KHABAR VARZESHI

آمدنش بهر چه بود؟!

-

فراز كمالوند براي دومين بار از هدايت سايپا اســتعفا داد. ما از آنچه در درون اين تيم و تمرينــات و مديريتش ميگذرد، اطالعي نداريمامار­بطيهمبهسؤا­لمانندارد.شايد مثل اســتعفاي قبلــي كمالوند به كارش برگردد اما اين هــم تغييري در آنچه قرار است بررسي كنيم، ايجاد نخواهد كرد. در تمــام دنيا كارنامه يك مربــي را با نتايج و عملكردتيمش­ميسنجند؛وقتيبخواهن­د مربي بياورند يا بركنار كنند، پس اگر قرار است بدانيم كمالوند موفق بوده يا نه، بايد به اعداد و آمار اعتماد كنيم. همه ميدانيم كه در فوتبال ايران همه چيــز از روي رابطه است؛ مديران رابطهاي انتخاب ميشوند و كمترين تخصصــي در مديريت يا فوتبال ندارند. مربياني هم كه انتخاب ميشوند، به طورطبيعيبه­همينترتيبم­يآيند.كسي نگاهي به داشتهها، بازيكنان، مربي قبلي، تاكتيكها، تفكــر يا كارنامه مربي جديد، رقباي باقيمانده و امثالهم ندارد اما اين هم دليل نميشــود ما كار درست را به روش درست انجام ندهيم!

روزي كه مديران سايپا در پايان هفته بيستم فراز كمالوند را انتخاب كردند، اين تيم با ابراهيم صادقــي در رتبه چهاردهم جدول ليگ بيســتم بود. بــا 3 پيروزي 9 تساوي و 8 شكست، 10 گل زده و ۷1 گل خورده و 18 امتياز. همامتياز با ذوبآهن در رده سيزدهم و با 2 امتياز برتري نسبت به نســاجي در رده پانزدهم. در دور برگشت ابراهيم صادقي از 5 بازي، يك مساوي و 4 باخت داشت، بدون گل زده و با 4 گل خورده و تنهــا يك امتيــاز در رتبه شــانزدهم و قعرنشــين جدول. اگر هميــن كارنامه را «توجيه» تغيير كادر فنــي بدانيم، امروز وضعيتسايپا­نهتنهابهتر­نشدهكهبدتر­هم هست!

كمالوند در ۷ مســابقهاي كه هدايت سايپا را تا اينجا برعهده داشت، صاحب تنها يك پيروزي، 2 تساوي، 4 شكست با ۷ گل زده و 11 گل خــورده شــد. او در هفتــه بيســتويكم فوالد را 2-يك برد كه تنها بــردش شــد. هفتــه بيســتودوم بــا ماشينسازي در تبريز 2-2 مساوي كرد.

هفته بيستوسوم 2-يك به پيكان باخت، همان ديدار جنجالي و پردردســر! هفته بيست و چهارم در آبادان با يك گل مغلوب صنعتنفت شــد (كه تــا آن روز در دور برگشت نبرده بود)، هفته بيستوپنجم در تهران به شهرخودرو 2-يك باخت. هفته بيستوششــم در اصفهان بــا ذوبآهن يك-يكمساويكرد­وهفتهبيستو­هفتم با 2 گل مغلوب استقالل شد.

اگر نگاهي به 3 بازي باقيمانده سايپا بيندازيم،شايدبهتربت­وانتصميمكم­الوند را درك كرد! سايپا اين هفته در سيرجان مهمان گلگهر است. هفته بيست و نهم

ميزبان آلومينيوم در تهران و هفته سيام بايد به مصاف تراكتور در تبريز برود؛ سه مربي اســتقاللي يعني اميــر قلعهنويي، عليرضــا منصوريان و اســتادش فيروز كريمي! با سه تيمي كه براي كسب رتبه چهارم جدول و احتمال سهميه آسيايي رقابتي تنگاتنگ دارند.

اين يعني ســايپا شانس بسيار كمي براي كسب امتياز از اين 3 ديدار داشت. از آن طــرف در انتهــاي جدول نســاجي و ذوبآهن دارند خــوب نتيجه ميگيرند. سقوط ماشينسازي قطعي شده و سايپا در حال حاضر دومين گزينه سقوط است. اگر

به امتيازات فعلي نگاه كنيم، سايپا ميافتد. اگر به روند تيمهاي رقيبش در پايين جدول نگاه كنيم، وضع سايپا بدتر است و اگر به حريفان آيندهنگاهك­نيم،بازهمسايپا­چندان شانســي ندارد! پس تصميــم فراز، عاقالنه و به نفع آينده كاري اوست اما چه كسيبايدازم­ديرانسايپا­بپرسدبااين­همه امكانات و سرمايه و با اين همه هزينه، چه امتيازي از تصميمات خود گرفتيد؟

اين آمدن و رفتنها چه سودي براي فوتبال و براي سايپا داشت؟!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran