Iran Varzeshi

ذوقکردیمبه­فینالرسیدی­م

دبروین: آمارها باعث شده فوتبال با 15 سال پیش فرق کند

-

مصاحبه

«اوه. این گام بزرگی است. این قدم زیبایی است.»

چند روز بعد از اینکه منچسترسیتی توانست با پیروزی مقابل پاریسنژرمن، به فینال لیگ قهرمانان برسد، اسکای اسپورتس مصاحبهای را با کوین دبروین انجام داد. با اینکه چند روزی از بردشان گذشته اما او در طول این مصاحبه همچنان نمیتوانست جلو لبخندش را بگیرد و این دستاورد را بسیار بزرگ میداند. سیتی مدتها بود که در اروپا به مشکل برمیخورد، اما آنها برابر پاریسن ژرمن در مجموع دو دیدار با نتیجه چهار بر یک پیروز شدند و نمایشی مقتدرانه داشتند. این بازی کیفیت باالی سیتی را به رخ کشید.

منچسترسیتی در فصلهای اخیر در لیگ قهرمانان لغزشهای غیرمنتظرها­ی داشت. وقتی در اردیبهشت در شهر منچستر برف بارید، این احتمال وجود داشت که بازی برگشت غافلگیرکنن­ده باشد، به ویژه که زمین بازی شرایط مناسبی نداشت. اما سیتی کالس باالی خود را نشان داد. هنگامی که از دبروین سؤال شد که وقتی سوت پایان زده شد چه حسی داشت، گفت: «خوشحالی. فکر نکنم این حس را داشتیم که مث ًال االن نفس راحتی کشیدیم، چون بازی سخت پیش میرفت، بهویژه پس از کارت قرمز دیماریا، با اینکه میدانستیم به احتمال زیاد در این مسابقه بازنده نخواهیم بود. هر چه بازی به پایان نزدیکتر میشد، ذوق بیشتری پیدا میکردم، چون میدانستم که به فینال میرسیم. همه واقعاً شاد بودند و منتظر بازی در فینال.» این خوشحالی را میشد از ویدئوهایی که بازیکنان سیتی در رختکن منتشر کرده بودند، دید.

نگاهبهآیند­ه

دبروین در سال 2015 به سیتی پیوسته و موفقیتهای مداوم این تیم را از نزدیک تجربه کرده است. او مطمئن است که نیمه آبی شهر منچستر آینده درخشانی دارد.

دبروین اخیراً قراردادش را با سیتی برای دو سال دیگر و تا سال 2025 تمدید کرده است.

مذاکرات او با باشگاه بدون ایجنت برگزار شد و او از شیوه نامتعارفی استفاده کرد. دبروین از یک شرکت تحلیل دادهها خواست که نشان دهند سیتی به چه مسیری میرود و او در موفقیتهای آینده آنها چقدر مهم خواهد بود.

این روش جدیدی برای مذاکرات تمدید قرارداد است و بیتردید بازیکنان دیگری که گزینههایشا­ن را بررسی میکنند هم از این روشها استفاده خواهند کرد.

دبروین گفت: «من و اطرافیانم میخواستیم نشان دهیم که تیم برای آینده چه مسیری را در پیش گرفته است. این کار به علت این بود که تیم در قیاس با سایر تیمها از نظر سن بازیکنان و قراردادهای­شان در کجا قرار دارد. به این ترتیب مشخص میشد که من چطور دارم به تیم کمک میکنم که به پیش برود. بحث این نبود که همه چیز را از نظر پولی مقایسه کنیم. بحث بر سر این بود که تیم چطور ساخته شده و بهترین تصمیم برای من چیست. این بیشتر تأییدی بود بر آنچه که پیشتر آموخته بودم. نگاه به این آمارها جذاب بود.»

جالب آنکه دبروین گفته عالقه زیادی به آمار عملکردش در یک مسابقه ندارد، اما این تحلیلها به او این امکان را داد که به تصویر بزرگتر در سیتی نگاه کند.

این تحلیل نشانگر پروفایل سنی تیم بود؛ بازیکنان زیادی در اوج هستند و بازیکنان جوانتر و بااستعداد هم دارند درخشش خود را آغاز میکنند. همچنین در این تحلیل میشد وضعیت قرارداد بازیکنان کلیدی را دید. دبروین از این تحلیل راضی بود: «به نظرم، گاهی آمار خوب نیست. بهویژه به عنوان یک هافبک، شما ممکن است کارهای خوب زیادی انجام دهید که در جدول آمار به حساب نیاید. من میدانم که بسیاری از افراد این کار را دوست دارند تا بتوانند بازیکنان را مقایسه کنند، اما برایم واقعاً مهم نیست. من این کار را انجام دادم تا به ساختار تیم نگاه کنیم؛ تیمی که برای آینده ساخته میشود. این کار حاال بخشی از زندگی است. اوضاع با ‪15 01،‬ سال پیش که همه چیز فقط با چشم دیده میشد، فرق دارد. مردم بازیها را نگاه میکردند و میگفتند فالن

عملکرداستث­نایی

چه فقط با چشم بازیهای سیتی را دیده باشید و چه آمار آنها را دنبال کرده باشید، میدانید که عملکرد دبروین در این فصل بار دیگر استثنایی بوده است. او از نظر میانگین خلق موقعیت و پاس گل در طول فصل بیرقیب بوده است. جالبتر آنکه او در حالی خالقترین بازیکن لیگ بوده که زیر نظر پپ گواردیوال به پستهای جدیدی رفته است.

او به این مشهور بود که از سمت راست خط میانی موقعیت میسازد، اما حاال بیشتر به سمت چپ رفته،و حتی گاهی در سیستم بدون مهاجم گواردیوال، در پست شماره 9 کاذب بازی میکند.

دبروین میگوید: «راستش را بگویم، من کاری را انجام میدهم که از من خواسته شده! حاال هر نقشی که باشد. به نظرم در همه پستها به جز مدافع میانی بازی کردهام. برای هر تیمی که به میدان رفتهام، همیشه حاضر و آماده بودهام. اخیراً بازی برای من به هر دلیلی تغییر کرده است. نمیدانم، این تصمیم پپ است. اما من واقعاً راضی هستم. سال گذشته هیچ تعطیالتی نداشتیم، همسرم باردار بود، دخترم به دنیا آمد و ما مستقیم وارد این فصل شدیم و بازیهای بسیاری را در این برنامه فشرده انجام دادیم. پس کار ما درخشان بوده است. دورهای بود که ما دچار مشکل شدیم، اما حتی در آن هنگام هم به تیم کمک میکردم که پیروز شود. پس من واقعاً راضی هستم. روشن است که گاهی اوضاع سخت میشود و گاهی بدن شما آنطور که میخواهید رفتار نمیکند، چون در این فصل بازیهای بسیاری را برگزار کردهایم. ما دربارهاش صحبت کردیم و گفتیم که تنها یک بازی را از دست میدهیم و آن هم فینال جام حذفی است. تمام بازیهای دیگر را انجام میدهیم و این یعنی تعداد دیدارهای بسیار زیاد. اما راستش را بگویم، اوضاع واقعاً خوب بوده است.»

ممکن است اوضاع در 29 مه بهتر هم شود، زمانی که فینال لیگ قهرمانان برگزار میشود.

 ??  ?? بازیکن خوب بازی کرد و فالنی نه. همین.» سال گذشته هیچ تعطیالتی نداشتیم، همسرم باردار بود، دخترم به دنیا آمد و ما مستقیم وارد این فصل شدیم و بازیهای بسیاری را در این برنامه فشرده انجام دادیم. پس کار ما درخشان بوده است
بازیکن خوب بازی کرد و فالنی نه. همین.» سال گذشته هیچ تعطیالتی نداشتیم، همسرم باردار بود، دخترم به دنیا آمد و ما مستقیم وارد این فصل شدیم و بازیهای بسیاری را در این برنامه فشرده انجام دادیم. پس کار ما درخشان بوده است

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran