Iran Varzeshi

یک‌جام‌بیاور‌بعد‌از‌استقالل‌برو

درخواست میلیونی از مهدی قایدی

- رضا حمیدی

ماجرای مهدی قایدی با استقالل به پایانی خوش میانجامد یا یک پایان تلخ؟ مهدی قایدی بعد از درخشش در لیگ قهرمانان آسیا با پیشنهادهای بیشتری از سوی تیمهای خارجی مواجه شده و در این میان تیمهای قطری ولع بیشتری برای جذب او دارند. اخیراً نیز تیم السد قطر که ژاوی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود میبیند برای مهدی قایدی پیغام فرستاده است. باشگاه الدحیل نیز برای جذب شماره 10 تمایل بسیاری دارد همانطور که پیشتر باشگاه الغرافه به محض آنکه با استراماچون­ی وارد مذاکره شد، برای قایدی نیز پیغام فرستاد تا او را به خدمت بگیرد. حال اینکه مهدی قطر را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کند یا خیر، مسأله دیگری است. مسأله اصلی اما جدایی قایدی است که در هر حال غم بزرگی بر دل هواداران این باشگاه خواهد نشاند. هوادارانی که دست کم دوست دارند مهدی بعد از به دست آوردن یک جام استقالل را ترک کند تا الاقل از استعدادی که با حمایتهای آنها تبدیل به یکی از مهمترین بازیکنان حال حاضر فوتبال آسیا شده، سودی ببرند و جامی را با او به چنگ آورند. واقعیت این است که بود و نبود قایدی در استقالل حاال تأثیر مستقیم میگذارد در سرنوشت این تیم. چیزی شبیه مسی در اوج در بارسلونا. مهدی هرگاه در ترکیب استقالل حضور داشت تیم فوتبالی جذابتر را به نمایش گذاشت و هرگاه استقالل از وجود او محروم بود، هم شکل بازی تغییر کرد و هم نتایج تحتالشعاع قرار گرفت. شاید از بعد فنی این حد وابستگی مطلوب یک باشگاه بزرگ نباشد اما هر چه هست فضای امروز باشگاه استقالل اینگونه است و مهدی قایدی حکم شاه مهرهای را بازی میکند که بود و نبودش تأثیر بسیاری در عاقبت این تیم دارد.

قایدی تا جدایی از استقالل فاصله آنچنانی ندارد و بعید است که باشگاه استقالل نیز تاب مقاومت در مقابل پیشنهادهای خارجی را داشته باشد. به تازگی

باشگاه الغرافه تا پرداخت 700 هزار دالر حق رضایتنامه به مهدی قایدی پیش رفت که باشگاه استقالل این پیشنهاد را نپذیرفت. گفته میشود سران استقالل 3 میلیون دالر را برای حق آزادسازی قایدی در نظر گرفتهاند که اگر این رقم را غلوآمیز تصور کنیم احتماالً با پرداخت نیمی از این پول به احتمال زیاد هیأت مدیره باشگاه استقالل در نهایت مهر خروج قایدی از باشگاه را زیر قرارداد این بازیکن خواهد کوبید چراکه همین رقم هم اگر به حساب باشگاه استقالل واریز شود، از کنار انتقال شماره 10 پول قابل توجهی در حساب باشگاه استقالل خواهد نشست.

با این وجود اما نباید از یاد برد که هواداران و حتی بسیاری از پیشکسوتان باشگاه استقالل چه توقعی از مهدی قایدی دارند و دوست دارند او اگر جدا شده، فضای جدایی چگونه باشد. آنها از مهدی قایدی جام میخواهند و اگر اظهارات اخیر پیشکسوتان استقالل را رصد کنیم به این حقیقت برمیخوریم که حتی میان آنها نیز بر سر نحوه جدایی قایدی از استقالل اتفاق نظر

وجود دارد و غالب آنها اعتقاد دارند که قایدی بعد از به دست آوردن یک جام استقالل را ترک کند.

جامی که ممکن است از طریق رقابت در حذفی به دست آید به این دلیل که دستیابی به جام لیگ برتر برای استقالل وابسته به ناکامی سپاهان و پرسپولیس در بازیهای آتی است و رسیدن به جام قهرمانی آسیا نیز مستلزم حضور بیشتر قایدی در ترکیب استقالل است و او باید قراردادش را برای فصل بعد هم تمدید کند که بعید به نظر میرسد اعجوبه کوچولوی استقالل تا این حد تحمل کند.

بنابراین سهلترین راه برای قایدی این است که نمایش خیره کنندهاش را تا قهرمانی در جام حذفی ادامه دهد. عقل هم میگوید دستیابی به این جام سهلالوصولت­ر از دیگر جامها است هر چند که یقیناً از بعد فنی جام حذفی ارزش و منزلت بسیار کمتری نسبت به جام لیگ و لیگ قهرمانان آسیا دارد اما دست کم فایدهاش این است که تصویر نسبتاً قابل تحملتری از جدایی قایدی از استقالل خواهد ساخت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran