Iran Varzeshi

دژاگه: ممکن است تابستان به فوتبال آلمان برگردم

رقابت در لیگ ایران سختتر از اروپاست

-

از قهرمانی اشکان دژاگه در بوندسلیگا با ولفسبورگ بیش از ده سال میگذرد و او این روزها بازیکن تراکتور است، با این حال هنوز مورد توجه رسانههای آلمانی قرار دارد. نشریه بیلد به تازگی گفتوگویی با ستاره سابق تیم ملی داشته و از او درباره ماجراهای فوتبال آلمان و همینطور ایران پرسیده است.

شما اکنون به همراه تراکتور ایران در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارید. سطح فوتبال در آسیا چقدر با فوتبال سطح اول اروپا فرق دارد؟ در برخی اوقات شما در اینجا به سختی میخورید. برخی از تیمها در لیگ قهرمانان آسیا برای مثال تیمهای ازبک از نظر تاکتیکی عملکرد خوبی از خود ارائه میدهند. در این مسابقات حضور تیمهای زیاد از کشورهای متفاوت باعث میشود تا رقابت نفسگیری ایجاد شود. رقابت در لیگ فوتبال ایران حتی شدیدتر از اروپاست. چرا اینطور میگویید؟ چرا بازی در لیگ ایران و آسیا سختتر از اروپاست؟ من در بوندسلیگا برای تیمهای هرتابرلین و ولفسبورگ بازی کردم. در لیگ برتر انگلیس هم تجربه بازی در فوالم را دارم. من کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بودم و همه در لیگ ایران انگیزه زیادی دارند تا مقابل ما عرض اندام کنند. من در آلمان و انگلیس فرصت عرض اندام و فکر کردن داشتم اما اینجا در ایران رقابت سختتر است و من همیشه در حالت آماده باش هستم. مردم در ایران بیشتر از اروپا دیوانه فوتبال هستند. قراردادت با تراکتور تابستان به پایان میرسد. آیا ممکن است به آلمان برگردی؟

بدون شک دوست دارم بار دیگر به همراه یک تیم حرفهای آلمانی بازی کنم. همه چیز میتواند در تابستان رخ دهد ولی مثل گذشته من خودم را تحت فشار نمیگذارم. واقعیت این است که من با وجود اینکه 34 سالم است اما همچنان در بهترین شرایط به سرمیبرم. آیا شما مدیون فلیکس ماگات سرمربی خود در ولفسبورگ 2007( تا )2009 هستید؟ باید اعتراف کنم من فوتبال حرفه ایام را مدیون فلیکس ماگات هستم. همیشه خدا را شاکر هستم که با این مربی در سن بسیار سخت 19 سالگی مواجه شدم و زیرنظر او کار کردم. آیا از آسیاب (روش سخت تمرین) ماگات نمیترسید؟ وقتی در سال 2007 قراردادم را با وولفسبورگ امضا کردم، کالوس اوگنتالر سرمربی تیم بود. بعد از تعطیالت تابستانی مشخص شد ماگات سرمربی تیم شد. من از او شناخت داشتم ولی از سبک تمریناتش اطالع نداشتم. تا آن زمان شناختی از او نداشتم که دوستانم برای من پیام فرستادند سرمربی جدیدتان مبارک باشد. از آن لذت ببرید اما از روز اول تمرینات از ماگات هشدار گرفتم و تمرینات بیرحمانهای برگزار میکردیم. مهمترین توصیه ماگات به تو چه بود؟ بعد از قهرمانی در سال 2009 با ولفسبورگ، او از ما بازیکنان خداحافظی کرد. کم کم به سراغ او رفتیم، دست دادیم و برای او در شالکه تیم جدیدش آرزوی موفقیت کردیم. وقتی نوبت من شد، ماگات به من، گفت خاکستر، عزیزم، برای من کاری خوب انجام بده. فکر کردم چیز خوبی گفته است اما او گفت دو یا سه بار مقابل پست بپر. من گیج شدم و پرسیدم منظورش از این حرف چیست.

ماگات پاسخ داد شما یک فوتبالیست بزرگ هستی، هر آنچه الزم دارید را دارید اما در نهایت باید سرت در کار خودت باشد. منظورش این بود که من باید بیشتر روی فوتبال تمرکز کنم و با آگاهی بیشتر کار کنم. من تا امروز این توصیه را انجام دادهام. کدام لحظه از فصل قهرمانی 2008-2009 ولفسبورگ خاطرهانگیز بود؟ سالها بعد فهمیدم در آن زمان چه دستاورد باور نکردنی کسب کردیم. در آن فصل از نظر آمادگی جسمانی در خانه اعتماد به نفس باالیی داشتیم و مقابل رقبا با قدرت ظاهر میشدیم. من همیشه ولفسبورگ را در قلب خود دارم و به خوبی میتوانم تصور کنم که روزی در نقشی به ولفسبورگ برگردم. ولفسبورگ در این فصل برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا رقابت میکند اما هرتابرلین، باشگاه جوانی شما برای فرار از سقوط در بوندسلیگا میجنگند. چرا هرتا به این وضع رسیده؟

با

هرتابرلین اجازه سقوط به دسته پایین را ندارد. برلین پایتخت آلمان است و باید دو تیم فوتبال لیگ برتری داشته باشد. من به عنوان یک هرتایی سابق خوشحالم یونیون به عنوان تیم دوم برلین پیشرفت کرده است و رقابتها را جذابتر کرده است. امیدوارم فریدی بوبیک مدیر جدید باشگاه هرتابرلین بتواند با آرامش این تیم را به روزهای اوج برگرداند.

شما با ژروم بواتنگ از زمان بازی در هرتابرلین دوست صمیمی هستید. آیا حمله رئیس باشگاه بایرن مونیخ به بواتنگ بعد از سالها بازی برای این تیم درست بود؟ امیدوار بودم باشگاه بایرن مونیخ دوباره قرارداد

بواتنگ را تمدید کند. او میتوانست به راحتی به دوران اوج برگردد. بواتنگ در 10 سال گذشته در بایرن مونیخ عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته و تواناییهای­ش را ثابت کرده است. بسیاری از بازیکنان به بایرن آمدند ولی او جایگاهش در تیم را در این سالها از دست نداد. ما به عنوان دوست بواتنگ به او افتخار میکنیم. بواتنگ نباید از این موضوع و جداییاش از بایرن ناراحت باشد.

صحبتهای هوینس رئیس باشگاه بایرن درباره بواتنگ من را غافلگیر کرد. برای من ناراحت کننده بود که هوینس به عنوان یکی از مدیران قدیمی فوتبال آلمان اینطور درباره بواتنگ صحبت کرد. باشگاه بایرن همیشه حامی بازیکنانش در همه شرایط است. با توجه به اطالعاتی که دارم بواتنگ میتواند با تجربهاش به تیم ملی آلمان در مسابقات پیش روی یورو کمک کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran