Iran Varzeshi

انتخابات ریاست جمهوری و فوتبال

- صادق رئیسیکیا

اخیــراً یکــی از نماینــدگا­ن مجلــس شــورای اســامی در جریــان نشســت بــا رئیــس فدراســیون فوتبــال ایــران گفتــه اســت کــه: «فضــای انتخابــات ریاســتجمه­وری بــه خاطــر عــدم صعــود بــه جــام جهانــی نبایــد بــه یــأس ملــی تبدیــل شــود و بایــد از همــه ظرفیتهــا اســتفاده شــود کــه تیــم ملــی بــه مرحلــه بعــدی صعــود کنــد.»

خــب. ماحظــه فرمودیــد کــه در قلمــرو داخلــی ایــران، رابطــه فوتبــال و سیاســت چ ـه مبن ـا و حساس ـیتهایی دارد و ن ـزد بعض ـی از سیاس ـیون چ ـه معادل ـهای ب ـر آن حاک ـم اس ـت.

سیاســیون از فوتبالیهــ­ا (اعــم از بازیکــن و مربــی و رئیــس و مجمــع و ... ) میخواهن ـد ک ـه نش ـاطآفرین باش ـند و ی ـأس ایج ـاد نکنن ـد و حواسش ـان ب ـه ایج ـاد ش ـور و شــعف در مــردم باشــد چــون فکــر میکننــد شــور و شــعف مــردم در میــزان مشــارکت آنهـا در انتخابـات ریاسـتجمهو­ری و در آرامـش اجتماعـی، مؤثـر اسـت و ایـن را آشـکارا بیــان میکننــد.

صــد البتــه رابطــه سیاســت و فوتبــال بایــد رابطــهای متقابــل، اصولــی و درازمــدت باشــد. مثــ ًا اگــر از ســمت مجلــس و قــوه مجریــه، شــاهد تصویــب قانــون بــرای نظــام جامــع باشــگاهدا­ری و اجــرای یــک نظــام منســجم در ورزش حرفــهای و قهرمانــی، تصویــب قانــون بــرای منــع تصــدی دولــت از باشــگاهدا­ری در ورزش حرفــهای و قهرمانــی و منــع رقابــت بــا بخــش خصوصــی در ایــن دو زمینــه، تصویــب قانــون بــرای واگــذاری اســتادیوم­ها بــه باشــگاهها و انجــام اقدامــات عملــی درســت در ایــن زمینــه، تصویــب مقــررات و انجــام اقدامــات جامعتــر بــرای بیمــه و درمــان و بازنشســتگ­ی ورزشــکارا­ن، تصویــب مقــررات و پیادهســاز­ی نظامــی بــرای حمایــت از پیشکســوتا­ن، تصویــب مقــررات و در نظــر گرفتــن نظــام حــق پخــش تلویزیونــ­ی مســابقات و حقــوق تجــاری ورزش، تضمیــن حضــور مطمئــن و همیشــگی بانــوان و خانوادههــ­ا در اســتادیوم­ها، تنظیــم و پیادهســاز­ی نظامــی بــرای ایجــاد زیرســاخته­ای ســختافزار­ی و نرمافــزار­ی الزم جهــت اخــذ میزبانــی رویدادهــا­ی فوتبالــی، پیادهســاز­ی نظامــی بــرای گســترش شــفافیت مالــی و اطاعاتــی در صنعــت ورزش ...و باشــیم، آن هنــگام میشــود گفــت سیاســت، بــه فوتبــال در تــراز جهانــی نگریســته اســت و فوتبــال را آنگونــه کــه شایســته صنعــت ورزش در همــه جــای جهــان اســت محتــرم داشــته اســت. فوتبــال و سیاســت بایــد رابطــهای متقابــل، درازمــدت و اســتراتژی­ک داشــته باشند.

رابطــه سیاســت و فوتبــال اگــر فقــط در زمــان انتخابــات و فقــط بــرای انتخابــات ریاســتجمه­وری مهــم باشــد نــه سیاســت را بــه ســرمنزل مقصــود خواهــد رســاند و نــه فوتبــال را توســعه خواهــد داد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran