Iran Varzeshi

جشن اعراب در خیابانهای دوحه

-

جام جهانی قطر برای عربها یک جام خاص و شیرین است. برد مراکش مقابل بلژیک بعد از برد شگفت انگیز عربستان مقابل آرژانتین جشن و سرور عربها در کشور حاشیه خلیج فارس را دوچندان کرد. مهمترین اتفاق روز هشتم جام جهانی قطعا ًبرد 0-2 مراکش مقابل بلژیک بود اما این روز ماجراهای دیگری نیز داشت. کاســتاریک­ا یــک ســورپرایز بــزرگ را رقــم زد. تیمــی کــه در بــازی اول خــود هفــت گل خــورده بــود و ضعیفتریــن تیم جام نشــان داده بود مقابــل ژاپنی که آ لمان را شکســت داده بود برنده شــد تا شــگفتیهای جام جهانی 2022 کــه عربهــا نــام جــام جهانــی اعــراب را بــرای آن انتخــاب کردهانــد بیشــتر شــود. بــرد پرگل کرواســی مقابــل کانادا هم که حــذف تیم کانــادا از تورنمنت را بعــد از تیم قطر قطعی کــرد، دیگر اتفاق مهم ایــن روز بود. بازی اسپانیا و آلمان که بزرگترین بازی دور مقدماتی بود، با تساوی به پایان رسید که این نتیجه بیشتر به نفع اسپانیا بود و البته امیدهای آلمان را برای باقی ماندن در جام زنده نگه داشت.

برد تاریخی شیرها

بــرد مراکش اولین برد این تیم در 4۲ ســال اخیر به حســاب میآید، آخرین بــار شــیرهای اطلــس در ســال 1998 بــرد 3-۰ مقابــل اســکاتلند را جشــن گرفتنــد. با بــرد ۲-۰ مقابــل بلژیک که

تیــم دوم جهــان بــه حســاب میآیــد و یکــی از مدعیــان اصلــی قهرمانی جام شــمرده میشــد شــیرها در آســتانه صعــود بــه دور حذفــی قــرار گرفتنــد. آنهــا در بــازی مقابل کرواســی هم تیم خوبی نشــان دادند اما نتوانستند گل بزنند و حاال با این برد شــیرین اعتماد بــه نفسشــان چند برابر شــده اســت. تنها صعود مراکشــیها به دور حذفی جــام جهانی در جــام جهانی 1986 رقم خــورد که بــا آلمان رو در رو شــدند و با یک گل شکســت خوردند. مراکشــیها در قطر پرشــمار هســتند و یکــی از پرطرفدارتر­ین تیمهای جام بــه حســاب میآینــد. به همیــن دلیل بعــد از برد مقابل بلژیک فضای شــهر دوحــه کامــال ًرنــگ و بــوی مراکــش گرفتــه بــود. در میــدان اصلــی شــهر یعنــی منطقــه کورنیــش چنــد بــرج بــزرگ بــا پرچــم مراکــش نورافشــان­ی شــد و ایــن اتفــاق در ورزشــگاه محــل برگــزاری بــازی نیــز رخ داد. مرا کشــی ها ا ز ا یــن بــرد بســیا ر خوشــحال بودنــد و جشــن خــود را در متــرو، خیابــان و حتــی در مراکز خرید بزرگ شــهر دوحه نیز به راه انداختند. قطریهــا نیــز از ایــن بــرد خوشــحال بودنــد و همیــن باعــث شــده بــود هم قطریهــا و هــم مراکشــیها شــروع کننــد بــه پخــش کــردن شــیرینی در

بســیاری از نقــاط شــهر کــه ویدیــوی ایــن تصاویر در شــبکههای اجتماعی در قطر منتشــر شــد و حتــی تلویزیون قطــر نیــز بــه آن پرداخــت. تلویزیــون قطــر حتــی تصاویــری را پخــش کــرد کــه مربــوط میشــد بــه چنــد کافــه در ســوریه کــه بابــت بــرد مراکش جشــن به راه نداخته بودند و شکالت و شــیرینی به مشتریان خود میدادنــد و بویژه به بچههــا هدایایی نیــز میدادنــد. شــیخ تمیــم بــن حمــد الثانــی امیــر قطــر نیــز در جشــن بــرد مراکشــیها شــرکت داشت و در ورزشگاه الثمامه شــادی خــود را از ایــن بــرد تاریخــی تیــم عربزبــان آفریقایــی نشــان داد. در ایــن مســابقه بســیاری دیگــر از مقامــات قطــری مثــل وزرای علــوم و فرهنــگ و چنــد مقــام سیاســی دیگــر نیــز حضــور داشــتند و همگــی بعــد از بــازی بــا دســت زدن و تشــویق مراکشــیها شــادی خــود را از ایــن بــرد نشــان دادنــد تــا مشــخص شــود کــه موفقیــت تیمهــای منطقــه خلیج فــارس و عــرب زبانهــا بــرای امیــر قطــر و مقامات کشــور میزبان بســیار مهــم اســت. در خــود مراکــش نیــز بســیاری از مــردم ایــن کشــور بــه ســبک و ســیاق همیشگیشــا­ن در تورنمنتهــ­ای

بــزرگ بــه خیابانهــا ریختنــد و بعــد از گل دوم مراکــش، بــرد تیــم ملــی کشورشــان را بــا جمعیتی زیاد جشــن گرفتنــد. مراکشــیها­ی حاضــر در قطــر نیــز کــه خیابانهــا را تــا پایــان شــب در اختیار گرفته بودند و جشــن میگرفتند از صعود تیمشان مطمئن بودنــد و بــرد مراکــش مقابل کانــادا را حتمــی میدانســتن­د. محلــه معروف ســوق واقــف در دوحه تبدیــل شــده بــه پاتــوق هــواداران تیمهایــی کــه قصــد جشــن گرفتــن پیــروزی تیم ملــی کشورشــان را دارند و ایــن موضــوع در مــورد مراکشــیها نیــز صــادق بــود کــه البتــه شــادی آنها مثــل شــادی عربســتانی­ها بــا دیگــر کشــورها متفــاوت بود چــون جمعیت بســیار زیــادی از این کشــورها به قطر آمدهانــد و دیگر طرفــداران عربزبان نیــز بــه آنها ملحق میشــوند و جشــن آنهــا را پرجمعیتتــ­ر میکننــد.

فرصتی که ژاپن از دست داد

بــر خــالف آنچــه تصــور میشــد ژاپــن نتوانســت از بــرد مهمــی کــه در اولین بــازی مقابــل آلمــان بــه دســت آورد اســتفاده کنــد و صعــود خــود را بــا پیــروزی مقابل کاســتاریک­ا در گروهی که بســیاری آن را گروه مرگ میدانند قطعــی کنــد. کامپیوترها (لقــب ژاپن)

نتوانســتن­د کــد بــاز کــردن دروازه کیلــور نــاواس دروازهبــا­ن کاســتاریک­ا را رمزگشــایی کننــد و بــا دریافــت یک گل از حریــف خــود شکســت خوردند تــا وضعیــت گــروه E پیچیــده شــود. کاســتاریک­ا در ســمت دیگــر، یــک شــگفتی بــزرگ را رقــم زد. آنهــا کــه یکــی از کــم طرفدارتریـ­ـن تیمهــا در قطــر هســتند و هواداران کمــی از این کشــور به جام جهانــی آمدهاند، موفق شــدند با شکست دادن ساموراییها هــم اعــاده حیثیــت بابــت شکســت 7-۰ مقابــل اســپانیا داشــته باشــند و هــم امیــدوار به صعود بــه مرحله یک هشــتم نهایی شــوند که اتفاقی بزرگ بــرای ایــن تیــم خواهــد بــود.

اوزیل در قطر

در جریــان بــازی اســپانیا مقابــل آلمــان تعــدادی از هــواداران تصاویــر مســوت اوزیــل را در دســت داشــتند و بــه حمایــت از او پرداختنــد. آنهــا بــه اســتاندار­دهای دوگانــهای کــه در تیــم ملــی آلمــان در برخــورد بــا بازیکنــان بــا نژادهــای مختلــف وجود دارد اعتــراض خــود را نشــان دادنــد، موضوعــی که باعث شــده بــود اوزیل، بازیکــن ترکتبــار ســابق آلمــان، بــه خاطــر آن از تیــم ملــی ایــن کشــور خداحافظی کند.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran