Iran Varzeshi

جنگداخلیدر­سوپرلیگ

یووه، رئال و بارسا قصد عقبنشینی ندارند

-

داســتان ســوپر لیــگ اروپــا هنــوز بــه پایــان نرســیده اســت و اتفاقــاً دارد بــه فصــل هیجانانگیـ­ـز خــودش میرســد، فصلــی که از یــک جنــگ داخلــی میــان ســه ابرقــدرت جانســخت و نترس با 9 تیم بزرگ دیگر قاره سبز حکایت دارد.

9 تیمی کــه در ابتدا اعالم کــرده بودند در سوپرلیگ شرکت میکنند (منچستریونا­یتد، منچسترســی­تی، آرســنال، تاتنهام، چلســی، لیورپول، اینتر، میــالن و اتلتیکوماد­رید)، بعد از آنکــه بــا تهدیدهــای یوفــا و ســایر نهادهای ملــی و بینالمللــ­ی فوتبــال و اعتراضــات گسترده هواداران مواجه شــدند، جا زدند و دو روز پیش هــم تعهدنامهها­یــی را امضا کردند کــه مطابــق آن دیگــر اجــازه شــرکت در هیچ تورنمنــت انحصــاری و اختصاصــی خــارج از ســاختار کنونــی فوتبــال اروپــا را نخواهنــد داشــت. این در حالی بوده که آنها ماه گذشــته هم سندهایی اینچنینی را همراه با یوونتوس، رئــال مادریــد و بارســلونا برای متعهد شــدن بــه مانــدن در ســوپرلیگ امضــا کــرده بودند. همان اســناد حــاال دلیلی بــرای جنــگ آنها و سه باشگاه جانســخت ایتالیایی و اسپانیایی شده است. این ســه باشگاه با انتشــار بیانیهای مشــترک 9 باشــگاه انصرافدهنـ­ـده را تهدید کردهاند در صورتی که بــه انصراف خود جنبه رسمی ببخشــند باید منتظر عواقب آن باشند کــه مهمترین آنهــا ملزم شــدن بــه پرداخت غرامتی ســنگین بابت نقض تعهداتی اســت که پای آن را امضا کردند.

مطابــق صلحنامــها­ی کــه روز جمعــه بــه امضــای یوفــا و 9 باشــگاه انصرافدهند­ه رســید، این باشــگاهها متعهد شــدند که دیگر در تورنمنتهای­ــی مانند ســوپرلیگ شــرکت نکننــد و یوفا هم قبول کرد کــه مجازات آنها را به خاطر موافقت با تشــکیل ایــن تورنمنت را به جریمهًنقــدی حداکثر 15 میلیــون یورویی (مجموعا از همه آنها) محدود کند. اما تهدید یوفا در مــورد مجازات تیمهــای باقیمانده در ســوپرلیگ اروپا با جریمه نقــدی 100 میلیون یورویــی و محرومیــت از همــه تورنمنتهای اروپایــی، نــه تنهــا یوونتــوس، رئــال مادرید و بارســلونا را نترسانده بلکه آنها را بیش از پیش بــه محقــق کــردن هدفشــان مصمــم کرده است.

در بیانیــه مشــترکی کــه این ســه باشــگاه منتشــر کردهانــد، آمده اســت کــه آنهــا اقدام حقوقــی مقتضی بــرای مقابله بــا تهدیدهای یوفــا، فیفــا و ســایر نهادهــای فوتبالــی تهدیدکننــ­ده را حق خــود میداننــد. آنها که هنوز هــم حاضــر بــه انصــراف از ســوپرلیگ نشدهاند و ذات و هدف از تشــکیل آن را اشتباه نمیدانند، عالوه بر یوفا و فیفا، 9 باشگاهی که پا پس کشیدهاند را هم تهدید کردهاند.

در چشــم یوفا، این سه باشــگاه، یاغیانی هســتند کــه نه تنهــا برخــالف 9 باشــگاه دیگر حاضر به اعتراف به اشتباهشان نشدهاند بلکه بر آن پافشــاری میکننــد. الکســاندر چفرین، رئیس یوفــا گفــت: «همانطور کــه در اجالس دو هفتــه قبــل یوفــا گفتــم، اعتراف کــردن به یک اشــتباه نیازمند ســاز و کاری قوی اســت به خصــوص در ایــن روزهــای قضاوت مــردم در رسانههای اجتماعی. این 9 باشگاه اما این کار را انجــام دادهاند. یوفا اما بــا پذیرش تعهدات آنها و اشتیاقشــا­ن بــرای جبران آشــفتگی به وجــود آمــده، میخواهــد این فصل را پشــت ســر بگــذارد و بــا روحیــهای مثبت بــه حرکت روبــه جلــوی خــود ادامــه دهــد. معیارهــای اعالم شــده برجســته هســتند اما هیــچ یک از درآمدهــای حاصلــه از جریمــه باشــگاهها به خزانه یوفا واریز نمیشود بلکه در بخشهای مختلف فوتبال و همچنین در جوامع فوتبال محلی نقــاط مختلف اروپــا از جمله انگلیس ســرمایهگذ­اری خواهــد شــد. ایــن باشــگاهها خیلی زود به اشــتباه خود پی بردند و نسبت به جبران آن و نشــان دادن تعهدشــان به فوتبال اروپا اقــدام کردهاند. این موضــوع اما در مورد باشگاههایی که همچنان در پروژه به اصطالح ســوپرلیگ میماننــد، صدق نمیکنــد و یوفا متعاقبــاً بــه شــیوهای دیگــر بــا آن باشــگاهها برخورد خواهــد کرد.» یوفا هــم در یک بیانیه بــا لحنــی قاطعانهتر نوشــت که این ســازمان برای خود تمام حقوق را جهت انجام اقدامی متناسب علیه باشگاههای خودداری کننده از انصراف از سوپرلیگ محفوظ میداند. از این رو موضــوع به مراجــع انضباطــی ذیصالح یوفا ارجاع داده میشود.

یوفا در مجازات باشگاههایی که انصراف دادهانــد تخفیــف قابــل توجهی داده اســت. عالوه بــر آن 15 میلیــون یورویی کــه آنها باید به عنوان نماد حســن نیتشان برای کمک به فوتبال پایــه اروپا میپردازند، آنهــا به اندازه 5 درصد از درآمد و پاداشهای فصل آیندهشان از محل حضــور در رقابتهــای اروپایی مانند لیــگ قهرمانــان و لیــگ اروپــا جریمــه نقدی خواهند شد.

ایــن رقــم بــرای تیمهــای انگلیســی و اســپانیای­ی با فــرض کســب بیشــترین پاداش یعنــی پــاداش رســیدن بــه فینــال، تنهــا به 5 میلیون پوند میرســد. این بدان معناست که تیمهایی که در مراحل قبلی لیگ اروپا یا لیگ قهرمانــان حذف شــوند بایــد جریمــه نقدی کمتری بپردازند. در همین حال این باشگاهها متعهد شــدهاند در صورتی کــه دوباره هوس کننــد در تورنمنتهای­ــی ماننــد ســوپرلیگ شــرکت کنند، 100 میلیون یورو جریمه نقدی بپردازند و اگر دیگر تعهداتشان در قبال یوفا را نقض کننــد 50 میلیون یــورو جریمه نقدی شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran