Iran Varzeshi

اولیـــــن­جــــام

چلسی – لستر سیتی؛ فینال جام حذفی انگلیس، ساعت 20:45

-

تومــاس توخــل و برندان راجــرز میخواهنــد اولین قهرمانــی خود در انگلیس را تجربه کنند. چلســی و لســتر سیتی قرار است شــنبه در فینال جام حذفی در ویمبلی به مصاف هم بروند. در این دیدار، دو تیم باالنشین لیگ برتر برای فتــح قدیمیترین جام دنیــای فوتبال بــا هم رقابت خواهنــد کرد. جــام حذفــی انگلیس از فصــل 1871-72 برگزار میشود. چلســی میخواهد نهمین قهرمانیاش در این جام (و هفتمیــن در قرن جاری) را کســب کند که در این صورت آنها پس از آرســنال 14( قهرمانی) و منچســتر یونایتد )12( در رده ســوم قرار میگیرند. لســتر که در فصل ،2015-16 دنیــای فوتبــال را بــه لــرزه درآورد و فاتح لیگ برتر شــد، برای اولین بار پس از سال 1969 راهی فینال جام حذفی میشــود و میخواهد اولین قهرمانی تاریخش در این رقابتها را به دست بیاورد.

این اولین بار پس از ســال 2007 اســت کــه فینال جام حذفی بین دو تیمی برگزار میشــود که در جمع چهار تیم باالی جدول لیگ برتر حضور دارند. در آن ســال، منچستر یونایتــد، قهرمان لیگ برتر مقابل چلســی، تیم دوم لیگ در فینال جام حذفی شکست خورد.

حاال این بازی هــم پایاپای خواهد بــود و هیچکدام از این دو تیم را نمیتوان بخت اول قهرمانی دانســت. لستر در لیگ برتر ســوم اســت و دو امتیاز بیشــتر از چلسی دارد. دو تیــم در هفتههای اخیــر مانند هم نتیجــه گرفتهاند. اگر جدول لیگ برتر را براســاس ده بازی اخیر محاســبه کنیم، چلسی با شــش برد، دو تســاوی و دو شکســت در رده سوم است و لســتر هم با پنج پیروزی، دو تســاوی و سه باخت در رده پنجم قرار میگیرد.

چلسی، بعد از لمپارد

چلســی در ژانویه مقابل لســتر ســیتی با نتیجــه دو بر صفــر شکســت خــورد و آن آخرین دیــدار فرانــک لمپارد در لیــگ برتر روی نیمکت چلســی بــود. لمپــارد چند روز بعد اخراج شــد و جایــش را به توماس توخــل داد. جالب آنکه این دو تیم قرار اســت سهشنبه هم در لیگ برتر با هم

بازی کنند و آن دیدار از نظر کســب سهمیه لیگ قهرمانان اهمیت فوقالعادها­ی دارد.

توخل 47 ســاله فصل را روی نیمکت پاریسنژرمن آغاز کرد، ولی در ماه دســامبر اخراج شــد. او حاال میتواند فصــل را بــا فتح جــام حذفــی و لیــگ قهرمانان بــه پایان برساند.

زمانی که توخل جانشین لمپارد شد، چلسی در لیگ برتر نهم بود و از کسب سهمیه لیگ قهرمانان ناامید شده بود اما توخل در 26 بازی در تمامی رقابتها، 17 برد و تنها سه شکست داشته اســت و چلســی را متحول کرده است. توخل با بوروســیا دورتمونــد و پاریســنژر­من در آلمان و فرانســه فاتح جامهای حذفی شده اســت. او دفاع چلسی را مستحکم ســاخته و باعث شــده آنها در 26 بازی، 18 بار دروازهشــا­ن را بســته نگه دارند. عملکرد تیمــو ورنر و کای هاورتز با او بســیار بهتر شــده و آنتونیو رودیگــر و مارکوس آلونسو هم در تیم احیا شدهاند.

چلســی بــا توخــل توانســت منســیتی را در مرحله نیمهنهایی شکســت دهــد. آنها در لیگ برتــر هم تیم پپ گواردیــوا­ل را بردند. ایــن دو تیم قــرار اســت در فینال لیگ قهرمانان در دو هفته دیگر به مصاف هم بروند.

پیشرفت لستر با راجرز

زمانی که راجرز در فوریه ،2019 سلتیک را ترک کرد و جانشــین کلود پوئل در لستر شد، آنها در لیگ برتر یازدهم بودند و به منطقه ســقوط نزدیکتر بودند تا منطقه کسب ســهمیه لیگ قهرمانان. از آن هنگام تاکنون، لســتر مرتباً پیشــرفت کرده و در 108 بازی راجرز روی نیمکت این تیم، آنها 57 برد کســب کردهاند. لســتر فصل پیش پنجم شد و شاید در این فصل رتبه بهتری کسب کند.

راجــرز فوتبال زیبــا را به ورزشــگاه کینگ پــاور آورده است و لســتر را تبدیل به باشگاهی کرده که بیشترین بخت را برای شکستن انحصار «شش تیم بزرگ» دارد. او جیمی واردی، مهاجم 34 ساله تیم را احیا کرده و ستارگان جوانی ماننــد جیمز مدیســون، کلچــی ایهاناچو، هــاروی بارنز و یــوری تیلمان زیر نظــر او پیشــرفت کردهاند. مربی ســابق لیورپول توانســته بود در کمتر از سه سال، در سلتیک هفت قهرمانی به دســت بیاورد اما او تاکنون در فوتبال انگلیس قهرمان نشده اســت. فتح جام حذفی میتواند شهرت او را بســیار بهتر کند و باعث شــود باشــگاهها­ی بزرگتری در انگلیس و اروپا به دنبال جذبش باشند.

بازیکنان کلیدی

لمپــارد اعتقــادی بــه رودیگــر نداشــت و بــه او تنها 9 بار بــازی داد اما این بازیکن در پیشــرفت چلســی با توخل نقشی کلیدی داشته اســت. در 19 بازی لیگ که این مدافع آلمانی حضــور نداشــته، چلســی 26 گل دریافــت کرده و در 17 دیــداری کــه او در ترکیب ثابت بوده، آنهــا تنها 7 گل خوردهاند. رودیگر در جریان شکســت یک بر صفر مقابل آرســنال در لیــگ برتر اســتراحت کرد امــا انتظــار میرود مقابل لستر در ترکیب ثابت قرار بگیرد.

انگولو کانته، هافبک ســابق لســتر هــم دیگر بازیکن کلیدی چلسی اســت. کریستین پولیشــیچ و هاورتز هم در فــرم خوبی هســتند و در حمالت بســیار بــه کار تیم توخل خواهند آمد. جانی ایونز هم اهمیت بســیاری برای لســتر دارد. ایــن مدافع ســابق منیونایتد به دلیــل مصدومیت از ناحیه پاشــنه پا، دو بــازی قبلی تیمش را از دســت داده و مشخص نیست که به این بازی برسد. این بازیکن 33 ساله ســتون خط دفاعی لستر اســت و غیبت او ضربه سختی به این تیم خواهد زد.

لســتر در خط میانی نیــاز دارد که مدیســون و تیلمان روی فرم باشــند. آنهــا امیدوارند ایهاناچو، بازیکن ســابق منچســتر ســیتی که در 12 بازی اخیــر این تیــم 13 گل زده، همچنان بدرخشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran