Iran Varzeshi

افزایش قرارداد و بند جدایی

درخواست غیرقابل بازگشت قایدی از استقالل

- گزارش حمیدرضا عرب

مهدی قایدی تا سال 1402 با باشگاه استقالل قرارداد دارد و طبق قراردادی که منعقد کرده موظف به حضور در تمرینات تیمش است. این قرارداد در زمان مدیریت پندار توفیقی بر امور قراردادهای باشگاه استقالل منعقد شد که قرارداد خوبی هم بود و استقالل سود باالیی از چنین توافقی برد اما اشتباهی که در زمان مدیریت احمد سعادتمند رخ داد حاال دستمایهای شده برای قایدی تا از باشگاه مطالبه دستمزد بیشتر کند.

در زمان مدیریت سعادتمند قرارداد برخی بازیکنان به رغم آنکه با باشگاه قرارداد داشتند به طرز عجیب و شگفتآوری افزایش پیدا کرد. یکی از این بازیکنان وریا غفوری است که هنوز باشگاه با او بر سر پرداخت مطالباتش کشمکش دارد. در آن دوران که قرارداد برخی بازیکنان افزایش یافت و مهدی قایدی هم نمایش مطلوبی از خود در لیگ نوزدهم به جا گذاشته بود از سعادتمند خواست قراردادش را افزایش دهند که مدیرعامل سابق استقالل با درخواست این بازیکن موافقت کرد. گفته میشود سعادتمند و قایدی

روی عددی در حدود 2 میلیارد تومان به توافق رسیده بودند اما تغییرات مدیریتی باشگاه استقالل سبب شد تا افزایش قرارداد قایدی لحاظ نشود.

درواقع شماره 10 استقالل با همان قراردادی که در دوران گذشته منعقد شده در حال بازی برای استقالل است. گفته میشود برای او در لیگ بیستم دستمزدی در حدود 850 میلیون تعریف شده که اگر این عدد صحت داشته باشد با توجه به اینکه مدیرعامل باشگاه اخیراً تأکید کرده که 76درصد از قرارداد این بازیکن پرداخت شده، میشود تخمین زد که قایدی در حدود 600 میلیون از حقوقش را دریافت کرده و طبق قوانین باید در تمرینات استقالل حاضر شود.

درواقع باشگاه استقالل اکنون میتواند قایدی را به دلیل عدم تمکین از مقررات باشگاه حتی با جریمه هم مواجه کند اما به نظر میرسد که مدیران استقالل هرگز قصد ندارند با این بازیکن وارد چالش شوند و به دنبال حل ماجرا از طرق مسالمتآمیز هستند. رفتار قایدی در شرایطی مشکالتی را هم برای کادرفنی ایجاد کرده که درخشش این بازیکن در بازیهای گذشته دست و پای تصمیمگیران باشگاه را بسته تا آنها نتوانند برخورد قانونی با این بازیکن داشته باشند. از طرفی افزایش

بیرویه قرارداد برخی بازیکنان هم هست که عرصه را بر مدیران کنونی استقالل تنگ کرده است.

در چنین شرایطی دو راه بیشتر پیش روی مدیران باشگاه استقالل باقی نمیماند. راه اول این است که قرارداد قایدی را فسخ کنند و به این بازیکن اعالم کنند که به دلیل بیانضباطی و حضور نیافتن در تمرینات تیم را ترک کند که با واکنش عظیم هواداران ناراضی باشگاه مواجه خواهند شد و فشار بسیاری این باشگاه را فرا خواهد گرفت اما راه دوم این است که باشگاهنشین­ها به سرعت به خواستههای مالی قایدی تن دهند تا این بازیکن راضی به بازگشت به تمرینات شود.

آخرین مذاکراتی که میان دو طرف انجام شده نشان میدهد قایدی راضی شده با دریافتی 3 تا 3/5 میلیارد تومان دوباره به تمرینات تیمش برگردد. یعنی دستمزدش نسبت به آنچه در قراردادش نوشته شده بیش از 3 برابر شود. از سویی این بازیکن بند فسخ جدایی هم میخواهد تا اگر بعد از فصل بیستم باشگاههای خارجی خواستار جذبش شدند بتواند استقالل را به مقصد تیم خواهانش ترک کند. با توجه به اینکه قایدی ظرفیتهای بسیاری دارد تا از انتقال خود، باشگاه استقالل را با سود باالیی مواجه سازد

پذیرش چنین شرطی تا حد زیادی باشگاه را متضرر خواهد کرد مگر اینکه باشگاه به قایدی بگوید 10 تا 20 درصد از قراردادی که بعد از پایان فصل با تیمهای خارجی منعقد کند به باشگاه استقالل تعلق بگیرد. ظاهراً قایدی در مذاکرات برای گنجاندن بند جدایی نیز از باشگاه خواسته رقمی در حدود 300 تا 400 میلیون تومان را به عنوان بند فسخ جدایی در قراردادش منعقد کنند تا او سود بیشتری از انتقال خود ببرد.

ظاهراً حل این مشکل برای باشگاه استقالل بسیار وقتگیر بوده و دو طرف در روزهای اخیر نتوانستهان­د به جمعبندی نهایی برسند هرچند که احمد مددی اعالم کرده مهدی قایدی پسر باشگاه استقالل است و باید هرچه زودتر با او به توافق برسیم که هنوز منابع و حتی مجوز این کار به دست باشگاه استقالل نرسیده و مشخص نیست چه زمان دو طرف به توافق نهایی برسند.

شاید اگر در زمان سعادتمند آن تعهدات هزینهبر انجام نمیشد اکنون استقالل در شرایط بهتری قرار داشت و هیچ بازیکنی به خود اجازه نمیداد اینگونه گروکشی کند اما اقدامات اشتباه سعادتمند به نوعی نظم مالی را در باشگاه استقالل بر هم زده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran