Iran Varzeshi

اهمیتتغییر­فازازدفاعب­هحمله

- فرزاد آشوبی – بازیکن سابق پرسپولیس

تساوی یک - یک در بازی پرسپولیس و سپاهان عادالنه بود. دو تیم برتری خاص و محسوسی نسبت به هم نداشتند. با روندی که بعد از گل پرسپولیس در بازی ایجاد شد، این احتمال میرفت که سپاهان نتیجه را عوض کند، چون پرسپولیس خیلی عقب رفت و در کار دفاعی منظم و قوی عمل نکرد. سپاهان بعد از دریافت گل رو به جلو کار میکرد و پرسپولیس میتوانست روی ضدحمالت به گل دوم هم برسد ولی در این زمینه هم دقت و هماهنگی الزم وجود نداشت.

در مقابل مصدومیت امید عالیشاه و تعویض اجباری این بازیکن بخشی از قدرت جابهجایی پرسپولیس را کم کرد. عیسی آلکثیر و شهریار مغانلو خصوصیات تقریباً مشابهای دارند و در این حالت حضور بازیکنی که مکمل آنها باشد، میتواند اثربخشتر باشد. با این حال در این باره باید صبور باشیم، ممکن است این دو بازیکن به درک متقابلی از بازی در کنار یکدیگر برسند و بتوانند در کنار هم کیفیت مطلوبی پیدا کنند. در مسابقات آسیایی هم دیده شد که پرسپولیس در دفاع تیمی نیازمند نظم بیشتری است. اینکه پرسپولیس در زمین سپاهان مقابل این تیم موقعیت ایجاد میکند خیلی مهم و خوب است ولی بحث دفاعی هم در فوتبال مهم است. اگر میخواهید عقب بازی کنید باید راهکار مشخصی داشته باشید و حمایتها و پوششها از سوی همه بازیکنان رعایت شود. بحث من دفاع تیمی است و باید در این زمینه قویتر عمل شود، چون این گلها بعضی وقتها شرایط را به سمتی میبرد که ممکن است جای جبران نداشته باشید. شرایط را باید به سمتی ببریم که تیم با سختی کمتری در زمین عمل کند. تغییر فاز از دفاع به حمله خیلی مهم است و میتواند به تنهایی در برخی از بازیها سرنوشت را تعیین کند. پرسپولیس در این دو بخش یعنی دفاع تیمی و تغییر فاز از دفاع به حمله باید رشد کند.

در حالی که 8 هفته تا پایان مسابقات باقی مانده، پیشبینی قهرمان خیلی سخته و هنوز زود است که از این موضوع صحبت کنیم. روند مسابقات تا االن نشان میدهد که مدعیان اصلی پرسپولیس و سپاهان هستند و البته پرسپولیس با ساختار ویژهای که در این چند سال ایجاد کرده، شانس اصلی قهرمانی است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran