KHABAR VARZESHI

پيروزي و شكست نامداران و بزرگان کشتي در گرگان

-

مسابقات كشتي آزاد قهرماني كشور بهعنوان مرحله اول انتخابي در سالن امام خميني(ره) مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار شد و با معرفي نفرات برتر ديشــب به پايان رسيد. درخاتمهپيك­ارهايپنجوز­ناول7۵،۵۶،۴7، ۶۸ و 7۹ كيلــو رضا مؤمني، رحمان عموزاد، يونــس امامــي، محســن مصطفــوي و محمدحســين محمديان عناوين اول را به دست آوردند. در پنج وزن دوم هم محمدباقر يخكشي،داريوشحضرت­قليزاده(۱۶كيلو)، محمدمهدي يگانهجعفري، اكبر فضلي 70( كيلو)، علــي ســوادكوهي، بهمن تيموري (۹7كيلو)، احمد بذري، اميرحسين فيروزپور (2۹كيلو)، يدا... محبي و سيدمهدي هاشمي (۵2۱كيلو) به فينال راه يافته و براي كسب دوبنــده تيم ملي در مســابقات آســيايي مغولســتان و حضور مستقيم در جام جهان پهلوان تختي بهعنوان مرحله سوم انتخابي تيم ملي، كشتي گرفتند.

برنامــه زمانبنــدي جديد بيســتمين دوره رقابتهاي هندبال قهرماني آسيا پس از انصراف ژاپن اعالم شد. بر اين اســاس شــاگردان مانوئل فرناندز روز ۸2 دي ســاعت 03:۸۱ به وقت تهران در اولين مصاف خــود رودرروي تيم استراليا به ميدان ميروند. روز ۹2 دي هم ســاعت 03:۶۱ دومين ديدارشــان برابر هند است و در آخرين و مهمترين مســابقه مرحلــه مقدماتي پنجشــنبه 30 دي ســاعت 03:۸۱ مقابــل عربســتان صفآرايي خواهند كرد. اين رقابتهــا انتخابــي جهاني لهستان - سوئد 2023 است كه از ۸2 دي تا يازدهم بهمن در دمــام عربســتان برگزار ميشــود و پنج تيــم جواز جهانيميگير­ند.

يونس امامي، بهترين ۴۷ كيلوي حال حاضر كشتي آزاد فينال وزن۴7 كيلوي با حضور دو مدعي اصلي ايــن وزن در گرگان برگزار شــد. با توجه به ناكامي نمايندگان اين وزن كشــورمان در المپيكتوكي­ووجهانياسل­وبرايكسبمد­ال، كادر فني تيم ملي تصميم گرفت تا همه در گرگان كشــتي بگيرنــد. يونــس امامي و محمدصادقفي­روزپوردرحض­ورهمهمدعيا­ن ۴7 كيلو، به فينال رسيدند و امامي نفر سوم جهان با نتيجه 2-7 و پيروزي قاطعانه و مهر تاييــدي زد كــه فعال بهتريــن ۴7 كيلوي كشتيآزاد است.

درگيري و قهر و آشتي روي تشك كشتي ديدار دو مدعي ۱۶ كيلو تنها مسابقهاي بود كه با درگيري، دعوا، قهر و آشتي روي تشك به پايان رسيد. در خالل ديدار مجيد داستان و مهدي خدابخشي كه نهايتا با پيروزي ۸-۴

به سود داستان خاتمه يافت، در طول مسابقه، بارها با هم كلكل و پرخاش داشتند و حتي درگير شــدند. درخاتمــه اين ديــدار، دو كشتيگير كارشــان به درگيري و جنجال كشيد و حسابي از خجالت هم درآمدند. داود رخشخورشــي­د مربي قبلي تيم ملي و تيم اعزامي تهران به اين رقابتها، دو كشتيگير را وادار به آشتي و بوسيدن روي همديگر كرد. هرچند مجيد داســتان كشــتيگير تهران مجاب شــد كه چندين بار براي آشــتي و بوسيدن صورت خدابخشــي اقدام كند اما خدابخشيباس­ماجتسعيدرم­خالفتبااين آشتيكنان و جلوگيري از بوسيدن صورتش توسط داستان ميشد.

ناكامي يزداني در وزن جديد مقابل يگانهجعفري اميرمحمــد يزداني نايبقهرمان ۵۶ كيلوي كشتي آزاد جهان، براي صعود به فينال وزن جديدش در گرگان ناكام شــد. در حالي كه همگان انتظار داشتند شاهد ديدار يزداني و عرفان الهي در اين وزن باشند اما الهي هم به وزن باالتر (۴7 كيلو) صعود كرد تا خبري از رويارويــي اين دو مليپــوش در پيكارهاي جهاني 202۱ نروژ نباشد. اميرمحمد يزداني بــا نتيجــه ۶-۵ مغلــوب محمدمهــدي يگانهجعفري شد و عرفان الهي هم برابر حامد رشيدي ۹-۶ شكست را پذيرفت.

شگفتيسازي هاشمي با غلبه بر طاهري سيدمهدي هاشمي با پيروزي 7-۱0 مقابل امينطاهريس­نگينوزنتهر­انومدعيتيم ملي، شگفتيســاز شد. با توجه به معافيت اميرحسين زارع قهرمان سنگينوزن جهان و نفر سوم المپيك در مسابقات گرگان، همه

پا جای پاي او بگذارند. قطعا ما اســتكي را در سالهاي آينده خواهيم داشــت. به نظرم اگر ايــران بــا تركيــب كامل به عربستان ميرفت كشورهاي عربــي شانســي بــراي مقام نداشتند.»

اودرخصوصشا­نسكسب سهميه جهاني هندبال نيز بيان ميكند: «خيلي سخت است، تنها پنــج تيم از آســيا جواز

ميگيرند.برايالمپيك­همتنها يك سهميه از آسيا داريم. براي به دســت آوردن اين مجوزها كشــورهاي آســيايي مثــل عربستان،بحرينوكويت­تالش زيــادي ميكنند. ما هم تالش خود را براي سهميه. ميكنيم. ما هم حريف دست و پا بستهاي نخواهيم بود و مطمئن باشيد با همه قوا و بــا تمام انگيزه راهي عربستانميش­ويم.»

در ضمن قرار است ليست تيم ملي بعد از تســت كروناي 23 بازيكن حاضر در اردو اعالم شــود اما خارج از ليســت ۸۱ نفــرهاي كه از ســوي مانوئل فرناندز انتخاب ميشود يكي از معضالت تيم كنوني اين است كه ستارههايي همچون سعيد حيدريراد، ا...كرم اســتكي، سيدعليرضا موسوي، محسن باباصفري، شاهو نصرتي ...و در تركيــب تيم ملي نيســتند. افشين صادقي مليپوش تيم كشورمان در خصوص غيبت تعدادي از لژيونرها در قهرماني آســيا به ويژه ا...كرم استكي ميگويد:«نمادهندبال­ايرانا... كرم اســتكي است، او به دليل شــرايط نامناســب بدنــي و مصدوميــت تصميم گرفت از تيم ملي كنار بــرود. اين يك فرصت براي جوانترهاست كه از قرار معلوم بدشانسيها دست از سر تيم واليبال شهرداري اروميه برنمي دارد. اين تيم در هفته هفدهم ليگ برتر واليبال مقابل مقاومت يزد با نتيجه -3 يك شكست خورد اما در اين بازي اروميهايها باز هم با بدشانســي مواجه شــدند و در اواســط بــازي رحمان داوودي دريافتكننـ­ـده اين تيم مصدوم شــد و بازي را ترك كرد. در اواخــر بازي نيز مصطفيوند لنگلنگان بازي را ترك كرد. از طرف ديگر شنيده ميشود مسئوالن اين باشگاه در سال ۵۹ با پككا فنالندي تسويه نكردهاند و ۵ ميليارد تومان بايد به اين بازيكن پرداخت كنند.

منتظر بودند تا در فينال ۵2۱ كيلو شــاهد رويارويي و نبرد يدا... محبي با امين طاهري باشند اما هاشمي كه از نظر وزني هم خيلي سبكتر از طاهري نشان ميداد، موفق شد با پيروزي 7-۱0 برابــر امين طاهري، هم مجوز حضور در فينــال و رويارويي با يدا... محبــي را از آن خود كند و هــم اينكه نام خودش را بهعنوان يكياز شگفتيســاز­ان مسابقات گرگان، مطرح ساخت.

پيروزيرحما­نبيرحممقاب­لمليپوش المپيكي رحمــان عموزادخليل­ي با غلبه بر مرتضي قياســي مليپوش كشــورمان در المپيك،اقتدارخودش­رابهرخقياس­يكشيد. قهرمان نوجوانان و جوانان جهان در مصاف با مليپوش المپيكي، بسيار جنگنده و پرانگيزه كشــتي گرفت. هرچند اين ديــدار با امتياز نزديك -2 يك به سود رحمان بيرحم (لقبي كهاتحاديهج­هانيكشتيبه­عموزادداده­است) خاتمهيافت.

پيروزي مؤمني در فينال مقابل محمدنژاد به جاي اطري رضا مؤمني براي كسب قهرماني وزن7۵ كيلو به جاي ديدار با رضا اطري در فينال با احمد محمدنژاد جوان كشتي گرفت. وقتي اطري براي حضور در فينال ســر وزن نرســيد، از گردونه رقابتها حــذف و از ميان خرمدل و محمدنــژاد كه مغلوب اطري شــده بودند، محمدنژاد راهي فينال شد و با مؤمني مبارزه كــرد. در خاتمه مؤمني موفق به پيروزي ۴يك شد و با اين پيروزي هم مجوز حضور در جام تختي به عنوان مرحله سوم انتخابي تيم ملي را كســب كرد و هم مليپوش وزن اول كشورمان در مسابقات قهرماني آسيا 2022 مغولستانشد.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran