KHABAR VARZESHI

ازداستانمج­يديتاجنجال­هاشمينسب

-

پسازچندسال­آتشبسدرفصل­نقلوانتقاا­لتبهنظرمير­سد استقالل و پرسپوليس دوباره در اين عرصه با يكديگر وارد نبرد شدهاند و روزهاي پيش فصل برايشان به زماني براي تقابل بدل شــده است. ابتدا صحبت بر ســر آن بود كه سجاد شهباززاده پرسپوليسيم­يشودوليناگ­هانسرازاست­قاللدرآورد­تاجنگ نقل و انتقاالتي آغاز شود. چند روز پس از آن هم سعيد صادقي كه همه از او به عنوان خريد جديد اســتقالل ياد ميكردند در جمع قرمزها حاضر شد و پرسپوليسي شدن خود را علني كرد! دعواهاياست­قاللوپرسپو­ليسدربرههن­قلوانتقاال­تتابستاني ســابقهاي طوالني دارد و اتفاقات عجيب و غريبي كه در خالل آن رخ داده است.

داستان عجيب شاهرخ وقتي شاهرخ بياني در سال 5۶ از استقالل به پرسپوليس پيوست كمتر كسي چنين اتفاقي را باور ميكرد چون مرد شماره يك خط هافبك آبيها آنقدر در استقالل محبوبيت داشت كه چنين كاري برايش ريسك بزرگي بود ولي بياني كه با مديران وقت استقالل به مشكل برخورده بود، اين كار را انجام داد و اتفاقا در دربي همان سال دو بار دروازه استقالل را هم باز كرد! البته بياني سه سال بعد به استقالل برگشت و توانست در رويارويي زمستان سال۹۶ با پرسپوليس دروازه سرخپوشان را هم بگشايد.

مخفي كردن عابدزاده سعيدعزيزيا­نسنگرباناص­لياستقاللد­رسال۸۶، فروردين ســال ۹۶ در تصميمــي عجيب از استقالل به پرســپوليس پيوست تا منصور پورحيــدري فقيد چــاره كار را در جذب احمدرضا عابدزاده ببيند. در آن مقطع پاس هم عابدزاده را ميخواست به همين خاطر منصورخــان با رفقايش هماهنگ كرد تا اين دروازهبــا­ن مليپوش بالفاصله پس از حضور در فرودگاهمهر­آبادبهمنزل­يكاستقاللي­قديميدركرج برود و آنجا مخفي شود تا دست كسي به او نرسد و استقالل بتواند با اين بازيكن قرارداد ببندد. اتفاقي كه در نهايت هم رخ داد ولي عابدزاده كه بعدا صراحتاً گفت پرسپوليســ­ي بوده، پس از طي فراز و نشــيبهاي فراوان در ســال 3۷ به جمع سرخپوشانپي­وست.

سرمربي تازهوارد استقالل به محض ثبت قرارداد خود با آبيپوشان خيلي زود راهي كشورش شد تا با رسيدگي به كارها و جمعآوري لوازم شــخصي خود به ايران برگردد و كار براي فصل آينده را به طور رســمي استارت بزند. بدون ترديد با بازگشت ساپينتو از جمله محورهاي بحث او با مديران باشگاه چگونگي و ميزان كم و كيف اردوي خارجي تيم خواهد بود. برگزاري اردوي پيش فصل آبيپوشان در تركيه يا آمادهسازي تيم در داخل كشور هر يك برنامههاي جداگانهاي را طلب ميكند كه قطعا سرمربي پرتغالي استقالل به آن واقف است. از جمله تفاوتهاي برگزاري اردوي استقالل در ايران يا تركيه به زمان برگزاري ديدارهاي تداركاتي تيم در فصل آمادهسازي برميگردد. در چنين شرايطي بايد ديد مشكالت مالي به آبيپوشان اجازه برپايي اردو در تركيه و برگزاري ديدارهاي تداركاتي با تيمهاي تركيهاي را خواهد داد يا آنكه سرمربي استقالل مجبور ميشود كار آمادهسازي با شاگردانش را در ايران دنبال كند.

جذب نامجومطلق و احدي پرسپوليســ­يها در اوايل دهه 0۷ شــرايط مالي به مراتب بهتري در قياس با اســتقالل داشــتند و همينمسئلهد­ستشانرابرا­يجذببازيكن­ان سرشناس بازتر كرده بود. از طرف ديگر، با توجه به جدايي علي پروين در سال 2۷، مديران وقت باشگاه پرسپوليس ميخواستند با به خدمت گرفتن ستارگان، خأل نبودن اين چهره بزرگ را جبران كنند، كاري كه تا حد زيادي هم در آن موفق بودند. آنهــا در خالل به خدمت گرفتــن بازيكنان بزرگ توانستند مجيد نامجومطلق و رضا احدي فقيد كه در مقاطعي جزوبهترينم­ردانخطهافب­كاستقاللبو­دندرانيزجذ­بكنند.

ماجراهاي باقري، مهدويكيا و مجيدي در اواسط و اواخر دهه 0۷ براي جذب چند بازيكن مطرح ميان استقالل و پرسپوليس رقابت تنگاتنگي وجود داشت. هنوز هم تعدادي از مديران آن زمان استقالل مدعياند اگر شرايط مالي اين باشگاه بهتر بود، ميتوانستند زمينه براي حضور مهدويكيا يا كريم باقري در جمع آبيها را فراهم كنند اما زورشان به قدرت مالي پرسپوليس نرسيد، ادعايي كه البته باقري و مهدويكيا آن را تأييد نميكنند. اين داســتان در سال ۷۷ به شكلي ديگر رخ داد و فرهاد مجيدي كه به جوان اول اســتقالل بدل شده بود تا آستانهپيوس­تنمستقيماز­جمعآبيهابه­پرسپوليسپي­شرفت وليعليفتحا...زادهبههرطر­يقممكنجلوی­ايناتفاقرا­گرفت و فرهاد را آبيپوش نگه داشت.

جنجالي به نام هاشمينسب استقاللي شدن مهدي هاشمينسب در تابستان سال ۹۷ يكي از جنجاليترين اتفاقات فوتبال ايران طي 25 ســال گذشــته محســوب ميشــود. بازيكنــي كــه در اوج محبوبيت ميان پرسپوليسيه­ا بارها توانسته بود در دربيهاي پايتخت دروازه اســتقالل را باز كند ولي اختالف با كادر فني سرخپوشــان و

پيشنهاد وسوسهانگيز مالي استقالل باعث شد پيراهن قرمز را از تندرآوردول­باسآبيرابر­تنكند!اينماجرارو­ابطميانمدي­ران دو باشگاه را تا مدتي شكرآب كرده بود.

معاوضه نيكبخت و انصاريان در تابستان سال 5۸ اتفاق جالبي رخ داد. دقيقا چند ساعت قبل از بــازي ايران و آنگــوال در جام جهانــي 200۶ آلمان، عليرضا نيكبختواحد­ي بازيكن ثابت اســتقالل مدعي شد چون امير قلعهنويي اعتقادي به ســبك بازي او نــدارد ترجيح ميدهد به پرســپوليس بپيوندد! اســتقاللي­ها از اين اتفاق شوكه شدند و نيكبخت در آن مقطع محبوبيت فوقالعاده خود ميان هواداران اين تيم را كامال از دست داد ولي چند روز پس از آن، علي انصاريان فقيدكهبامد­يريتوكادرف­نيپرسپوليس­بهمشكلبرخو­ردهبود، در اقدامي مشابه از اين تيم به استقالل پيوست تا اين دو بازيكن خبرساز عمال به صورت غير مستقيم و بدون اينكه مديران وقت دو باشگاه تصميمي گرفته باشند حالت معاوضه پيدا كنند.

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran