KHABAR VARZESHI

مقانلو: نظر خودشان را ميگويند

سال 2023 در هر وزن چند تكواندوکار مدعي خواهيم داشت

-

تيم ملــي تكواندوي كشــورمان در رقابتهاي جهاني مكزيك تا رده 18 نزول كرد تا انتقادات زيادي به عملكرد سرمربيوكاد­رفنيتيمملي­شود.تيمي كه تنها توانست سه مدال برنز بگيرد. بيژنمقانلو،سرمربيايرا­ندرخصوص اينكارشناس­يهاميگويد:«بعدازاينكه بهتكواندوب­رگشتميكوير­انهراتحويل­گرفتم االن هم اميدوارم منتقدان آن را رها كنند تا تكواندوياي­رانراآبادك­نيم.» بعــد از جايگاهي كه در جهاني مكزيك به دستآورديد،منتقدينبسي­اريپيداكرد­يد. من 6 ســال در تكواندو نبودم و بعد از اينكه به تكواندو برگشتم يك ويرانه را تحويل گرفتم. 9 تا قهرماني جهان و المپيك نوجوانان داشتيم كه يكي از آنها االن وجود ندارد، از كساني كه از عملكرد تيم ملي در مســابقات جهاني انتقاد ميكنند، ميخواهم فيلم مســابقات را دوباره نگاه كنند و ببينند آنها چطور بازي كردند.

پسچرانتيجه­نگرفتيد؟ مگر تكواندوكار­ان ما بد بازي كردند، آنها با تمام وجود در ميدان مسابقه حضور پيدا كردند، من بهعنوانسرم­ربيبهتكتكآ­نهاافتخارم­يكنم. مگرتكواندو­كارانبرابر­حريفانپاپس­كشيدند؟ در همه مســابقات جهانــي بهترينهاي دنيا نتيجه را واگذار كردهاند. البته ميتوانستيم هم رنگمدالوهم­تعدادآنتغي­يركنداماهي­چكس ميرهاشم حسيني را نميبيند. در دوره گذشته در بخــش آقايان ما در جايــگاه دوازدهم قرار گرفتيم اما اين سري، تكواندوكار­ان ما با وجود حقخوريهايي كه شد در رده نهم ايستادند. من تنها شــش ماه است كه هدايت تيم ملي را برعهــده گرفتهام در اين مــدت هم بهصورت جدي كار كردهايم، كســاني كــه از ما انتقاد ميكنند بايد به تكواندوكار­ان فرصت دهند.

به آينده اين تيم ميشود اميدوار ماند؟ االن شرايط تكواندو به گونهاي است كه در هر وزن المپيكي و در ســال 2023 هر وزن چند تكواندوكار­مدعيخواهيم­داشت.زمانيكهتيم را به ما تحويل دادنــد، آرمين هاديپور دچار مصدوميت بود، ســروش احمدي از تيم ملي رفت. محمد بخشي در وزن -68 كيلوگرم بود كه اصال نميتوانســ­ت در ايــن وزن كار كند و ديگري ســجاد مرداني بــود. االن در 2023 اتفاقات مهمي خواهد افتاد.

خيليها ميگويند استرس شما در بازيها باال بود. اين درست است؟ بيژن مقانلو 100 نيســت و ممكن اســت ايراداتي داشته باشد. از تعداد كارتهايي كه مــن براي تكوانــدوك­اران در جريــان بازي ميگرفتم،بخشزيادياز­آنهاموردقب­ولواقع شد. وقتي فشار داوري روي من است شرايط متفاوتميشو­د.درتكواندون­تايجبهسهدس­ته تقســيم ميشــود؛ مردان، زنان و مجموع. منتقدان فقط عملكرد مجموع را ميبينند؛ درحالي كه اين نتيجه خارج از دسترس من است،دردورهگذشت­هچهنتيجهاي­درمجموع تيم كسب كرده و االن چه نتيجهاي.

شما مرتب حرف از جوانگرايي ميزنيد، آيا آنهاسمارار­اضينگهداشت­ند؟ من شــرايط را بــه گونهاي فراهــم كردم كه نوجوانان به خودباوري برســند و در انتخابي

بزرگساالن را شكست دهند. اين اتفاق هم رخ داد. ما مســلما در آينده با اين انتخابي شفاف مدعيان زيادي خواهيم داشت.

چرا در ليست تيم ملي شما تنها نام سجاد مرداني بــراي گرندپري عربســتان ديده ميشود؟! همانطــور كه ميدانيم براي حضور در فينال گرندپري، 16 نفر برتر شركت ميكنند. با توجه به سوابق گذشته ما نتوانستيم به غير از سجاد مرداني تكواندوكار ديگري را داشته باشيم. در سال آينده با توجه به روندي كه تكواندوي ايران خواهدداشتد­رگرندپريوف­ينالاينمسا­بقات بازيكن خواهيم داشــت. رقابت در مسابقات باعث ميشود تكواندوكار­ان ما تالش بيشتري انجام دهند.

خيليهاميگو­يندشمابهسج­ادمردانيزي­اد بهاميدهيد.اينراقبولد­اريد؟ بايد مردانــي را حفظ كنيم. مــا در اين دوره انتخابي بسيار شفافي برگزار كردهايم. زماني كه من هدايت تيم ملي تكواندو را برعهده گرفتم، ســجاد مرداني از حريفانش 6 تا 8 امتياز عقب بود ولي االن در انتخابي پيروز شــد و توانست جواز حضور در جهاني را به دست بياورد، وقتي يك تكواندوكار در آن لحظه بهترين عملكرد خود را دارد ما نميتوانيم چشــممان را روي او ببنديم. بهنظر من او بسيار خوب كار كرد و االن تنها كسي كه در فينال گرندپري حضور دارد.

با كادر فنيتان مشكل داريد؟ اصال، دوســت دارم از تكتــك بازيكنان اين موضوع را بپرسيد. هميشه به تكواندوكار گفتم پيروزي براي او و باختش براي من، در حالي كه در ايران هميشه اين موضوع برعكس است. من به تكتك آنها ميگويم فقط در وســط زمين هنرنمايي كنيد اما برخي افراد نظر خودشان را ميدهند و من هم فقط شنونده هستم.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran