KHABAR VARZESHI

ازجنجالاسم­اعيليوکريم­يتاهنرنماي­يصادقوبيان­ي

-

با توجه به حساسيت جدال استقالل و پرسپوليسكا­مالبديهياس­تكهضربات پنالتي اعالم شــده در اين رويداد حواشي بســياري دارد و حتي اگــر داور آن كامال به درستي اعالم پنالتي كرده باشد باز هم تبعات آن تا مدتها در رســانهها ديده ميشود. در تاريخ برگزاري دربيها، استقالل گاهي اوقات صاحب پنالتيهايي شده كه هياهوي بسيار زيادي پيرامون آنها راه افتاده است و در مورد برخــي از اين ضربات هنوز هم شــايعات و حرفهاي فراواني وجود دارد. به بهانه دربي جامحذفي بد نيست مهمترين پنالتيهاي استقالل مقابل پرســپوليس و حاشيههاي مرتبط با آن را مرور میكنيم.

ناكامي‌نامجومطلق شــهريور سال ۷6 بســياري از كارشناسان معتقد بودند آبيها شانس اول براي پيروزي هستند و به احتمال فراوان مسابقه را ميبرند ولي در ميدان اتفاقات ديگري رخ داد. مسابقه نه تنها با تساوي يك- يك خاتمه يافت بلكه اســتقالل صاحب يك ضربه پنالتي هم شد

ولي مجيــد نامجومطلق هافبك تكنيكي و مليپوش اســتقالل در جدال با وحيد قليچ ناكام شد.

گل‌بياني آبيپوشــان در دربي زمســتان سال 69 نيز صاحب ضربه پنالتي شــدند و شاهرخ بياني پشــت توپ قرار گرفت. جالب اينكه سعيد عزيزيان كه تا چند مــاه قبل از آن همبازي بياني در استقالل بود، حاال به عنوان سنگربان پرســپوليس مقابل شاهرخ قرار گرفته بود و البته ناكام شــد تا استقالليها از روي نقطه پنالتي به گل برســند. اين بازي در نهايت با تساوي يك- يك به پايان رسيد.

برو‌به‌همه‌بگو‌پنالتي‌من‌را‌گرفتي بدون هيچ شــك و ترديدي مهمترين ضربه پنالتي كه استقالل در تاريخ دربيها گرفته، مربوط به دي سال 3۷ ميشود. همان مسابقه فوقالعاده معروف كه پرسپوليس ابتدا با دو گل پيش افتاد ولي استقالل مسابقه را برابر كرد و در نهايت هم به واســطه كتككاري بازيكنان همه چيز نيمه تمام ماند. هنگامي كه بازي با نتيجه -2 صفر به سود پرسپوليس در جريان بود، استقالل صاحب ضربه پنالتي شــد و ابتدا ادموند اختر مأمور زدن توپ شد ولي احمدرضا عابدزاده به مهاجم اســتقالل نزديك شد و گفت: «پسرجان! ميدوني من تاحاالپنال­تيچهكسانير­اگرفتم؟»ايناتفاق روي روحيه اختر تأثير گذاشت و همانجا بود كه صادق ورمزيار وارد معركه شده و توپ را از دســت مهاجم تيمش گرفت تا خودش پنالتي بزند. ورمزيار قبل از زدن توپ براي عابدزاده كركري بسيار جالبي خواند و گفت: «احمدرضــا! تــوپ كه هيچي، حتي اگه جهت توپراهمتشخ­يصدادي برو به همه بگو پنالتي من را گرفتي.» ورمزيار پنالتي را زد و اتفاقا خالف جهت حركت عابدزاده آن را به گل بدل كرد.

جنجال‌اسماعيلي پرحاشيهتري­ن ضربه پنالتي كه استقالل در دربي صاحب آن شــده به فروردين سال 98 برميگــردد. مســابقه با يــك گل به نفع پرسپوليس در جريان بود كه استقالليها در دقايق پاياني نيمه اول صاحب ضربه پنالتي شدندوطبقبر­نامهاوليهق­راربودگادو­ينمنشا زننده آن باشــد ولي ناگهان مهدي رحمتي خود را به محوطه جريمه پرسپوليس رساند و اتفاقاتي رخ داد كه پنالتيزن عوض شــد و فرشيد اسماعيلي پشــت ضربه قرار گرفت! فرشــيد پنالتي را خراب كرد و همان اتفاق ســرآغاز جنجالي بزرگ شــد به طوري كه اســتقاللي­ها بين دو نيمه در داخل رختكن كتككاري كردنــد و در نهايت پس از ناكام شدندربازي،همانشبحكمت­وبيخواخراج چند بازيكن صادر شد. مهدي رحمتي هم به

واسطه آن اتفاق تا مدتها مغضوب هواداران استقالل بود.

مقهور‌شدن‌كريمي عليكريمياس­تقالليهمسا­بقهخرابكرد­ن پنالتي در دربي پايتخت را دارد. استقالل در شــهريور 98 در حالي به مصاف پرسپوليس رفت كه آندرهآ استراماچون­ي هنوز نتوانسته بود انديشههاي تاكتيكي خود را به طور كامل در جمع آبيپوشــان تثبيت كنــد. در آن مسابقه استقالليها صاحب يك ضربه پنالتي شــدند كه علي كريمي آن را خراب كرد و در نهايت هم بازي با يك گل به سود پرسپوليس تمام شد.

تساوي‌در‌پنالت ‌يها

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran