Iran Varzeshi

برای لیگ اروپا؟ بعید است فاجعــهدرت­وریــن

آیا کریستیانو رونالدو میماند؟

-

تجربه آنــدرهآ پیرلــو دارد به پایان میرســد. ایــن مربی تــازهکار شکســت سخت دیگری را تجربه کرد و یوونتوس حــاال در راه کســب ســهمیه لیــگ قهرمانان اروپا، کار سختی دارد.

پیرلــو کــه در دوران بــازی، اســطورهای در ایتالیــا بود، در شکســت ســه بر صفر مقابل میالن نشــان داد کــه از نظر تاکتیکــی چقــدر خــام اســت. حــاال در فاصله ســه هفته به پایان رقابتهای سری آ، یوونتوس در جمع چهار تیم برتر نیست.

آنها که فصل گذشته فاتح سری آ شدند، با قرار نگرفتن در جمــع چهــار تیــم برتــر و از دســت دادن ســهمیه لیــگ قهرمانان، هم شهرت تیمشــان ویران میشود و هم از نظر مالی پیامدهای وخیمی برایشــان دارد. این در حالی اســت که رئیس اتحادیه فوتبال ایتالیا هم آنها را تهدید کرده که در صورتی که ســوپرلیگ را ترک نکنند، از ســری آ کنار گذاشته خواهند شــد. از فصل 2011-12 به این ســو، یعنــی از اولین فصل حضور آنتونیــو کونته روی نیمکت یــووه، آنها هرگز لیگ قهرمانان را از دســت ندادهاند. اما حاال آنها ســه بازی سخت با ساسولو، اینتر و بولونیا دارند و احتمال راهیابی به اروپا برایشان اندک است.

پیرلو و بازیکنانش با انتقادات گسترده روبهرو شدهاند و بــا توجه بــه موفقیتهــا­ی بیشــمار یــووه در فصلهای گذشته، آنها را «مایه شرمساری» لقب نهادهاند.

اما عدم حضور در لیگ قهرمانان برای پیرلو، باشــگاه و آینده کریستیانو رونالدو چه معنایی خواهد داشت؟

آیا این آخرین میخ بر تابوت پیرلو بود؟

بیتردید دیگر در یوونتوس نخواهد بود. یوونتوس درباره او تصمیمش را گرفته است، ولی مشخص نیست که او حاال اخراج میشود یا این که در پایان فصل برکنار خواهد شد.

پیرلــو پــس از شکســت مقابــل میــالن قــول داد که تا زمانی که در خروجی به او نشان داده نشده، با تمام توان کار کنــد: «رویای من برای اینکه مربی باشــم، حتــی پس از این شکســت هم تغییر نمیکند. مــن به کارم ادامــه میدهم. من انتظار هیچ چیز را ندارم. با باشــگاه قبل و بعد مســابقه صحبــت کــردم و میخواهــم هــر تصمیمــی کــه گرفتــه میشــود را بپذیرم. مــن در حــال حاضر مربــی یوونتوس هستم و باشگاه در نهایت تصمیم خواهد گرفت.»

حتی بــا وجود این فصــل فاجعهبار، مربیان بســیاری به دنبــال حضور روی نیمکت یووه هســتند. ماســیمیلی­انو آلگری، زینالدین زیدان و جیانپیرو گاســپرینی در لیســت یوونتوس قرار دارند. اگر پیرلو چیزی به یوونتوس آموخته باشد، این است که داشتن تجربه بسیار ارزشمند است.

یکــی از بزرگتریــن مشــکالت او ایــن بــود کــه فلســفه تاکتیکی نداشــت. او ایده نداشــت و نمیتوانست تیم را در لحظات سرنوشتساز فصل مدیریت کند.

سیســتم 4-4-2 محبوب پیرلو با بازیکنانی که داشت ناموفق بود. تیمی که او از آلگری و ســاری به ارث برده بود با سیســتم 4-3-3 بازی میکرد، اما پیرلو ژن تاکتیکی تیم را دستکاری کرد و خالقیت تیم را نابود کرد.

یوونتوس مقابل میالن 16 شوت زد که تنها یک ضربه داخل چارچوب بود. خط میانی تیم

بسیار به پیرلو ضربه زد، اما او نشان داده که در لحظات مهم فصل، نمیتواند مشکالت را حل کند.

اگر یوونتوس پنجم شود چه میشود؟

رده پنجم یعنی فاجعه. اینکه آنیلی سخت در تالش بود تا ســوپرلیگ اروپــا راه بیفتد، بیدلیل نبوده اســت. اگر آنهــا فصل بعد لیگ قهرمانان را از دســت بدهنــد، باید در خارج میــدان هم تغییراتــی را داشــته باشــند و کار از پیرلو فراتر میرود. یوونتوس بایــد میلیونها یورو صرفهجویی کند و بدون لیگ قهرمانان، آنها باید دست کم یک بازیکن بزرگ خود را بفروشند.

یوونتــوس از دید مجلــه فوربس، یازدهمین باشــگاه ارزشمند دنیا اســت. ارزش این باشــگاه 59/1میلیارد دالر است و درآمدشان در سال 2020 هم 441 میلیون دالر بوده است. اما دغدغه این باشگاه این است که آنها در سال مالی گذشته، 14 میلیون دالر ضرر داشتهاند و بدهیهای باشگاه به 61درصد رســیده اســت. اثــر همهگیــری ویــروس کرونا روی این باشــگاه ویرانگر بوده اســت، اما راه نیافتن به لیگ قهرمانــان باعث میشــود یوونتوس 90 میلیــون یورو را از دست بدهد. قرارداد پائولو دیباال و رونالدو در سال 2022 به پایان میرســد و نگه داشتن هر دو نفر بدون حضور در لیگ قهرمانان، رویاپردازی­ای بیش نیست؛ برخالف آنچه فابیو پاراتیچی، مدیر ورزشی یووه میگوید.

 ??  ?? پیرلــو چند بار در این فصل نشــان داده کــه هفت جان دارد. بسیاری تصور میکردند که او باید پس از حذف از لیگ قهرمانــان به دســت پورتو، اخراج شــود. اما آنــدرهآ آنیلی پای او ایســتاد و امیدوار بود که اعتماد بــه او جواب دهد. اما متأسفانه جواب نداد.
پیرلو سرنوشــت خود را قطعی کرده و در پایان فصل،
پیرلــو چند بار در این فصل نشــان داده کــه هفت جان دارد. بسیاری تصور میکردند که او باید پس از حذف از لیگ قهرمانــان به دســت پورتو، اخراج شــود. اما آنــدرهآ آنیلی پای او ایســتاد و امیدوار بود که اعتماد بــه او جواب دهد. اما متأسفانه جواب نداد. پیرلو سرنوشــت خود را قطعی کرده و در پایان فصل،
 ??  ?? یوونتــوس باید صرفهجویی بســیاری انجام دهد و بهترین راه این اســت که رونالدو را 12 ماه زودتــر از تیم کنار بگذارد. گفته میشــود رونالدو بــا 27 گلی که در لیگ زده، خود را در فروپاشــی یوونتــوس بیتقصیر میداند. این بازیکن 63ســاله نمیخواهد لیگ قهرمانان را از دست بدهد و گفته میشود آینده او در تورین نخواهد بود، چرا که او بیش از هر چیزی عالقه دارد در اروپا بازی کند. رونالدو در صورت راه نیافتن به لیگ قهرمانان، از باشــگاه خواهد خواســت که او را بفروشند، هرچند که ژرژ مندس، ایجنت او، نتوانسته باشگاهی را پیدا کند که دستمزد ساالنه 31 میلیون یورویی او را بپردازد. مســألهای که یوونتوس بــا آن روبهرو اســت، اینکه آنهــا نمیتوانند فقط قــرارداد رونالدو را فســخ کنند تــا از پرداخت دستمزد او راحت شــوند. آنیلی و پاراتیچی باید باشگاهی پیدا کنند که حاضر باشــد 30 میلیون یورو به یوونتوس بپردازد و رونالدو را بخرد. این در حالی است که باشگاهها دارند دستمزد بازیکنان و حتی ستارگان خود را کاهش میدهند، تا بتوانند ســرپا بمانند. ضمن آنکه پس از فصلی چنین فاجعهبار، کمتر باشــگاهی حاضر به خرید بازیکن از یوونتوس میشود. اگر رونالــدو که یوونتوس لقبش را «بهترین بازیکن تاریخ» گذاشــته، از این باشــگاه بــرود، همه به این اشــاره خواهند کرد که او خرج زیادی روی دست یووه گذاشت و آنها را قهرمان اروپا نکرد. یوونتوس با رونالدو در ایتالیا دو بار فاتح اســکودتو و دو بار هم قهرمان ســوپرجام شــد. اما در اروپا، آنها یک بار در مرحله یکچهارم نهایی مقابل آژاکس، یک بار در مرحله یکهشــتم نهایی برابر لیون و بار دیگر در یک هشــتم مقابل پورتو شکســت خوردند و حذف شــدند. این در حالی اســت که یوونتوس حــدود 340 میلیون یورو خرج رونالدو کرده است.
یوونتــوس باید صرفهجویی بســیاری انجام دهد و بهترین راه این اســت که رونالدو را 12 ماه زودتــر از تیم کنار بگذارد. گفته میشــود رونالدو بــا 27 گلی که در لیگ زده، خود را در فروپاشــی یوونتــوس بیتقصیر میداند. این بازیکن 63ســاله نمیخواهد لیگ قهرمانان را از دست بدهد و گفته میشود آینده او در تورین نخواهد بود، چرا که او بیش از هر چیزی عالقه دارد در اروپا بازی کند. رونالدو در صورت راه نیافتن به لیگ قهرمانان، از باشــگاه خواهد خواســت که او را بفروشند، هرچند که ژرژ مندس، ایجنت او، نتوانسته باشگاهی را پیدا کند که دستمزد ساالنه 31 میلیون یورویی او را بپردازد. مســألهای که یوونتوس بــا آن روبهرو اســت، اینکه آنهــا نمیتوانند فقط قــرارداد رونالدو را فســخ کنند تــا از پرداخت دستمزد او راحت شــوند. آنیلی و پاراتیچی باید باشگاهی پیدا کنند که حاضر باشــد 30 میلیون یورو به یوونتوس بپردازد و رونالدو را بخرد. این در حالی است که باشگاهها دارند دستمزد بازیکنان و حتی ستارگان خود را کاهش میدهند، تا بتوانند ســرپا بمانند. ضمن آنکه پس از فصلی چنین فاجعهبار، کمتر باشــگاهی حاضر به خرید بازیکن از یوونتوس میشود. اگر رونالــدو که یوونتوس لقبش را «بهترین بازیکن تاریخ» گذاشــته، از این باشــگاه بــرود، همه به این اشــاره خواهند کرد که او خرج زیادی روی دست یووه گذاشت و آنها را قهرمان اروپا نکرد. یوونتوس با رونالدو در ایتالیا دو بار فاتح اســکودتو و دو بار هم قهرمان ســوپرجام شــد. اما در اروپا، آنها یک بار در مرحله یکچهارم نهایی مقابل آژاکس، یک بار در مرحله یکهشــتم نهایی برابر لیون و بار دیگر در یک هشــتم مقابل پورتو شکســت خوردند و حذف شــدند. این در حالی اســت که یوونتوس حــدود 340 میلیون یورو خرج رونالدو کرده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran