افت و نزول را سپری میکنند.

البتــه همانطــور کــه پاریســنژر­من پارســال فهمیــد اگــر تنهــا دو تیــم در لیــگ قهرمانــان باشــند و فقط شــما و بایرنمونیـ­ـخ مانده باشــید، هنوز بــردن ایــن تورنمنت کار خیلی سختی اســت. اما هیچکس مجبور نیست با بارسلونا در نوکمــپ پر از جمعیت بازی کند، یــا لیورپولی که در دفاع ویرجیل فاندایک را دارد. اگر پورتو و پاریسنژرمن بتوانند مقاومت کننــد، دیگر الزم نیســت هیچ تیمی با کریســتیان­و رونالــدو یا لیونل مســی روبهرو شــود. ســال ســیتی؟ راحت باشید، مســخره کنید اما سخت اســت اگر تصور کنید سیتی سالی بهتر از این برای خودش پیدا میکند.

منبع: دیلی میل

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran