KHABAR VARZESHI

گذرستارهها ازكرونا،نژادپرستي وجنگ

-

امشببابرگز­اريديدارتي­مهايكامرون­وبوركينافا­سو در ورزشگاه «اولمبه» شهر يائونده پايتخت كامرون، رسمامسابقا­تجامملتهاي­آفريقاشروع­خواهدشد؛ مســابقاتي كه 9 ژانويه ‪19( 2022‬ دي )1400 آغاز ميشود و تا 6 فوريه ‪17( 2022‬ بهمن )1400 ادامه پيدا خواهد كرد. اما جام ملتهاي آفريقا كه هميشه حواشــي خاص خودش را داشــته، اين دوره بيش از هميشه با هجمه و حاشيههايي عجيب و غريب مواجه شده است.

‌تغيير‌تاريخ كامرونيها كه ميزباني جام ملتهاي آفريقاي 2021 را برعهده گرفتند، ابتدا قرار بود مسابقات را ژوئن 2021 برگزار كنند اما اين مســابقات كه از ســال 2013 در ســالهاي فرد برگزار شده استثنائا اين دوره به ژانويه ســال زوج موكول شــد تا فصل باراني كشور كامرون مشكلي براي آن پيش نياورد. از طرفي شيوع ويروس كرونا هم دليل ديگــري براي اين تغيير تاريخ بود. اما نكته جالب اين اســت كه انتقادهايي از كنفدراسيون فوتبالآفري­قابابتاينت­غييرتاريخص­ورتگرفته،چراكه حاال هم كرونا وجود دارد و حتي سويه اميكرون معضل جديدي براي مسابقات خواهد بود.

‌نژادپرستي با اين حال حمله مربيان و دســتاندرك­اران تيمهاي اروپايي به مسابقات جام ملتهاي آفريقا باعث شده كه برخي از جمله ايان رايت ستاره پيشين آرسنال بگويند تمام اين كارها نژادپرستان­ه است و اگر مسابقات اروپايي بود چنين حرف و حديثهايي پيش نميآمد. يورگن كلوپ سرمربي ليورپول كه ســه بازيكن كليدياش محمد صالح، ساديو مانه و نبي كيتا را براي يك ماه در اختيار نخواهد داشــت، از جــام ملتهاي آفريقا با نام «تورنمنتكوچ­ك»يادكردواوه­مباعثشعلهو­رشدن اين انتقادها شد. سرمربيان تيمهاي اروپايي بهخصوص ليگ برتري چندان تمايلي ندارند كه بازيكنانشا­ن را در اوج مسابقات به آفريقا بفرستند اما مجبور شدند از قانون پيروي كنند.

‌42‌تيم جام ملتهاي آفريقا براي دومين دوره متوالي با 24 تيم برگزار خواهد شــد. به اين معناست كه 6 گروه 4 تيمي خواهيم داشت كه در كنار تيمهاي اول و دوم، 4 تيم سوم برتر هم به مرحله حذفي راه پيدا ميكنند. در واقع فرمت اين مســابقات هم مثل جام ملتهاي اروپا شده است. كامرون براي دومين مرتبه ميزبان مسابقات شده، دوره قبلي سال 1972 عهدهدار ميزباني بود. به طور كلي شش ورزشگاهدرش­هرهاييائون­ده(دوورزشگاه)،دوآالوليمب­ه، بافوسام و گاروآ ميزبان مسابقات خواهند بود. فينال هم مثل بازي افتتاحيه در ورزشگاه 60 هزار نفري اولمبه در شهر يائونده برگزار خواهد شد.

‌كرونا بديهي است كه همهگيري ويروس كرونا بر مسابقات تأثير زيادي خواهد گذاشت، به طوري كه كنفدراسيون فوتبال آفريقا مسابقات را حداكثر با 60 درصد ظرفيت ورزشــگاهه­ا برگزار خواهد كرد. البته استثنايي براي كامرون ميزبان وجود دارد و اين تيم ميتواند 80 درصد ورزشــگاه را با هوادارانش پر كند؛ هواداراني كه دو دز واكسنخودشا­نراتزريقكر­دهباشندوتس­تكوويد91 آنهامنفيشد­هباشد.ولينكتهعجي­بايناستكهط­بق آمارتنها5٫2 درصد از جمعيت71 ميليون نفري كشور كامرون بــه طور كامل برابر ويروس كرونا واكســينه شــدهاند و بايد ببينيم اين محدوديتها واقعا اعمال خواهد شــد يا خير چراكه در صــورت پايبند بودن به قوانين،خيليازمردم­كامروناجاز­هحضوردرورز­شگاهها را نخواهند داشت. همين حاال هم خيلي از تيمهايي كه به كامرون ســفر كردهاند يا برخي ستارههايشـ­ـان را بهدليل ابتال به ويروس كرونا در اختيار ندارند يا پس از حضــور در كامرون با ابتالي برخــي بازيكنان و كادر فنيشان با اين ويروس مواجه شدهاند.

‌درگيري اما مشكالت كامرون كه اين روزها ساموئل اتوئو ستاره پيشين بارسلونا و اينتر رياست فدراسيون فوتبالشان را برعهــده دارد، يكــي و دوتــا نيســت. درگيري با شبهنظاميان­محليكهجداي­يطلبهستند،بهخصوص درشهرليمبه­كهيكيازورز­شگاههايميز­باندرآنقرا­ر دارد،مشكلديگركش­وركامرونبر­ايبرگزاريم­سابقات است.اگرچهدولتك­امرونتالشك­ردهامنيتمس­ابقات را برقرار كند اما انفجارها در شــهر ليمبه نگرانيها را دوچنــدان كرده اســت. با اين حــال مقامات محلي اطمينان دادهاند كه شاهد هيچ اختاللي در مسابقات جام ملتهاي آفريقا نخواهيم بود. شهر ليمبه ميزبان 8 مسابقه است كه دو مسابقه از دور حذفي خواهد بود.

‌مدعيان‌قهرماني چند تيم بزرگ كه هيچكدام فاصله زيادي از رقبا ندارند، ميتوانند مدعي قهرماني باشــند. پس از سه قهرماني متوالي مصر تا ســال ،2010 ديگر هيچ تيمي نتوانسته قهرمانياش را تكرار كند و بــه ترتيب زامبيا، نيجريه، ســاحلعاج، كامرون و الجزاير در دورههاي اخير جام گرفتهاند. پرافتخارتر­ين تيم مصر اســت كه 7 قهرماني دارد و سپس كامرون با 5 قهرماني و غنا با 4 قهرماني قرار گرفته. نيجريه 3 قهرماني دارد و ســاحلعاج، الجزاير و كنگوهمدومر­تبهجامگرفت­هاند.نكتهجالباي­نكهبهغير از غنا و كنگو، همه ايــن تيمها در دهه 2010 ميالدي طعم قهرماني را چشيدهاند. ميتوان گفت الجزاير با 34 بازي بدون شكست متوالي كه از اكتبر8102 به بعد بوده، مدعي نخست قهرماني است و تيم تحت هدايت جمال بلماضي شــانس دارد قهرمانياش را تكرار كند. مصر با كارلوس كیروش روزهاي متفاوتي را سپري ميكند و با وجود تنشهايي كه اين ســرمربي مطــرح پرتغالي با كارشناســا­ن و پيشكسوتان مصر دارد، تيم پرستارهاي هستند كه شــانس قهرماني خواهند داشت. مصر با 7 قهرماني پرافتخارتر­ين تيم است، ولي بيش از 11 سال است كه رنگ قهرماني را نديده. سنگال سال 2019 در فينال شكست خورد و دستش از جام گرفتن كوتاه ماند. نكته عجيب اين كه ســنگال هيچوقــت قهرمان جام ملتهاي آفريقا نشده و براي شكستن اين طلسم انگيزه بااليي دارد. نيجريه و غنا هم از موفقترين تيمهاي قاره هســتند. نيجريه آخرين قهرمانياش به ســال 2013 برميگردد ولي غنا از سال2891 به بعد در حسرت كسب جام بوده. مالي ميتواند تيم شگفتيساز اين دوره باشد. تيمي كه به پليآف انتخابي جام جهاني رسيده و فقط يك مرتبه در سال2791 فيناليست جام ملتهاي آفريقا شده است. به طور كلي نميتوان از اين تورنمنت جذاب پر از ستاره و استعداد به سادگي گذر كرد. اگر زمانبندي بهتري براي آن در نظر گرفته ميشد، شايد اين حواشي هم وجود نداشت و آفريقاييها راحتتر ميتوانستند به برگزاريمسا­بقاتشانبين­ديشند.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran