KHABAR VARZESHI

وقتي فدراسیون در شیره مالیدن سر كمكميكند،چهانتظاريد­اريد؟

-

مناظره احمد راســتینه نماینــده مجلس و داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف مجوز حرفهای در شــبکه خبر ماکت کوچک و البته قابل توجهی بود از کشمکش های فوتبال و سیاست.

یکی از جنس سیاســت اصرار داشت که باید جلوی نفوذ سیاسیون در فوتبال گرفته شود و راهکار ارائه میداد. دیگریهمازج­نسفوتبالبه­خوبیازتلهآ­فسایدفرارک­رد وپشتمشکالت­اقتصادیمرد­مسنگرگرفت:«شمابروید دنبال نان و آب مردم. چه کار دارید به فوتبال؟»

داریوشمصطف­ویالبتهبیر­اهنمیگفت؛بیشک

بهتر است نمایندگان مجلس به مشکالت اساسیتر مردم رسیدگی کنند و فوتبال را به اهلش بسپارند اما این نافی کم و کاستیهای فوتبال و مدیرانش نیست.

داریوشخــا­ن تردیدی نیســت که مشــکالت معیشــتی مردم فراوان اســت و مدیر خردمند که به فریادشان برسد کم؛ اما شما برای این فوتبال که اندک دلخوشی مردم بود چه کردید؟

غیر از این است که در خوشبینانهت­رین حالت اگر خطایی نکرده باشــید کمکی هم به حل مشــکالت موجود نکردید؟!

موضوعحذفتی­مهايایراني­ازرقابتهاي­لیگقهرمانا­ن آسیا همچنان با شور و حرارت باالیي از طرف مدیران و مسئوالن فعلي و قدیمي ورزش در حال پیگیري است. این بحث در طول 48 ساعت گذشته تا جایي پیش رفته کــه حاال شــاهد ورود نمایندگان مجلــس و برخي از سیاســتمدا­ران به این موضوع هســتیم. موضوعي که بسیاري از کارشناسان فوتبالي درباره آن مدعي هستند که تبعات حذف نمایندگان ایران از مســابقات آسیایي ميتواند لطمات بزرگي به پیکر فوتبال ایران به لحاظ حیثیتي و اعتباري، همچنینفنيو­فوتباليدرس­طحآسیاوجها­نواردکند.اینموضوع درآستانهور­وددوبارهتی­ممليفوتبال­کشورمانبهد­ورپایانيمر­حله مقدماتي جام جهاني 2022 حساسیتها را بیشتر کرده و برخي از مليپوشاناس­بقفوتبالکش­ورماننیزطي­روزهايگذشت­هنسبت به این اتفاق ناراحتکنند­ه واکنش نشان دادهاند. خداداد عزیزي بازیکن تیم ملي کشــورمان در جام جهاني 8۹۹1 فرانسه یکي از همین بزرگان اســت که در گفتوگو با خبر ورزشي نظراتش را مطرح کرد. او همچنین درباره برنامه جدیدش با حضور تعدادي از بازیکنانپی­شینتیممليف­وتبالکشورم­اننیزمطالب­يرابیانکرد.

سالها بود سر خودمان را كاله ميگذاشتیم عزیزي در اینباره که چرا امروز پروژه حذف نمایندگان ایراني از رقابتهاي آســیایي رقم خورده، گفت: متأسفانه کنارگذاشتن تیمهاي کشــورمان از لیگ قهرمانان آسیا و به خصوص دو تیم پرطرفدار استقالل و پرسپولیس قابل پیشبیني بود. سالها بود که با سندســازي سر کنفدراسیون فوتبال آســیا و در واقع سر خودمان کاله ميگذاشتیم.

$)& با قدرت پاي كار ايستاده مليپوش اسبق کشــورمان درباره برخورد جدي کنفدراسیون فوتبال آسیا با تیمهاي فاقد تشکیالت حرفهاي گفت: شاید یکي از دالیل عدم پیشرفت فوتبال آسیا همین سندسازيها از جانب کشــورهاي مختلف بوده باشد. ميبینیم که دو باشگاه مطرح از کشــورهاي ژاپن و کرهجنوبي نیز از لیــگ قهرمانان کنار گذاشته شــدهاند. باشــگاه پوهانگ استیلرز سه بار قهرمان آسیا شده و یکي از پرافتخارتر­ین تیمهاي قاره به شمار ميرود. همچنین االتحاد عربستان و استقالل ایران ســابقه دو قهرماني در آسیا را دارند. یا همین العین امارات با سابقه قهرماني در آســیا و کلي امکانات درجه یک اما این بار $)& محکمپايکار­ایستادهتاب­اشگاههارام­جبوربهرعای­ت یکسري از استاندارده­ا و قوانین کند.

مشكالت يكي، دوتا نیست ولي قابل حل است مليپوش کشورمان در جام جهاني 8۹۹1 فرانسه درباره چگونگي رسیدن باشگاهها به وضعیت حرفهاي گفت: یکي از شروط صدور مجوز حرفهاي، خصوصي بودن باشگاههاسـ­ـت. خصوصيسازي پرسپولیس و اســتقالل نشدني نبوده و نیســت. همانطور که کارخانجات دولتي ســپاهان و فوالد توانســتند تیمهاي خود را خصوصي جلوه دهند، براي دو باشگاه بزرگ پایتخت هم ميتوان چارهاي اندیشــید. در مدارک موجود، رئیس مجمع دو باشــگاه پرسپولیسوا­ستقاللیکنف­رهستند!چگونهميتوا­نانتظارداش­ت کنفدراسیون­فوتبالآسیا­ازاینموضوع­چشمپوشيکند؟متأسفانه

مشکالت ما براي رسیدن به استاندارده­اي الزم بسیار زیاد است.

بايد 600 آيتم را رعايت كنیم بازیکن اسبق باشگاه کلن آلمان در اینباره که چطور ميتوانبهنق­طهمدنظر&)$ رسیدگفت:مباحث مالي، زیرساختها و اســتادیوم­ها، قراردادها و سیستم حقوقي، معیار حقوقي که ثبت تجاري باشگاهها را نشــان ميدهد، مســائل اداري و پرســنلي، دیدارهــاي پایهاي یا بــه اصطالح آکادميهاي حرفهاي، ســرفصل حرفهايسازي هستند که حدود 600 آیتم را دربر ميگیرند.

مسئوالن فدراسیون فقط ماستمالي كردند کارشناس فوتبال کشورمان در اینباره که مسئولیت فدراسیون فوتبال در قبال حرفهاي شدن باشگاهها چه اندازه بوده و یا اینکه آیا کم و کاستي در ارتباط با نظارت بر باشگاهها وجود داشته یا نه، توضیح داد: سالهاست که فدراسیون فوتبال با مسئوالن مختلف به جاي ســختگیري جهت حرفهاي شــدن باشگاهها به آنها در سندسازي کمک کرده و با ماســتمالي کردن، به اصطالح سر کنفدراسیون­فوتبالآسیا­راشیرهميما­لید.همیناالنهم­بهعلي کفاشیان زنگ بزنید با شوخي و خنده دستتان مياندازد. مهدي تاجهمپیگیر­کارنشد.عزیزيخادمه­مکهازپارسا­لسرکاراست، بروید ببینید چه موضعگیري داشته است.

كاش فدراسیون سختگیري ميكرد عزیزي در ادامه گفت: اگر فدراســیون فوتبال در این سالها به باشــگاهها پیله ميکرد که در سندسازي کمکتان ميکنم ولي شما هم باید به استاندارده­اي تعریف شده برسید، شاید وضعیت درست ميشد و امروز شاهد کنار گذاشتن نمایندگانم­ان از لیگ قهرمانانآس­یانبودیم.فقطنساجيما­زندرانیکبا­شگاهخصوصي واقعيمحسوب­ميشود.تاچندماهقب­لتراکتورهم­خصوصيبود که البته مالک آن عطاي کار را به لقایش بخشید. كار سختي پیش روي فوتبالمان است عزیزي در اینباره که مهمترین آیتم براي حرفهاي شدن چیســت، تأکید کرد: مهمترین منبع درآمد تمام باشــگاهها در سطح دنیا بحث حق پخش است. یعني براي اینکه بتوان فوتبال و باشــگاهها­ي خصوصي داشت، در وهله اول باید حق پخش تلویزیوني را بدهند که سالهاست رسیدن به آن را ســخت و بعضا غیرممکن ميبینم و بعید است به این راحتيها قابل حل باشد. مشكل حضور بانوان هم هست وي در ادامه با اشــاره به یکي دیگر از مشکالت موجود بر سر راه دریافت مجوز حرفهاي گفت: یک موضوع دیگر حضور بانوان در ورزشگاههاس­ت که حاال به خاطر ویروس کرونا، دلتا، امیکرون و سویههاي دیگر که براي چند سال آینده دنیا را درگیر خود نگه ميدارد و فعال قابل حل است!

همه بايد همت كنند وگرنه مشكل حل نميشود کارشناس فوتبال کشورمان در ارتباط با اینکه این وضعیت با کمک چه نهاد یا ارگاني قابل حل و فصل شدن است خاطر نشان کرد: دولت، وزارت ورزش و جوانان و فدراســیون فوتبال باید با حداکثر تعامل و کار کارشناســي به دنبال حل و فصل مشکل

موجود باشند. صد البته آدمهایي با تخصص فوتبال ميتوانند قضیه را به بهترین شــکل حل و فصل کنند و اگر هر یک در این باره کوتاهي داشته باشند، قطعا این موضوع حاال حاالها حل شدني نیست.

نماينده مجلس بايد الگو باشد پیشکسوت فوتبال کشورمان در ارتباط با لحن صحبتهاي یکــي از نماینــدگا­ن مجلس با داریوش مصطفوي رئیس اســبق فدراسیون فوتبال کشورمان که فیلمش همه جا پخش شده، توضیحاتيدا­دوگفت:ماکهادعایي­نداریم.ازنوجواني دنبالفوتبا­لبودهایمول­يکسيکهنمای­ندهمردمدرم­جلس ميشود، باید از هر نظر الگو باشد به خصوص در بحث معاشرت! به صورت اتفاقي شاهد گفتوگوي تلویزیوني داریوش مصطفوي و یــک نماینده مجلس بودم که این نماینده با داریوشخان تند صحبت کرد. البته آقاي مصطفــوي هم جواب داد. در فوتبال ما آدمهاي تحصیلکرده خیلي زیاد نیستند ولي خب آقاي مصطفوي یکي از افرادي است که تحصیالتواق­عيداشته،یعنيمنظورم­ایناست که راحت مدرک تحصیلي نگرفته است! ایشان بازیکن تیمهاي پرسپولیس و استقالل و تیم ملي ایران، رئیس فدراســیون فوتبال و عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و در فیفا رفت و آمد داشته و بیش از نیم قرن سابقه در فوتبال دارد و حفظ حرمت فردي نظیر ایشــان با بیش از 70 ســال ســن براي بنده و آقاي نماینده واجب است.

كار اجرا برايم خیلي راحتتر از مربیگري است خــداداد عزیــزي به تازگي بــا دورهمي تعدادي از بازیکنان سالهاي نه چندان دور فوتبــال، برنامهاي را جلوي دوربین ميبرد و خودش مجري آن اســت. او در ارتباط با اینکه این کار برایش چــه جذابیتهایي دارد، گفت: حضور در برنامههاي تلویزیوني یا اینترنتي و یا همان کار اجرا براي من راحتتــر و بهتر از مربیگري و کار در فوتبال اســت که این همه چالش و مســائل عجیــب و غریــب و ناراحتکننـ­ـده دارد. متأســفانه مسئولیتچند­تیمراقبولک­ردمکه بضاعت مالي نداشتند و به جاي کار فني باید هر روز پیگیر ميشــدیم

گلها:سروشرفیعي(53)وامیدنوراف­کن(65)برايسپاهان،آیانداپاتو­سي (06-پنالتــي) براي فوالد داور: موعــود بنیاديفر کمکها: محمدرضا مدیرروستا و یوسف مغروري اخطار: سروش رفیعي و محمدرضا حسیني از سپاهان، آیاندا پاتوسي و محمد آبشک از فوالد ورزشگاه نقش جهان بازيكنانسپ­اهان بازيكنانفو­الد كريســتوفر كنــت، دانیال احســان مراديان، موسي اسماعیليفر،جورجگولسیا­نی، كوليبالي، میــالد بدرقه، امید نورافكن، مسعود ريگي، وحیــد حیدريــه، صالح محمد كريمي، سروش رفیعي حرداني، حمید بوحمدان، -76جاللالدي­نعليمحمدي، محمد آبشــك، ساسان فرشــاد احمدزاده -89 عزت انصاري، صابر حرداني -46 پورقاز،محمدرضاحسی­ني67آياندا­پاتوسي،محمدمیري محمدرضــاخ­لعتبري،محمد 36-احمــدالجب­ــوريو نژادمهدي و سجاد شهباززاده ساسانحسیني­08-محمد 86-شهريارمغان­لو قاسمينژاد

سرمربي:محرمنويدكی­ا سرمربي:جوادنكونام سپاهان و فوالد که با توجه به حذف سرخابيها از آسیا تنها ایرانيهاي باقي مانده در لیگ قهرمانان آسیا هستند در دیداري جذاب و دیدني به مصاف هم رفتند. هر دو تیم با توجه به وضعیت خود در جدول به چیزي جز پیروزي در این بازي فکر نميکردند با این حال این سپاهان بود که نمایش بهتري داشت و در نیمه اول مزد برتري خود را با یک گل گرفت. ســپاهان در شرایطي در نیمهدومبهگ­لدومهمرسید­کهدقایقيبع­دآیانداپات­وسيازروينق­طهپنالتي اختالفرابه­حداقلرساند­اماچندتعوی­ضخوبازنوید­کیاباعثشدت­اسپاهان میانه میدان را در اختیار گرفته و اجازه خودنمایي به شــاگردان جواد نکونام ندهد تا در نهایت زردپوشان برنده این بازي دشوار و آسیایي شوند.

بازیکنان اعتصاب نکنند، براي سفر تیم پرواز یا اتوبوس بگیرند، پولهتلرابد­هندتامدارک­بازیکناناز­گرودرآید،ازداوريآسی­ب نبینیم ...و براي همین از این وضعیت کاري بیشتر لذت ميبرم و برایم راحتتر است.

مردم از دروغ شنیدن خسته شدند حماسهســاز ملبورن در ارتباط با بازخورد ایــن برنامه در میان طرفــداران فوتبال گفت: بازخورد مردم هم خیلي خوب بوده که دلیلش مشخص اســت. مردم اینقدر دروغ زیاد ميشنوند که از شنیدن حرف صادقانه خوششان ميآید. نه اینکه بگویم حرف درســت، بلکه منظورم حرف صادقانه اســت. یعني اگر حرفي ميشنوند، بدانند طرف حرف دلش را ميزند. در حال حاضر در دو برنامه فعال هستم که هر دو مورد استقبال قرار گرفته است. اين لیگ جذاب و دوستداشتني نیست کاپیتان پاس تهران - قهرمان لیگ ســوم - درباره ســطح رقابتهاي لیگ برتر بیســتویکم گفت: کیفیت مسابقات لیگ برتر را دوست ندارم. لیگي که بعد از 13 هفته آقاي گلش 7 گل زده که 5 تایش هم پنالتــي بوده، مســلماًً براي مــن نميتواند دوستداشتني باشد. مهاجمان ما هر 170 یا 180 دقیقه گل ميزنند که از نظر آماري در مقایســه با فوتبالروزج­هانفاجعهاس­ت.برخيکارشنا­سانما دربرنامهها­يمختلفطوري­دربارهفوتب­الصحبت ميکنند که باعث تعجب ميشــود. چون معني واقعي تاکتیک را نميدانند ولي در عوض دربــاره تاکتیکهــا­ي مختلف فوتبالاظها­رفضلميکنند.

نتیجهحضور جادوگر در فوتبال همیناست عزیــزي در پایان صحبتهایــش با اشــاره به برخي اتفاقات عجیب و غریبدرفوتب­ال طــي ماهها و ســا ل ها ي گذشته گفت: فوتبالي که در آن مافیــا، زد و بنــد، جادوگري، ماستمالي کردن ...و وجود داشته باشــد، سرنوشتش ميشود همین که داریم ميبینیم. فوتباليکهم­عتقدینبهجا­دوگري و خوبــان عالم جــرأت تکذیب معاشرت و همکاري با خوبان عالم راندارند،چهخواهدشد؟چوناگر بحث خوبان عالم را تکذیب کنند نتایج، نتیجه عکس برایشان رقم ميزند.

گلها:طالبریکاني(41)ومحمودمطلق­زاده(87) اخطار:حسین ســاکي، طالب ریکاني، محمد طیبي و حکیم نصاري از نفت آبادان و میرجوان، علیرضا دغاغله و مجتبي لطفي از نفت مسجدســلیم­ان اخراج: امید حامديفر )80( از صنعت نفت آبادان داور: رضا مهدوي کمکها:هاديطوسيوم­رتضيسلمانن­ژاد ورزشگاهتخت­يآبادان خبرنگار: پیام خوشنیام بازيكنانصن­عتنفتآبادا­ن فرزينگروسی­ان،طالبريكاني ۱8- حكیم نصاري، حســین ساكي -62 فاخر تهامي، رضا يزداندوســ­ت، محمــود مطلقزاده، حسن بیتسعید، امید خالدي، امید حامديفر، محمدرضاغبی­شاوي96-علي امیري، مهدي مميزاده -62 عباسبوعذار­ومحمدطیبي

سرمربي:علیرضامنصو­ريان

بازيكناننف­تمسجدسلیما­ن مســعود پورمحمد، علیرضا دغاغلــه، مجتبي لطفي -90 مصطفي نائیجپور، مســلم مجدمي، مهران امیري -56 میثم نقيزاده، محمد بلبلي، علي عبدا...زاده، محمدمهدي احمدي، مجید عیدي، هادي میرجوان و مهرداد هدايتیان 66-امیرروستاي­ي

سرمربي:فرازكمالون­د

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran