KHABAR VARZESHI

فدراسيون ثابت کند پرسپوليسين­يست

-

پس از پايان جدال فوقالعاده حســاس سپاهان و پرسپوليس،صحنههايبسي­ارزشتيراشا­هدبوديم وگروهيازبا­زيكنانوعوا­ملدوتيمبهج­انهمديگر افتادند. كار از بحث لفظي به مراتب فراتر رفته و به جدال فيزيكي كشيده شده به طوري كه تصاوير آن از شنبه شب در رسانههاي گروهي و فضاي مجازي منتشرشدهوم­سئلهاينيست­كهبتوانآنر­اكتمان يا با بيتفاوتي از كنارش عبور كرد.

اينكه چــه اتفاقاتي در اصفهان رخ داد و چه عواملي باعث ايجاد اين لحظات زشت شد، نكته ديگري است ولي مســئله مهم از نظر هواداران استقالل، برخورد قانوني با مسببان ماجرا و افراد حاضر در درگيري است. بدون شك استقالليها فعالكاريبه­كاربازيكنا­نومربيانسپ­اهانندارند وهدفاصليآن­هادرواقعبر­خوردباپرسپ­وليسيها تلقي ميشــود چون جمعه هفتــه جاري دربي پايتخت اســت و همين مســئله موجب شده اســتقاللي­ها تأكيد داشته باشند اگر فدراسيون واقعاً بيطرفانه و قاطعانه عمل ميكند، حتماً بايد تعداديازاع­ضايسرخپوشا­نپايتختراب­ادستور موقت تا اطالع ثانوي از حضور در ميادين رسمي محروم كند.

اولين آزمون فدراسيون هنوز نيمه اول بازي استقالل و ذوبآهن به اتمام نرســيده بود كه تصاوير درگيرهاي اصفهان در فضايمجازيم­نتشرشدوبرا­يدقايقيهوا­داران اســتقالل بازي تيم محبوب خود را رها كرده و درگيري پرسپوليســ­يها را در اولويت گذاشته بودند. صفحات و كانالهاي هواداري استقالل در فضاي مجازي طي كمتــر از 0۱ دقيقه مملو از صحنههاي اكشــن و بزنبزن در اصفهان بود كه توسط رسانهها پوشــش داده ميشد. البته اين مســئله پس از پايان مسابقه و ناكامي شاگردان فرهــاد مجيدي، ميــان اســتقاللي­ها بازتاب پررنگتري داده شده و اين بار خواسته مهمي هم از طرف آنها در خالل انتشــار تصاوير مورد نظر مطرح ميشد. استقالليها تأكيد داشتند با توجه

به اينكه طبق قانون در اصفهان «جرم مشهود» رخ داده و تصاوير آنها موجود اســت، فدراسيون فوتبال بايد به صورت جدي وارد عمل شــود و رئيس جديد از عوامل كميته انضباطي بخواهد با تمام مقصــران برخــورد قاطع قانوني شــود. استقالليها رسيدگي سريع، عادالنه و قاطعانه به پرونده بازي سپاهان- پرسپوليس را اولين آزمون جديفدراسيو­ندرعرصهمسا­ئلانضباطيت­لقي ميكردند.

سابقه دستور موقت زمستاني ساعاتي پس از انتشــار صحنههاي درگيري در اصفهان، كانالهاي هواداري استقالل و صفحات مجازيهوادا­راناينتيمخ­واهاناستفا­دهازقانون «دستور موقت» براي برخورد با پرسپوليسيه­ا شدندومدعيب­ودندچنينقا­عدهايچندما­هقبل در جريان رقابتهاي همين فصل ليگ برتر اجرا شده بنابراين بايد بدون توجه به اسم تيمها، بار ديگر در دســتور كار قرار بگيرد. استقالليها به محروميت آرمين ســهرابيان و ســعيد مهري بازيكنان گلگهر ســيرجان و تراكتور اشــاره ميكردند (البتــه جالب اينكه ســعيد مهري هماكنون بازيكن خود اســتقالل است) كه روز چهارم بهمن پارســال در جريان تقابل دو تيم با يكديگر درگير شــدند و كميته انضباطي چند ساعت پس از پايان مســابقه هر دو بازيكن را تا اطالع ثانوي از حضور در ميادين محروم كرد. آنها همچنين به محروم شدن گادوين منشا در روز 6۲ بهمن پارسال اشاره ميكردند و تأكيد داشتند همانطور كه مهاجم خارجي گلگهر دقيقا يك روز پس از انجام حركات منشوري در بازي مقابل نساجيبادست­ورموقتكميت­هانضباطياز­حضور در ميادين محروم شد، عوامل درگيري اصفهان نيز بايد به همين سرنوشت دچار شوند.

محروميتحسي­نيوكاميابي­نيا مهمترينچهر­ههاييكههوا­داراناستقا­للمدعياند با توجه به تصاوير ارسال شده از اصفهان حتما بايد شامل قانون دســتور موقت شده و حضور در دربي

پايتخت را از دســت بدهند، سيدجالل حسيني و كمال كاميابينيا هستند. دو بازيكني كه هواداران استقالل ميگويند به شهادت تصوير، نقش بسيار پررنگي در ماجراهاي رخ داده پس از پايان مسابقه سپاهان و پرسپوليس داشتند و بايد بابت رفتارشان پاسخگو باشــند. البته تعدادي از استقالليها روي محروميت شــهريار مغانلو و كريم باقري هم مانور ميكردند ولي اغلب آنها مدعــي بودند با توجه به تصاويرمخاب­رهشده،بايدحتمابا­حسينيوكامي­ابينيا برخورد شــود و آنها حداقل دو جلســه از همراهي پرسپوليس محروم شوند. نكته جالب توجه در اين رابطهآنكهب­رخيازهوادا­راناستقالل­حتيحكمهم صادر كردهاند و مدعياند حضور سيدجالل حسيني و كمال كاميابينيا در بازي جمعه شب غيرقانوني است و اگر كميته انضباطي فدراسيون فوتبال واقعاً قاطع و بيطرفانه عمل كند (البته بهزعم هواداران استقالل) هر دو بازيكن مذكور بايد در اولين فرصت محرومشوند.تعدادديگري­ازطرفداران­استقاللنيز در فضاي مجازي با حمايت از پيشنهاد محروميت حسيني و كاميابينيا، از كركري خواندن نيز غافل نشدهومدعيش­دهانداستقا­للميتواندپ­رسپوليس را حتي با وجود عوامل مؤثر در درگيري پس از پايان بازيباسپاه­اننيزشكستد­هدوليقانون­بايدبراي تمام تيمها يكسان باشد.

كتككاريمهر­آباد در چنين شرايطي كامال بديهي است كه هواداران پرسپوليسني­زبهحمايتاز­بازيكنانخو­دبرخاسته و مقابــل ادعــاي اســتقاللي­ها صفآرايي كنند. پرسپوليسيه­امعتقدندبا­توجهبهاينك­هاتفاقاترخ داده در اصفهان پس از پايان مســابقه بود، عمال نيازي به دستور موقت و برخورد سريع وجــود نــدارد چون يــك تخلف انضباطي رخ داده و همه چيز بايد سرفرصتوپسا­زمطالعهگزا­رش ناظران مورد بررســي قرار بگيرد بنابراين هيچ دليلي براي محروم كــردن بازيكنان و ســاير عوامل پرسپوليس قبل از دربي وجود ندارد (البته بهزعم هواداران پرسپوليس).

اتفاقا پرسپوليسيه­ا هم براي اينكه ثابت كنند در سنوات گذشته به بسياري از رفتار استقالليها با ديده اغماض نگريســته شده، پاي اتفاقات قبلي را دوبارهبهمي­انكشيدهاند.پرسپوليسيه­ابهماجراي گادوين منشــا در اسفند ســال 7۹ هنگام تقابل استقالل با فوالد در اهواز اشاره كرده و مدعياند اگر قراربهبرخو­ردقاطعانهب­ود،مهاجمآنزما­ناستقالل

بايد به واسطه رفتار خودش چندجلسهمحر­وممیشدولي چون دربي پايتخت قرار بود اوايل فروردين ســال 8۹ برگزار شــود، قضيه خيلي سريع فيصله داده شد.

ازطرفديگر،هوادارانپر­سپوليس به يك ماجــراي تاريخي كه چند ماه قبــل رخ داد هم اشــاره كرده و مدعيانــد اگر قرار بر برخورد با بازيكنانخا­طيبهدليلدر­گيري فيزيكيباشد،پروندهاستق­الليها بايــد قبل از شــاگردان يحيي گلمحمدي مورد رسيدگي قرار گرفتــه و احــكام محروميــت طوالنيمدت براي آنها صادر شــود چون تصاوير كتككاري بازيكنان استقالل با هواداران خــود در فــرودگاه مهرآباد پس از برگزاري فينال جام حذفي همچنان در اينترنت موجود است و قطعا مديران فدراسيون فوتبال هم آن را ديدهاند ولي كوچكترين واكنشي به آن نشــان ندادند بنابراين حاال هم نميتوانند مهرههاي كليدي پرسپوليس را در آستانه جدال سنتي فصل محروم كنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran