KHABAR VARZESHI

شناسايي پرسپوليس، ريكاوري مليپوشان و پس گرفتن صدرنشيني ۷۱روزطاليي­درانتظارسا­پينتـــــو هواداراناس­تقالل:

-

با پايان گرفتن كار ايران در رقابتهاي جام جهاني قطر و بازگشت كاروان مليپوشان به كشــورمان حاال دوباره تمام نگاهها به عرصــه رقابتهاي باشــگاهي معطوف خواهد شد. مســابقاتي كه روز ۹۲ آذر با تقابل استقالل و پرسپوليس به اوج خود خواهد رســيد و قطعا زمســتان بسيار پرفشاري به لحاظ رقابتهاي ليگ برتر و جامحذفيدرا­نتظارباشگا­ههايكشورما­ن خواهد بود چون به واســطه برنامهريزي برايجامجها­ني،خيليعقبافت­اديموبايد هفتههاي عقبمانــده در ليگ برتر را در سريعترين زمان ممكن جبران كنيم. در چنين شرايطي اســتقالل براي تقابل با پرسپوليس چند فاكتور فوقالعاده مهم را بايد مد نظر قرار بدهد. فاكتورهايي كه اگر هر كدام از آنها به درســتي رعايت نشوند قطعا دردسرهاي بزرگي براي آبيپوشان به وجــود ميآيد و ريكاردو ســاپينتو به عنوان مرد شــماره يك نيمكت اين تيم بزرگتريــن تاوان را پيرامــون آنها پس خواهد داد.

بازيهاي دوستانه اينطور كــه ظواهر امر نشــان ميدهد احتمــال برگــزاري اردوي خارجــي استقالليها بسيار كم است و آنها در تهران بايد روند آمادهســاز­ي خــود براي ادامه رقابتهاي ليگ برتر را دنبال كنند. قضيه امارات كه كامال منتفي شــده و شــانس زيادي هم جهت برپايــي اردو در تركيه وجود ندارد. البته حاال صحبتهايي مبني بر اعزام تيم به كيش مطرح است ولي آن همهنوزجنبه­قطعيبهخودن­گرفتهاست. در چنين شرايطي اســتقالل بازيهاي تداركاتي خود را استارت زده است و هفته گذشتهدرديد­اريكهاتفاق­احاشيههمكم نداشت با نتيجه ۲-يك مغلوب هوادار شد. قطعا آبيپوشــان تا قبل از دربي پايتخت حداقل دو بازي تداركاتــي ديگر برگزار خواهنــد كرد. حاال مليپوشــان آنها نيز برگشتهاند و اين مسئله فرصت خوبي را براي سرمربي پرتغالي تيم فراهم ميكند تا تاكتيكهاي مد نظرش را با استفاده از حضور تمام سرمايههايش امتحان كند.

ريكاوري روحي مليپوشان اگرچه ســه بازيكن مليپوش استقالل با شــرايط روحي خيلــي بدي بــه ايران برنگشتهاند اما به هر حال با توجه به نتايج تيم ملي در جام جهانــي كه در مجموع موفقيتآميز­تلقينميشود،آنهاحتمابا­يد از نظر روحي ريكاوري شوند. بخشي از اين كاربهنوعيد­ربازيباولز­برايسيدحسي­ن حسيني و روزبه چشمي انجام شد چون سنگربان استقالل دوباره مورد اعتماد قرار گرفت و كاپيتان دوم آبيپوشان نيز با گل زيبايي كه به ثمر رساند بازي ضعيف خود برابر انگليس را پوشش داد. از طرف ديگر، ابوالفضل جاللي هم فرصت حضور در جام جهاني را پيدا كرد و همين مسئله شرايط رواني خوبي را حداقل در مقايســه با دو مليپوش ديگر برايش ايجاد ميكند. در چنيناوضاعي­امابازهمسر­مربياستقال­ل و دستيارانش بايد اين سه بازيكن را طوري به لحــاظ رواني آماده كننــد كه ۹۲ آذر هنگامتقابل­باپرسپوليس­همهماجراها­ي اتفاق افتاده در قطر را فراموش كرده و فقط در انديشــه تقابل با حريف سنتي باشند. چشمي،حسينيوجالل­يبايدحواسش­ان باشــد از هفته دوازدهــم طوري نمايش بدهند كه از همين حاال بتوانند نام خود را در فهرست مسافران جام ملتهاي ۳۲۰۲

بگنجانند البته كار جاللي سختتر است و بايد بيشتر تالش كند چون در هفتههاي پاياني قبــل از جام جهانــي حتی براي رســيدن به تركيب فيكس استقالل هم دچار مشكل شــده بود اما حتما ريكاردو ساپينتو حضور او در قطر ۲۲۰۲ را به طور جدي مد نظر قرار خواهد داد.

پس گرفتن صدرنشيني استقالل رقابتهاي ليگ برتر را تحت عنوان مدافع عنوان قهرماني دنبال ميكند و هفته يازدهم در حالي به پايان رسيد كه اين تيم پس از پرسپوليس در رتبه دوم جدول قرار گرفت به همين خاطــر قطعا انگيزهاش به لحاظ جدولي براي پيروزي در دربي بيشتر است. البته اين مســابقه عمال ارتباطي به جايگاه دو تيم در جدول ردهبندي يا شرايط تاكتيكي آنهــا ندارد و كامال بايــد آن را از منظريمتفاو­تمدنظرقرار­داد.پيروزيبراب­ر شاگردان يحيي گلمحمدي، استقالل را به صدر جدول ميرســاند و اين مسئله انگيزه آبيپوشانرا­چندبرابرمي­كند.ازطرفديگر، ســرمربي اســتقالل حاال آنقدر به شرايط فوتبال ايران واقف شــده كــه بداند بردن پرسپوليس مشكالت حاشيهاي استقالل را حداقل به مــدت چند هفته تــا حد قابل مالحظهاي كاهش خواهد داد و البته ناكامي مقابل سرخپوشــان نيز به هميــن اندازه دردسرهاي مضاعفي براي استقالل به وجود خواهــد آورد بنابراين برخالف شــعارهاي مرســوم، كامال مشــخص اســت هركس سرمربي استقالل و پرسپوليس باشد حاضر است دو بازي مهم ديگر ليگ را ببازد اما در دربي سربلند از ميدان خارج شود بنابراين ريكاردو ســاپينتو هم با هميــن نگاه آماده مسابقه ۹۲ آذر ميشود.

۷۱ روز طاليي اســتقالل از امروز دقيقــا ۷۱ روز تا زمان برگزاري دربي پايتخت فرصت دارد فرصتي كه براي آمادهسازي يك تيم اصال كم نيست و مليپوشــان آبي هــم در همين هفته به تمرينات ملحق خواهند شد. شرايط آبي و قرمزازبسيا­ريجهاتشبيه­بهيكديگراس­ت. هر دوي آنها براي پيروزي انگيزه دارند، هر دوي آنها در جام جهاني مليپوش داشتند، هر دو باشگاه همچنان درگير بحث گرفتن مجوزحرفهاي­جهتحضوردرل­يگقهرمانان آسيا هســتند و البته مشكالت مالي هر دو باشــگاه موجب شد بازيكنانشـ­ـان براي مقطعي دســت به اعتصاب بزنند. البته يك تفاوت بســيار عمده هم وجود دارد. يحيي گلمحمديبار­هادرلباسبا­زيكنوسرمرب­ي دربي تهران را تجربه كرده است ولي ريكاردو ساپينتوهنو­زچنينفضايي­رابهچشمندي­ده است. البته اين مربي اصال با فضاي حاكم بر دربيها بيگانه نيست چون خود او هم چه در عرصه بازيگري و چــه هنگام مربيگري در كشورهاي مختلف به مصاف حريفان سنتي رفتهوميدان­داهميتاينب­ازيبرايهوا­داران و رســانهها تا چه حد باالســت. قطعا مرد پرتغالي استقالل از همين حاال اين واقعيت

با مــروري در صفحــات مجازي در اينستاگرام يا كانالهاي تلگرامي به وضوح ميتوان دريافت كه حاميان اصليكارلوس­كیروشحاالت­بديلبه منتقــدان اين ســرمربي پرتغالي شــدهاند! پس از اختالف نظرهاي كارلوس كــیروش بــا طرفداران پرسپوليس در سالهاي ۷۱۰۲ و ۸۱۰۲ بر ســر اختالفات بيــن او و برانكو ايوانكوويچ، هواداران پرسپوليس به مخالفان سرسخت كارلوس كیروش تبديل شــدند امــا در اين مدت استقالليها همواره طرفدار كارلوس كیروش بودند. حاال و پس از اتفاقات اخيــر در جام جهانــي ۲۲۰۲ قطر استقالليها­همقيدحمايت­ازكارلوس كیروشرازدن­د.امااتفاقجا­لبدراين ميان اظهار نظرهاي آنها در رابطه با سبكفوتبالا­ستقاللوتفا­وتعمده عملكرد تيم ســاپينتو با كارلوس كیروش است. هواداران استقالل كه از ســبك فوتبال استقالل در فصل جاري به شــدت راضي هســتند و سيستم هجومي ساپينتو را دوست دارند، معتقدند اگر به جاي كارلوس كیروش پرتغالي، هموطن او در رأس كادر فني تيم ملي حضور داشت حاال قطعاتيمملي­بانتايجبهت­ربهدورباال­تر صعود كرده بود يا الاقل به جاي دو گل زدهباچندين­گلزدهكههرك­دامباعث خوشحاليطرف­دارانفوتبا­لميشداز جام جهانــي خداحافظي ميكرد. ناگفته نماند ساپينتو خودش يكي از شــاگردان كارلوس كــیروش در ســالهاي جواني بوده ولي سبك و سياق مربيگرياش كامال متفاوت با كارلوس كیروش اســت. اين مربي پرتغالي در ابتداي حضورش در تهران ودراوليننش­ستخبريگفتب­ههيچ عنوان به سيســتم دفاعي اعتقادي ندارد و فوتبال مورد عالقهاش فوتبال هجومياست.

را درك كرده است كه پيروز شدن برابر پرسپوليس يعني هموارتر شدن مسير براي قهرماني و البته ناكامي مقابل سرخپوشــان يعني قدم گذاشتن در راهي بسيارپرخطر.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran