Iran Varzeshi

مهمترینباز­ینویدکیایم­ربی

سرمربی سپاهان مقابل پرسپولیس هم پای ایدههای هجومیاش میایستد؟

- آرمن ساروخانیان

در شــروع لیگ بیســتم به نظر میرســید انتخاب محرم نویدکیا به عنوان ســرمربی ســپاهان ریســک بزرگی از ســوی باشــگاه اصفهانی باشــد. کاپیتان سابق ســپاهان به جز دوره کوتاه مربیگری در همین تیم تجربهای در این زمینه نداشــت، با ایــن حال باشــگاه او را بــا مأموریت پیچیــده قهرمانی روی نیمکت نشاند.

نویدکیای مربی فراتر از انتظار عمل کرد و ســپاهان هفته به هفته بهتر شــد تــا به صدر جــدول برســد. او کارش را با ایده شفافی شروع کرد و مدعی شــد که تیمش میخواهد فوتبال هجومی و روی زمین بازی کند. نویدکیا وارث تیم پرســتارها­ی بود و از نظر مهره در پســتهای کلیدی مشکلی نداشت، ولی نکته مهم این بود که توانســت از آنها به خوبــی بازی بگیرد و برنامه مــورد نظرش را در زمیــن پیاده کنــد. او همچنین کادر

فنی خوبی انتخاب کرد که توانسته در این راه یاورش باشد.

ســپاهان بــا گذشــت ۱۲ هفتــه بــا یــک بــازی بیشــتر از پرســپولیس صدرنشــین اســت و بــا 6۳ گل زده بهتریــن خط حمله لیــگ را در اختیار دارد، ولی بازی امشــب مقابل مدافع عنــوان قهرمانــی حساســیت مضاعفــی دارد و نویدکیــا باید بتواند عیار مربیگریاش را یک بار دیگر ثابت کند.

بازی رفت ســپاهان و پرســپولیس در ورزشــگاه آزادی با وجود برتری نســبی تیم اصفهانی با تساوی بدون گل به پایان رســید، ولی وضعیــت دو تیم بــا چهار مــاه قبــل تفاوتهای زیادی دارد. پرسپولیس در نیم فصل توانست ترابی و مغانلو را به تیمش اضافه کند و با پایان محرومیت آلکثیر دوباره او را در اختیار دارد. مسابقات فشــرده لیگ قهرمانان هم فرصت خوبی بود تا آنها به هماهنگی بیشتری برسند. بر خالف بازی رفــت که پرســپولیس مهاجــم مطرحــی در اختیار نداشــت، دســت گلمحمدی برای چیدن خــط آتش تیمــش کام ًال باز اســت و از این نظر میتواند رقابت پایاپایی با ســپاهان داشته باشد.

مهمترین مشــکل دو فصل اخیر ســپاهان افــت آنها در نیمفصل دوم بود. ســپاهان در لیگهای هجدهم و نوزدهم با قلعهنویی شروعی طوفانی داشت، ولی در نیمه دوم مسیر از رقیبانش عقب ماند. این چالشــی جدی برای نویدکیاســ­ت که اجازه ندهد این اتفاق برای تیمش تکرار شــود. ســپاهان تا اینجای لیگ کمنقص بوده و هفت برد و یک تساوی در هشت بازی اخیر نشان میدهد که آنها ریتم مناسبی برای قهرمانی دارند، ولی لغزش در ۹ بــازی باقیمانده میتواند به قیمت از دســت رفتن اندوخته آنها باشــد. از طرف دیگر پرسپولیس و اســتقالل با روحیه خوبــی از لیگ قهرمانان برگشــتهان­د و این حفظ صدر جدول را برای سپاهان دشوارتر میکند.

با آنچه از نویدکیا در بازیهای قبلی دیدیم او امشب هم احتماالً تمایــل خواهد داشــت که تیمــش فوتبالی هجومی بــازی کند. اگر آنها بتوانند پرســپولیس را شکســت دهند، گام بزرگی به ســوی قهرمانــی برمیدارند و دربــی روز جمعه هم ممکن اســت به ســپاهان کمــک کند کــه فاصله بــا دو رقیب تهرانی بیشــتر شــود. ولــی اگر ریســک بازی هجومــی جواب

ندهد و پرســپولیس در اصفهان به سه امتیاز برسد، سرنوشت قهرمانــی تا حــدودی از اختیــار ســپاهان خارج خواهد شــد. اهمیــت ایــن بــازی و از طرفــی ظرفیتهــای پرســپولیس میتواند نویدکیــا را برای حمالت بیمحابا مردد کند و شــاید او بخواهــد با احتیاط بیشــتری بازی کند، همانطور که شــنیده میشــود پرســپولیس هم در اصفهان با دو هافبک دفاعی به زمین خواهد رفت.

همین حساســیت، بازی با پرســپولیس را بــه مهمترین بازی عمر کوتاه مربیگری نویدکیا تبدیل کرده اســت. سپاهان پیــش از ایــن ســه شکســت در لیــگ داشــته، ولــی شکســت احتمالــی در ایــن بازی تفــاوت زیادی بــا موارد قبلــی خواهد داشــت و ممکن اســت این مربی جوان و شــاگردانش را برای ادامه مســیر دچــار تردیــد کند. اکثــر مربیــان جــوان اعتراف میکنند که در شــروع کارشــان آرمانگرا بودهاند، ولی به مرور زمان آموختند که همیشــه نمیتوان پای ایدهها ایستاد و باید بر اســاس داشــتهها و مصالح تصمیم گرفت. شــاید این بازی همان نقطه عطف برای نویدکیا باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran