Iran Varzeshi

افول در 14 سال

دوران مالکیت فاجعهبار کرونکه در آرسنال

-

زمانی که اســتن کرونکه وارد آرســنال شــد، ایــن باشــگاه بهتازگــی فینــال لیــگ قهرمانان را برگزار کرده بود.

14 ســال به جلوتر بیایید و میبینید که موفقترین باشــگاه لندن، قرار اســت برای اولین بار در ربع قرن، در رقابتهای اروپایی حضور نداشته باشد.

توپچیهــا بــا کرونکــه از یکــی از ابرقدرتهــ­ای فوتبــال اروپــا تبدیــل بــه تیمــی معمولــی شــدهاند و حــذف آنها به دســت ویارئال در لیگ اروپا، باعث شــد که روزگارشان سیاهتر شود.

این به معنای 14 سال افول در آرسنال بوده است. آنها البته چهار بار قهرمان جام حذفی شــدهاند اما آیا زمانی که روحشان را فروختند و از ورزشــگاه هایبری به ورزشگاه امــارات نقل مــکان کردند، واقعاً بــه دنبال این دستاورد بودند؟

آرســنال در هایبــری بــزرگان جهــان را شکســت میداد. امــا آنها در امــارات کار بزرگی انجام ندادهاند.

ایــن باشــگاه زمانــی بــه ثبــات و ارزشهایش مشــهور بــود اما حــاال تبدیل به کشتیای ســرگردان و بدون ســکان شده اســت، که ســخت در تالش اســت بخشی از هویتش را حفظ کند.

برخــی به ایــن اشــاره خواهند کــرد که تقصیر مربیان اســت اما ریشه سقوط سریع آرسنال را میتوان تنها در یک نفر یافت.

درست اســت. آرســن ونگر باید زودتر از آرســنال میرفــت. اونــای امــری گزینــه مناسبی برای جانشینی این مربی فرانسوی نبود. میکل آرتتا هم قماری اســت که شاید جواب ندهد.

اما چه کســی امری و آرتتا را به آرسنال آورد؟ چه کســی در ســالهای 2014 و 2017 قرارداد ونگر را تمدید کرد و باعث شــد که او تا این حد طوالنی در باشگاه بماند؟ استن کرونکه. هر مشکلی که آرســنال در حال حاضر دارد به خاطر این میلیاردر 37ســاله است. او اصــ ًال باالی ســر باشــگاه حاضر نیســت و آرسنال دارد بهایش را میپردازد. ماه پیش بــود کــه جــاش، پســر اســتن، در کنفرانس ویدئویی بــا طرفداران گفــت: «بابت آینده باشــگاه آرســنال خوشــحال باشــید» امــا در حال حاضــر، طرفــداران بهانــهای برای خوشحالی ندارند.

آرســنال تحــت مالکیــت شــرکت Entertainm­ent & ‪Kroenke Sports‬ کــه با نام KSE هم شــناخته میشود، مسیرش را بــه شــکل هولناکــی گــم کــرده اســت اما تعجبی هم ندارد.

زمانــی کــه ونگر مربــی تیم بــود، آنها دســت کم فردی را داشــتند که میدانســت چه چیزی الزم اســت تا تیــم مدعی بماند. آرســنال در کــورس قهرمانــی نبــود امــا در بــاالی جــدول میجنگیــد. از زمانــی کــه او رفت، آنها کام ًال سقوط کردند.

تصمیمــات مصیبتبــار­ی در خــارج میدان برای آرسنال گرفته شد و اثراتش هم مشــهود اســت. اینکه KSE تصمیم گرفت آرســنال را بــه ســوپرلیگ اروپــا ببــرد کام ًال نشــان میدهد که آنها چقــدر از طرفداران این تیم دورند.

تصمیمــات را افــرادی میگیرنــد کــه هــزاران کیلومتر دورتر هســتند و بهندرت با طرفــداران حــرف میزنند (اســتن که هیچ رابطــهای نــدارد). آنهــا درکــی ندارنــد کــه اوضاع در لیگ برتر چطور پیش میرود.

ممکن است به این اشاره شود که KSE زیاد خرج آرســنال کرده اســت اما چه کسی به چند مبتدی اجازه میدهد باشــگاهی در قواره آرسنال را مدیریت کنند؟

آنهــا آرتتــا را در اولیــن تجربــه ســرمربیگر­ی به آرســنال آوردهانــد. وینای ونکاتشــام، مدیر ارشــد اجرایی باشگاه هم اولیــن تجربه مدیریت در این ســطح را دارد و ادو، مدیــر فنــی باشــگاه هــم پیــش از این مدیر تیمی نبوده اســت. حتی پر مرتساکر، مدیر آکادمی هم اولین شغل خود را در این باشگاه گرفته است.

همه در آرســنال دارند مدیریــت را یاد میگیرنــد. پــس چــرا از اینکه اشــتباه کنند تعجب کنیم؟

هیچکس بــا ســابقه فوتبــال در هیأت مدیــره نیســت کــه تصمیمــات فنــی را زیر ســؤال ببرد. جاش کرونکه گفته که امیدوار است رابطهشان با هواداران را بهبود بخشد اما مســأله این اســت کــه اص ًال رابطــهای در کار نبوده اســت. طرفداران آرسنال هرگز به پدر او اعتماد نداشــتند و خســارتی کــه او به باشگاه وارد کرده، جبرانناپذی­ر است.

مارتین کیون، اســطوره آرسنال پس از حذف این تیم از لیگ اروپا پرســید: «آیا این باشــگاه واقعــاً بــرای او مهم اســت؟ او6،7 باشــگاه ورزشــی در رشــتههای مختلــف، مانند بســکتبال و هاکی ...و دارد. آیا او واقعاً فوتبــال را دوســت دارد؟ مــا نیــاز به کســی داریم که این باشــگاه را بخواهد، عاشــقش باشد و آن را به جایگاهش برگرداند.»

فشــار بــر کرونکــه هــر هفتــه افزایش مییابــد. دانیل اک، مؤســس اســپاتیفا­ی، قصد دارد آرســنال را با قیمــت 8/1میلیارد پوند خریداری کند و دنیــس برکمپ، تیری آنــری و پاتریک ویهرا هم حامی او هســتند. آنری میگوید: «او میخواهد ژن آرسنال را مجدداً تزریق کند. هویت تیم از دست رفته اســت. ما در هیأت مدیره، افرادی را نداریم که مســیر درســت را نشــان دهند امــا دانیل میخواهد ایــن کار را انجام دهــد. به نظرم مسیری طوالنی و ســخت پیش رو خواهیم داشــت، البته اگر این اتفــاق بیفتد اما دانیل پا پــس نمیکشــد و منتظــر خرید آرســنال میماند.»

در حال حاضر، خانواده کرونکه تأکید دارنــد کــه آرســنال را بــه اک یا فــرد دیگری نمیفروشــن­د. آنها گفتهاند از آرتتــا در بازار نقــل و انتقــاالت حمایت میکننــد و به این مربی اسپانیایی، ابزار الزم برای برگرداندن اوضاع را میدهند اما آیــا آنها به این حرف خــود عمــل میکنند یا نــه، مســأله دیگری است.

KSE هرگــز پولــی از جیــب خــودش برای آرســنال نپرداخته است. تمامی پولی که خرج آرسنال شــده، از محل درآمدهای باشگاه بوده است.

برخــی ممکــن اســت بــه خریدهــای بــزرگ ســالهای اخیــر، ماننــد جــذب 72 میلیــون پونــدی نیکــوال پهپــه و خریــد 45 میلیــون پوندی تومــاس پارتی اشــاره کنند اما این پولی است که خود آرسنال به دست آورده بود. این پــول از جیب کرونکه نیامده است.

حاال که به دلیل شــیوع ویروس کرونا، اوضاع مالی باشــگاه بســیار بد شــده، دیگر پولــی برای خــرج کــردن نمانده اســت. اگر KSE در ایــن تابســتان ســرمایهگذ­اریهای الزم را انجــام دهــد و بــه آرتتا این امــکان را بدهــد که تیمــش را متحــول کنــد، باید این مبلغ را از جیب خــودش بپردازد. البته آنها شاید از طرف باشگاه وام بگیرند و پرداخت اقســاط با آرســنال باشــد. ایــن اتفــاق کام ًال محتمل است.

حتــی اگــر در تابســتان خریدهــای الزم انجــام شــود هــم اتفاقــات ســالهای گذشــته نشــان میدهــد که معلوم نیســت ایــن پــول درســت خــرج شــود. آرســنال با کرونکهها، پــول زیادی را دور ریخته اســت. از ژوئن 2013 تاکنون، تنها منچسترسیتی، منچستریونا­یتد، پاریسنژرمن و بارسلونا، خالــص هزینــه بیشــتری نســبت بــه 431 میلیون پونــد مخارج آرســنال داشــتهاند. برخــی ممکن اســت بابت ایــن موضوع از KSE ســتایش کنند اما آنها مالکان باشگاه هســتند. اینکه ایــن مخارج هیــچ نتیجهای نداشــته نشــان میدهــد که افــرادی کــه در پستهای کلیدی هســتند، کارشان را خوب انجام ندادهاند.

در نهایــت، عــدم عالقــه کرونکــه بــه مالکیــت آرســنال باعث شــده که ایــن تیم دچــار افولــی جدی شــود. آرســنال حاال در تقاطع است. 14 سال ســوءمدیری­ت و باالی ســر تیم نبودن مالــکان باعث شــده که این باشــگاه به جایگاه فعلی برسد و دیگر توان رقابت با باالنشینان را نداشته باشد.

ناکامــی در راهیابــی بــه اروپــا بــرای اولین بــار در ربــع قرن گذشــته، نقطــه اوج تصمیمــات فاجعهباری اســت کــه زیر نظر یک نفر در آمریکا گرفته شده است.

اگــر آرســنال بخواهــد بــه جایــگاه سابقش برگردد، اســتن کرونکه باید اوضاع را تغییــر دهــد و به آرســنال تمــام امکانات الزم را بدهــد که خســارتی که از ســال 2007 تاکنون وارد شده را جبران کند. اگر او حاضر به انجام این کار نباشــد، زمان آن رسیده که باشگاه را بفروشد و آن را به کسی واگذار کند که میخواهد آرسنال را متحول کند.

منبع: سایت گل

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran